Anmeldelse: Thanksgiving

Before ‘Black Christmas’, there was ‘Thanksgiving’.

Thanksgiving - Trailer
?si=JbJ9ZK9SSQ_51_ko

Coming soon’ish

Tilbage i 2007, som en del af Quentin Tarantinos og Robert Rodriguezs Grindhouse-projekter: Death Proof og Planet Terror, lavede Eli Roth en trailer til en falsk gyserfilm med titlen Thanksgiving. Nu er filmen så endeligt blevet en realitet og den har været hele ventetiden værd!

SF Studios - Anmeldelse: Thanksgiving SF Studios

Generation Reboot

I et interview med Total Film Magazine har filmskaberen Eli Roth udtalt, at Thanksgiving (2023) ikke er den samme film, som den i traileren fra 2007. "Vi tænkte: Lad os lade som om, at Thanksgiving var en film fra 1980, der var så stødende, at alle print blev ødelagt […] En person gemte traileren og uploadede den til det mørkeste hjørner af nettet, og den blev inspirationen til denne nye udgave, der altså er et 2023-reboot.

Gobble, Gobble, you filthy animals

Det er Thanksgiving, højtiden hvor amerikanerne ”glemmer” alt om, hvordan de stjal landet fra de indfødte og i stedet fylder deres maver med en GMO opfodret hormon-kalkun, med dertil hørende tranebær sovs og pumpkin pie. I sig selv en grotesk tradition, der blot er med til at understrege amerikanernes fråsende natur og hang til overkonsumering. (ikke ulig vores juleaften.)

‘Tis the season to be greedy

Med tiden er Thanksgiving dog blevet mere eller mindre overskygget af dagen derpå: Black Friday, hvor alle landet butikker har ”sindssyge knaldtilbud”, som forbrugerne går amok over at få fat på. Det startede som en enkelt dag, for at kompensere for at butikkerne holder lukket på Thanksgiving, en nu er ”traditionen” efterhånden blevet udvidet til at varer hele november måned, selv i Danmark.

Mob Mentality

For at komme travlheden i forkøbet (og for at tjene nogle ekstra penge) har Thomas Wright (Rick Hoffman), ejeren af supermarkedskæden RightMart i Plymouth, Massachusetts, valgt at starte deres Black Friday på selveste Thanksgiving, men arrangementet går grueligt galt. Foran butikken venter nemlig tusindvis af mennesker på, at butikken skal åbne. Samtidigt har Thomas’ datter Jessica (Nell Verlaque) og hendes venner sneget sig ind i butikken af bagindgangen, hvilket får de utålmodige tilbudsjægere til at gå amok og storme butikken, i frygt for at de ikke får de tilbud de har ventet i timevis, ude i kulden for at købe.

Buyers remorse

Kaosset bryder for alvor ud, da forbrugerne kommer ind i butikken og i kampens hede maser, tramper, skændes og slås med hinanden. Det ender i et sandt blodbad, hvor tre mennesker på tragiskvis mister livet, heriblandt Amanda Collins (Gina Gershon), kone til Mitch Collins (Ty Olsson) og veninde med byens sherif, Eric Newlon (Patrick Dempsey).

The Nightmare Before Christmas

Året efter hjemsøges Jessica og hendes venner af en blodtørstig og hævngerrig seriemorder der, udklædt som pilgrimmen John Carver, på brutal vis myrder personer, der alle var i RightMart på den skæbnesvangre Thanksgiving aften og som morderen mener er ansvarlige for tragedien.

Original Sin

Thanksgiving (2023) er Eli Roths bedste film til dato. Hele konceptet om at filmen er et remake/reboot af en gammel film fra slasher-genrens storhedstid, er intet mindre end en genistreg. Roth er en kæmpe film nørd og han benytter alt sin viden til at skabe en perfekt ”opdatering” af ”originalen”. Hvor traileren f.eks. har en seksuel undertone, hvilket var normen for film fra 80’erne, er denne nye udgave fuldkommen renskuret og tilpasset til nutidens sexforskrækkede publikummer.

“Revenge is a dish best served cold.”

Fordi det hele bliver serveret med en vis portion selvironi og et lille glimt i øjet, kan Roth også tillade sig at lege med alle gysergenrens klichéer. Troper der normalt ville være en svaghed for en genre som denne, bliver øjeblikkeligt vendt til filmens fordel, netop fordi de hele tiden taler ind i konceptet om dette ”reboot”, der måske ikke er lige så god som originalen var det. På den måde taler filmen ikke blot ind i filmbranchens idéforladte genbrug af fortiden, frem for at finde på noget nyt og originalt, men den taler så sandelig også ind i vores egocentrerede, like-besatte tidsånd.

There Will Be No Leftovers

Thanksgiving er dermed lige så meget en samfundssatire, som det er en gyserfilm. Den sætter vores samfund under en lup, ganske som f.eks. George A. Romero gjorde det i sin tid med Night of the Living Dead (1968) og Dawn of the Dead (1978) og dermed har Eli Roth ikke blot lavet et af året bedste og mest underholdende film, men også en film der ganske vel kan gå hen og blive en fremtidig klassiker. Den fungerer ganske simpelt på alle niveauer.

Drengerøvsfaktor: ’80 %

Original titel: Thanksgiving

Land: USA/Canada/Australien, 2023

Instruktør: Eli Roth

Cast: Nell Verlaque, Gabriel Davenport, Addison Rae, Jalen Thomas Brooks, Shailyn Griffin, Jenna Warren, Tomaso Sanelli, Patrick Dempsey, Milo Manheim, Rick Hoffman, Karen Cliché, Joe Delfin, Gina Gershon, Ty Olsson

Genre: Horror/Mystery/Thriller

Spilletid: 106 min

Dansk bio premiere: 30. november 2023