Anmeldelse: Deadpool & Wolverine

Er superhelte team-uppet mon sommerens blockbuster?

Deadpool & Wolverine - Trailer
?si=H_9qt1BR44BP5McS

15 years in the making…

Fans har ventet længe på dette øjeblik, 15 år for at være præcis… Sidst de to superhelte delte skærmtid var nemlig i X-Men Origins: Wolverine (2009). Dengang lykkes det filmskaberne at fucke Deadpool-karakteren godt og grundigt op, ved at præsenterer karakteren som Weapon XI, en nærmest ugenkendelig udgave af superhelten.

20th Century Fox - Anmeldelse: Deadpool & Wolverine 20th Century Fox

Oh, brother!

Filmskaberne valgte nemlig også af uforklarlige årsager (eller for at opnå en PG rating) at sy hans mund sammen, så karakteren, kendt som ”The Merc with a Mouth”, ikke kunne sige et ord. Som om det ikke var nok, blev ydmygelsen total da han til sidst i filmen (Spoiler alert!), på lammeste vis, bliver dræbt af Wolverines halvbror Victor Creed/Sabretooth, der skubber ham i døden for at redde sin halvbror, fordi Victor selv vil slå broderen ihjel.

Walt Disney Studios Motion Pictures - Anmeldelse: Deadpool & Wolverine Walt Disney Studios Motion Pictures

The resurrection of Jesus Christ Marvel-Jesus

Efter den katastrofale filmdebut så Deadpools fremtid på det store lærred dyster ud, lige indtil Ryan Reynolds syv år senere genoplivede ham i Deadpool (2016) og efterfølgende i Deadpool 2 (2018) og resten må siges at være superhelte-historie. Nu er de to ”frenemies” så tilbage i den mest ventede superheltefilm siden Avengers: Endgame (2019) spørgsmålet er om filmen kan leve op til de tårnhøje forventninger eller om MCU for alvor er dødsdømt.

Wade for it

Ligesom Marvels cinematiske univers kører det ikke ligefrem for Wade Wilson (Ryan Reynolds). Han har lagt superhelte-alteregoet Deadpool på hylden, efter at hans drøm om at blive en del af Avengers-holdet, er blevet afvist af Happy Hogan (Jon Favreau). Samtidigt er Wade og kæresten Vanessa (Morena Baccarin) gået fra hinanden og nå, ja, så er hans tidslinje ved at blive udslettet af en tidsmaskine kaldet ”The Time Ripper” og fordi Wolverine ofrede sig selv i Logan (2017) og den tidslinje derfor har mistet sit ankerpunkt.

Logan’s Run

Wade må derfor tænke ud af boksen, da den mystiske TVA agent Mr. Paradox (Matthew Macfadyen) presser den tidligere superhelt til at redde verden. Problemet er bare at Wade ingen idé har om, hvordan man redder verden, men ”heldigvis” kender han en der har prøvet det før: James ”Logan” Howlett aka Wolverine (Hugh Jackman).

Grumpy Old Men

Det kræver blot at Wade kan overtale den gnavne ex X-Man til at sætte deres forskelligheder til side, trække i X-Men kostumet for første og måske eneste gang, og hjælpe Wade med at redde hans verden. Dette viser sig at være lettere sagt end gjort, for Wade må nemlig igennem utallige udgaver af jærven, før han til sidst finder den værste udgave af Logan der findes: fordrukken og kujonagtig,

Twisted Sister

Det går da heller ikke værre eller bedre end, at de to bliver forvist til the Void, et skraldespands univers for forkastede superhelte. Her må de to bekæmpe Charles Xaviers onde tvillingesøster Cassandra Nova (Emma Corrin), der ligesom sin bror besidder telekinetiske og telepatiske kræfter. Heldigvis får de hjælpe fra en række andre superhelte, der ligeledes er blevet forvist til de golde ørken landskab.

Let’s Fucking Go!

Der er dømt hysterisk morsom og episk superhelte-slow motion-pop musik-mega-fight, når Deadpool og Wolverine langt om længe genforenes på det store lærred. Instruktøren Shawn Levy (Free Guy, Real Steel, Night at the Museum) overtager stafetten fra Tim Miller og David Leitch uden at misse et beat og beviser, at han er the go-to-guy, når det kommer til familievenlige action-komedier.

Dream Team

Ryan Reynolds og Hugh Jackman har længe teaset dette team-up og det er da også tydeligt at mærke deres kemi og fælles passion for projektet. Jeg er slet ikke i tvivl om, at den største motivation for ”Deadpool 3” er penge (gud ved at Disney har brug for et hit), men denne film beviser også, at når man har nogle skuespillere, der elsker deres karakterer og brænder for at lave det bedst mulige produkt, så kan der en sjælden gang komme magi ud af det. Glem alt om plot, det her er udelukkende en Deadpool og Wolverine, reach-around, cum-shot video for superhelte nørder.

Saved by the Bell

Marvel/Disney og superheltefans verden over kan (for en stund) altså ånde lettet op, for Deadpool & Wolverine (2024) er alt hvad man kunne drømme om og kan meget vel være filmen der redder Marvels cinematiske univers fra den visse død. Bad Boys Ride or Die (2024) må således vige pladsen for superheltene, for Deadpool & Wolverine er sommerens mest underholdende film og er uden sammenligning den bedste superheltefilm siden Spider-Man: No Way Home (2021).

Drengerøvsfaktor: 100%

Original titel: Deadpool & Wolverine

Land: USA, 2024