Connery

Christophe Lemaire: Vi er nødt til at glemme vores moodboards..

Uniqlo U designeren vil skabe ægte løsninger til folks garderober

Christophe Lemaire har været Artistic Director i Uniqlo siden 2016. 

Designeren har en rig historie, og har designet mode under eget navn siden 1991, ligesom han har været forbi brands som Lacoste og Hermès. 

Hos Uniqlo er han spydspidsen for Uniqlo U kollektionen, der sæson for sæson, forsøger at skabe verdenstøj, hverdagstøj, der innoverer i både materialer og snit. Målet er styret af jagten på en forenklet moderne garderobe. 

Uniqlo U's fall/winter 2020kollektion starter den 17. september, men nogle varer er gået på forsalg. 

I følgende guides du igennem kollektionen af Christophe Lemaire - et godt blik på ikke blot kollektionen - men også den anerkendte designers take på moden anno efterår 2020. 

ANNONCE
Christophe Lemaire - Christophe Lemaire: Vi er nødt til at glemme vores moodboards.. Christophe Lemaire

Hvad var dit udgangspunkt for denne kollektion?

Når vi begynder at arbejde på en ny Uniqlo U sæson, spørger jeg altid mig selv, hvilke centrale stykker tøj vi skal have i kollektionen. Ideen er at skabe tøjløsninger, tøj du har behov for og forhåbentlig også ønsker dig. Vi arbejder altid hen mod at finde en balance med noget down-to-earth, der er funktionelt, praktisk og behageligt, men i lækre stoffer og de rigtige farver.
Som designteam har vi kollektivt altid mange forskellige referencer i tankerne, når vi starter. Vi elsker tøj, modehistorie, tøjhistorie, militærtøj og arbejdstøj, og vi kan blive meget entusiastiske, når det drejer sig om nogle bestemte retninger.

Men vi når også til et punkt, hvor vi er nødt til at glemme vores moodboards og referencerne og fokusere på designet, så vi har en klar indfaldsvinkel og får skabt løsninger til folks garderober. 

ANNONCE

Du designer til den globale Uniqlo U målgruppe. Hvad betyder det i forhold til den kreative proces?

Det skønne ved UNIQLO er, at vi er repræsenteret i hele verden, og vi taler til forskellige målgrupper. Den spændende udfordring for os er at sikre, at så mange mennesker som muligt kan forstå, hvordan vi arbejder. Det er derfor, vi ikke vil have, at kollektionen har for mange referencer, bliver for kantet eller ironisk.

Igennem hele designprocessen tænker vi konstant på vores kunder. Vi arbejder meget med at finde kvaliteten i det universelle, og det skal kunne forstås af forskellige slags mennesker. Vi spørger ofte os selv, om folk i en forstad i Japan eller en by i Kina, eller et eller andet sted i Europa og USA forstår, hvad det er, vi prøver at opnå.

Samtidig er det også interessant at være temmelig retningsorienteret i det, vi som designteam, tror på. Nogle gange er vi idealistiske og foreslår modige forarbejdninger eller størrelser. Det kan være oversize tøj, lange sweatre eller endnu større bukser, og vi diskuterer, om de er kommercielle eller ej. Men hvis det er cool og vigtigt for kollektionen, går vi som regel med vores intuition. Når alt kommer til alt, er du nødt til
at stole på dit instinkt. Hver sæson er det en interessant øvelse at finde den fine balance mellem, hvad du tror, kunderne forventer, og hvad du føler for i forhold til
designretningen.  

Hvordan er den nye kollektion anderledes end dem, du tidligere har lavet til Uniqlo U?

Hver kollektion skal ses som en videreudvikling af den foregående. Jeg ønsker altid, at der skal være en følelse af sammenhæng mellem dem, og vi arbejder med hver kollektion som et supplement til den forudgående, fordi det hjælper vores kunder med at opbygge deres garderobe. Det er altid en balance mellem nogle få stykker tøj, vi tager med over, måske i en forbedret version, og nye produkter

ANNONCE
Uniqlo U - Christophe Lemaire: Vi er nødt til at glemme vores moodboards.. Uniqlo U

Kan du fortælle os lidt om den overordnede retning i kollektionen af tøj til kvinder i denne sæson?

Til kollektionen af tøj til kvinder ville vi have noget mere enkelt: lidt slankere former med bukser med lige ben og lige op og ned kjoler. I starten var vi inspirerede af 1990ernes minimalistiske modebølge.

Vores fokus var på funktionalitet med specielle typer stoffer og finish. Derfra arbejdede vi os gennem hvert stykke tøj og skabte den bedst mulige kollektion ved at designe tøj, som man gerne vil beholde i sin garderobe.

Det var også vigtigt for os, at dette tøj nemt kunne fungere sammen med tøj, man allerede havde.

 
Denne kollektion har også en mere blød side med nogle få, tydeligt feminine kjoler for eksempel. Kan du fortælle lidt om dem?

Der var behov for nogle lette, lidt løsere kjoler i meget feminine styles. Formen minder om 1940ernes klassiske kjoler, men er opdateret med et nyt snit for at skabe en mere moderne version af en klassiker, hvor vi bruger den her fantastiske, teksturerede crepe viskose, vi har udviklet.


Der er noget grundlæggende typisk ved de her kjoler. En stadigt tilbagevendende reference for os som designteam er faktisk Macmillan Visual Dictionaries, som vi udgav i 1990erne. I et af dem er der et modeafsnit, hvor du kan se illustrationer af kjoler eller skjorter, som har en supernormal, typisk kvalitet over sig, som vi elsker. Så når vi tænker på en kollektion af tøj til kvinders garderober, der skal være relevant, synes vi, at der skal være plads til klassiske kjoler som dem her. 

Der er altid noget lækkert tøj i denim i Uniqlo U kollektionerne. Hvordan har I brugt stoffet til det kommende efterår?

Denim er et fantastisk stof. Vi kan godt lidt at bruge det på forskellige måder, og vi har et fantastisk forsknings- og udviklingsteam i Los Angeles, der arbejder med det. Vi kan selvfølgelig godt lide at udforske de store klassikere som jeans med fem lommer eller cowboyjakken.

I denne sæson foreslår vi for eksempel en denimfrakke til kvinder med detaljer taget fra arbejdstøj. Frakken er ret usædvanlig, fordi den er så lang, og i kampagnen har vi stylet den ud over en let denimskjortekjole, som også er ret lang. Denne frakke er et rigtigt godt eksempel på, hvordan vi bogstaveligt talt forsøgte at redefinere et klassisk stykke denimtøj til en ny slags tøj. Resultatet er et funktionelt stykke tøj i en slank, elegant form, og det gode ved denim er, at det ældes smukt. Forhåbentlig bliver den her denimfrakke ligesom en god ven, der vil udvikle sig smukt, og som man efterhånden kan gøre til sin helt egen. 

ANNONCE
Uniqlo U - Christophe Lemaire: Vi er nødt til at glemme vores moodboards.. Uniqlo U

Hvad med kollektionen af herretøj? Hvordan vil du beskrive den?

Paninari var en ungdomsbevægelse i Norditalien i slutningen af 1980erne. De gik meget op i sportstøj og gik i dynejakker, tykt strik og selvfølgelig denim. Bevægelsen havde noget meget europæisk over sig med raffinerede farver, og de kunne godt lide at blande klassisk tøj med sportstøj. Vi begyndte på kollektionen af herretøj ved at se på Paninaribilleder som inspiration.

Selvfølgelig er referencer kun et udgangspunkt, og når alt kommer til alt, så er ideen at skabe smart tøj til mænd, som for eksempel chinos med lige ben med en permanent fold. Til denne sæson var vi interesserede i at tilføje mere volumen til kollektionen med boxy former og oversize proportioner. Der er også nogle referencer til sportstøj i kollektionen.

Vi arbejdede virkelig meget med forarbejdningen og stoffernes vægt. Det dejlige ved vores Uniqlo U designteam er, at de virkelig er dedikerede til det, de laver. De arbejder på at finde frem til de perfekte detaljer, fra stoffer til finish, og det betyder, at vi har kapacitet til at levere stoffer af ekstremt god kvalitet i forhold til prisen. Det, synes jeg, er ret unikt. 

ANNONCE
Uniqlo U - Christophe Lemaire: Vi er nødt til at glemme vores moodboards.. Uniqlo U

Tror du, at menneskers forhold til deres tøj har ændret sig på grund af den nuværende globale pandemi? Og hvordan tror du, denne kollektion vil blive opfattet af globale UNIQLO målgrupper, som har gennemgået den her helt
specielle og ualmindelige fælles oplevelse i de seneste måneder?

Jeg tænker, at folk revurderer deres forhold til forbrugerkultur. Jeg tror, de vil købe mindre, men bedre, uanset om det er mad eller andre ting. Der er et stigende antal mennesker, der leder efter basale ting, som man ikke straks ønsker at smide væk.

Det gælder også tøj. Måske leder de efter noget enkelt uden for mange dikkedarer og de helt rigtige produkter: de rigtige jeans, de rigtige bukser, de rigtige jakker, de rigtige Tshirts og de rigtige skjorter. Og jeg tror, at UNIQLO og UINIQLOU i høj grad er på linje med denne udvikling hos folk og deres forhold til tøj.

Pandemien har styrket vores overbevisning. Vi føler nu stærkere end nogensinde før, at vi har skabt de rigtige produkter, der matcher det, folk har brug for. Og vi prøver at lave de perfekte stoffer i høj kvalitet - det er meget vigtigt for os.

Hvad vil du gerne have, folk ved om jeres tilgang, når I designer Uniqlo U kollektioner?

Jeg ønsker at folk skal vide, at vi virkelig arbejder passioneret og tænker meget over vores tøj. Filosofien hos UNIQLO er at tilbyde gode LifeWear essentials. Det betyder, at vi laver en masse forsøg og fejl, både hvad angår forarbejdning, detaljer, finish og funktionalitet. Vi bruger tid på at overveje, hvor store lommerne skal være, og hvor de skal sidde, fordi vi virkelig respekterer vores kunder. Og som designteam bruger vi
meget tid på at have tøjet på selv for at sikre en god pasform og funktion.

Vi deler vores glæde ved en demokratisk tilgang til tøj, som betyder, at vi tilbyder et godt design og styles i god kvalitet, som kan bruges af så mange mennesker som muligt rundt om i verden. Og det er dejligt at se, hvor mange mennesker der er interesserede i det, vi tilbyder. Det er noget, vi er meget stolte af

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce