Anmeldelse: Ratchet & Clank: Rift Apart

Bag tegnefilmsappealen er Ratchet and Clank klar med en fantastisk next-gen konsol-oplevelse

Ratchet & Clank er en dynamisk duo (Det pelsede væsen Ratchet - en lombax, og robotten Clank) der går helt tilbage til 2002, hvor det første spil blev udgivet til PlayStation 2. Siden da er der blevet lavet en del spil i serien - senest i 2016-udgaven "Ratchet & Clank", der fungerer som en gentækning/reboot af serien.

Ratchet & Clank: Rift Apart indvarsler gamer-duoens indtog på den nye PlayStation 5, og starter op med en kæmpe fejring af Ratchet og Clank som galaksens redningsmænd - en ceremoni der lynhurtigt går galt, da den onde Doctor Nefarious dukker op og ødelægger både dagen - og universet, takket være et våben der river hul i dimensionerne... Rift Apart begins.

Ratchet & Clank: Rift Apart - Gameplay Trailer

Ratchet & Park: Rift Apart er en tour de force i den nye PlayStation 5 - og spillet fremviser det vilde muligheder i PS5 i endnu højere grad end Spider-Man: Miles Morales gjorde, da konsollen blev lanceret.

Spillets grafiske stil minder mest af alt om en moderne animationsfilm, og det er ikke en dårlig ting - de meget sprælske farver og universer er helt enormt detaljerede og de små animerede klip der binder historien sammen med gameplayet er helt integrerede i fortællingen, noget der får det til at føles som om, at man spiller en efterfølger til den forholdsvis flotte Ratchet & Clank animationsfilm fra 2016.

Ratchet & Clank: Rift Apart - Anmeldelse: Ratchet & Clank: Rift Apart Ratchet & Clank: Rift Apart

Gameplayet i sig selv er klassisk Ratchet & Clank: Vi har at gøre med en fantastisk underholdende platform-shooter der både kan give udfordringer til børn og voksne, og mens spillet ikke har den samme brutale bullet-hell fornemmelse som eksempelvis Returnal, er det et udfordrende spil, der er pakket ind i hyggelige rammer - som giver en god tilfredshedsfornemmelse når man pløkker rækkevis af bad guys, med det ene mere fantasifulde våben efter det andet - især på de hårdere sværhedsgrader.

På en måde er alt ved det gamle, men så alligevel ikke. Spillet beriges monumentalt af PS5's hardwarekraft, og det er en konstant nærværende faktor, der kommer til udtryk i et virvar af bevægende dele, gigantiske baner og vilde effekter, der er så gode at man kun bemærker dem, når man ved hvad man skal kigge efter. Det er effekter som skygger, belysning, røgeffekter, vand dele der falder af fjenderne og de ekstremt flydende bevægelser man kører sig igennem som en skydegal Lombax.

De helt tydelige forbedringer som spillet har takket være PlayStation 5 er åbenlyse: Rift Apart har praktisk talt ingen loadingskærme, heller ikke når man lejer med de mange rifts, mcguffin-funktionen som hele spillets historie er bygget på - der uden videre lader spillere hoppe fra en kæmpe bane, til små lommeuniverser med total anderledes stil.

Spillet er også beriget med 3D lyd, der især kommer til udtryk, når spillet lyttes gennem headphones - og så er der hele integrationen med DualSense-controlleren.

Hvis du allerede har spillet på en PlayStation 5 eller læst anmeldelser af PS5-spil, ve du at PlayStations nye controller er næsten lige så next-gen som konsollen selv. Rift Apart udnytter alle DualSense funktioner til det yderste. De mange forskellige våben er vidt forskellige i stil, og det kommer til udtryk i forskellige modstande der bliver sat i trigger-knappen under spillet - nogle våben er hårdere at affyre end andre, mens andre (langt de fleste) har multifunktioner, der aktiveres når skydeknappen enten trykkes halvt eller helt i bund - og det fungerer fantastisk godt. Det samme gælder den haptiske feedback, controllerens vibrationsmønster, der skifter mønster efter underlag, bevægelser og omgivelsernes påvirkninger - ekstra krydret med små lydeffekter, der strømmer ud af controllerens lille, men præcise højttaler.

Sammenlagt betyder integrationen med DualSense-controlleren, at man kommer til at leve sig ekstremt meget ind i spillet.

En stor del af spillet er selvfølgelig selve historien. Her tager Insomniac nogle fine greb, der betyder at Ratchet & Clank joines af Ratchets interdimensionelle kvindelige modstykke Rivet (Spilbar karakter der deler Ratchets færdigheder, våben og udvikling). Historien i Rift Apart er en sød og medrivende fortælling, der uden at levere oscar-vindende materiale formår at skabe en sammenhæng mellem sjov og ballade - og de trusler der møder spilleren undervejs i fortællingen. Historien tager en sikker rute, der fører alle med i sikker havn - men Ratchet & Clank har heller aldrig været et PlayStation franchise, der ville forventes at kunne dele vandene, som eksempelvis sidste års PS4-titel The Last of Us Part 2.

Rift Apart er et niveau over ren cookie-cutter spilfortælling, og historien holdt mig interesseret i at spille spillet helt til ende - mens gameplayet gav mig lyst til at tage hul på en ny runde, direkte efter gennemførsel.

Ratchet & Clank: Rift Apart

Platform: PlayStation 5

Udvikler: Insomniac Games