Ratchet & Clank Ps4 [Anmeldelse]

Den dynamiske duo er tilbage

Ratchet & Clank Ps4 [Anmeldelse]

For første gang til Playstation 4 kan man nu genoplive det klassiske adventure-univers fra Ratchet & Clank, hvor det første spil forhåbentlig markerer en åbning til en ny serie af spil til den næste generation. Jeg har været med på sidelinjen siden deres første spil, og må ærligt indrømme at have brugt mange timer af mine tidlige teenageår på at rende rundt og samle bolte og dræbe aliens. Derfor kom det som en glædelig nostalgisk oplevelse, at det nye Ratchet & Clank tikkede ind på kontoret til test, og jeg vil forsøge at sætte et par ord på spillets kvalitet.

Spillet er i sig selv lidt en form for remake, da den tager de samme elementer fra de foregående spil og integrerer dem i et visuelt nyt og forbedret univers. Det historiske skelet er på sin vis ens med de tidligere produktioner, men formår alligevel at fortælle en anderledes og mere origins-præget handling. Den visuelle del er blevet væsentligt forbedret, men har alligevel husket at bevare den klassiske spilatmosfære.

Ratchet & Clank Ps4 [Anmeldelse]

Selve forløbet i spillet udvikler sig på den klassiske adventurefacon, hvor man udvikler sin evner og forbedrer sine våben løbende. Der er blevet introduceret mange forskellige nye våben til samlingen, mens mange af de gamle nostalgiske guns har fået en stamplads som altid. Styringen er blevet forbedret og manøvreringen af Ratchet i gennem hele universet er blevet mere medgørligt med hensyn til kameravinkler og bevægelsesmønstre.

Et ret stort minus i min bog er spillets eksklusion af de klassiske gåder og småopgraderinger i løbet af spillet. Selve universet er bygget op på den måde, at man gerne skal spille historiedelen 2-3 gange for at opnå det maksimale udbytte af spillets bonuselementer og våbenopgraderinger – men det bliver en smule trivielt, når man ikke har de forskellige småmissioner er undersøge og udforske undervejs. Der er stadig den klassiske jagt på guldbolte og løbende opgraderinger af våben, men selve den gadgetorienterede tilgang er nærmest total overset og opgraderinger af blandt andet sin wrench, sit fly eller sin dragt er tilsidesat for en lidt mere børnevenlig jagt på samlekort.

Ratchet & Clank Ps4 [Anmeldelse]

Tilføjelsen af kortsamlingen er en lidt mærkværdig ting i forhold til resten af spillet, da man kun kan bruge det til at tjene bonusser og samle flere genstande. Den er ganske overflødig og efter min mening en dårlig substitut i forhold til tidligere nævnte gåder og opgraderinger. Overordnet set er våbenopgraderingerne også en smule fesne i forhold til, hvad de tidligere spil havde af overdrevne proportioner.

Samlet set er Ratchet & Clank en visuel forbedring og en mere optimeret spiloplevelse, men derimod en lettere nedjustering i forhold til indholdet af mulige sidemissioner, opgraderinger og små finurlige detaljer. Det er interessant at se spillet begive sig videre til næste generation af konsoller, og første skud er ganske underholdende, men skal i min bog stramme lidt op for at blive en fast del af den nye kultur.

Udvikler:  Insomniac Games

Platforme: Ps4

Pris: 300-349.00 kr.