Connery

Testkørt: Alfa Romeo Giulia Veloce

Alfa Romeo. Navnet i sig selv smager smag er af italiensk passion og romantik. Og jeg må være ærlig at sige, at jeg under sommerens varme stråler, blev ramt af en akut forelskelse. Pigen hedder Giulia, og hun er en lækker sag med både godt til gården og gaden.

Og Giulia er fyldt med romantik og elegance, men også mod - og navnesammenfaldet med Romeo og Julie er da også tilsigtet, men for Alfa Romeo ender det ikke i tragedie denne gang.

Alfa har igennem 90'erne haft et ry for at være et dyrt bekendskab i reservedele, og det har nok afholdt en del af de mere logisk og praktiske mennesker fra virkelig at dykke ned i mærket - der i stedet har talt meget med designet især til folk i den mere kreative klasse.

Sådan er det måske nok, men det er faktisk i det spektrum at jeg nyder biler allermest: Der hvor de taler til følelserne, og er ligeglade med fornuften. Men fornuften er nu ikke forklejnet i de nyeste modeller fra Alfa, det vender jeg tilbage til. 

ANNONCE
Testkørt: Alfa Romeo Giulia Veloce

Først vil jeg gerne fortælle dig lidt mere om bilen her, det er en Alfa Romeo Giulia, med tilnavnet Quadrifoglio Veloce. 

Denne model er udstyret med en potent turboladet 2.0 liters motor, firehjulstræk og automatgear. Det skaber udgangspunktet for en særdeles fornøjelig vogn i mellemklassen, med 280 hestekræfter og en fornøjelig acceleration fra 0-100 km/t på 5.4 sekunder. 

Hands down, så er Giulia en virkelig smuk bil, der på designet med lethed spiller op til klassens ledere i BMW 3-serien og Audi A4. Og mens de to andre spiller det mere sikkert, er Alfa Romeo ikke bange for at gå all in på et design der vil noget. Bilens linjer svinger sig yndefyldt fra udgangspunktet i den ikoniske frontgrill over de voluminøse hjulkasser og videre mod bagende, for at skabe et look der på en gang både er smukt men også aggressivt. 

Bilen står smukt og meget opmærksomhedskrævende i den Misano-blå lakering der komplimenteres af blanksorte fælge med et sæt store gule bremsekalibre inde bag. 

ANNONCE
Testkørt: Alfa Romeo Giulia Veloce

Men en bil skal jo som bekendt ikke kun være køn at se på, for som vi ved har det ikke den store værdi, hvis der ikke er noget ordentligt under motorhjelmen. 

Giulia er en fornøjelse at køre. Den har et eller andet italiensk over sig, en metallisk snerren, der bider lidt, på samme måde som når man kører lidt for hurtigt forbi en italiensk familiefar, der kaster hidsige fagter efter dig. Det er ikke en Ferrari eller en racerbil i det hele taget, men oplevelsen er utroligt stram i forhold til hvor mange sikkerhedssystemer der egentlig er i spil i bilen. 

Firehjulstrækket i Guilia Veloce er mærkbart uden at være raceragtigt. Det aktive differentiale fordeler trækkraften efter behov, og det gør bilen let at køre. Hvis man vil have mere legetøj i det henseende er det muligt at tilkøbe mekanisk spær på bagakslen som ekstraudstyr.

ANNONCE
Testkørt: Alfa Romeo Giulia Veloce
Alfa Romeo Giulia 2.0 TB 280 hk Q4 Veloce

Alfa Romeo Giulia 2.0 TB 280 hk Q4 Aut. Veloce
Blu Misano
Teknik
Motor 4 cylindret benzin med Turbo, direkte
indsprøjtning og MultiAir system
Ydelse 280 hk ved 5.000 omdr./min
Max. moment 400 Nm ved 2.250 omdr./min
Gearkasse 8 trins automatic
Brændstofforbrug 15,6 km/l ved blandet kørsel
CO 2 152 g/km
Tophastighed 240 km/t.
Acc. 0-100 km/t. 5,2 sek.
Køreklar vægt 1.605 kg
Anhængervægt med-/uden bremser 1.600 kg/745 kg
Priser
Alfa Romeo Giulia fås fra (inklusive leveringsomk.) kr. 413.945
Den aktuelle model koster (testbilen ekskl. udstyr) kr. 603.977
Den aktuelle model koster (testbilen inkl. alt udstyr) kr. 682.477
Testbilen har følgende fabriksmonterede ekstraudstyr :
Opgraderet til 19” alu-fælge kr. 10.000
Metallak kr. 15.500
Pakke Convenience (nøglefri adgang, udv. lys i dørhåndtag) kr. 9.000
Connect Nav navigation kr. 18.000
Gul-lakerede kalibre kr. 4.000
Adaptiv fartpilot kr. 22.000
Bemærkninger:
Vigtigste standardudstyr:
Forward collision warning med AEB nødbremse, Lane departure warning, IBS-
bremsesystem, kardanaksel i kulfiber, 18” alu-fælge, Xenon lygter, specifikke
sportskofangere, dobbelt afgang på udstødning, to-zone klimaanlæg, cruise control,
regn- og lyssensor, tågeforlygter, læderrat med ratbetjening og startknap, el-ruder
for og bag, Alfa DNA system samt Alfa Connect infotainmentsystem med Bluetooth og
6.5” farve-skærm, sportssæder, læderindtræk med valg i mellem tre farver, 6-vejs el-
justerbare forsæder med varme, varme i rattet, sportspedaler i aluminium, el-
indklapbare sidespejle, splitbagsæde.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce