Anmeldelse: Madame Web

Før Spider-Man var der Madame Web

Madame Web - Trailer
?si=c2y0BrwixMUyz7q0

It’s Ma’am!

Madame Web blev skabt i 1980 af forfatteren Denny O'Neil og tegneren John Romita Jr. Hun er normalt en birolle i Spider-Man tegneserieserien, hvor hun optræder som en blind, ældre kvinde med myasthenia gravis (en neuro-muskulær forbindelsessygdom), forbundet til et livsstøttesystem, der ligner et edderkoppespind. Denne nye spinoff eller Spider-Man prequel om man vil, er hendes oprindelseshistorie. Den foregår i 2003, hvor Peter Parker i dette Spider-Verse endnu ikke er født.

Sony Pictures - Anmeldelse: Madame Web Sony Pictures

Cassandra’s Dream

Den 30-årige, forældreløse Cassandra Webb (Dakota Johnson) bor in New York og arbejder som ambulanceredder, men da hun begynder at opleve mystiske, clairvoyante syner, hvori hun kan forudse fremtiden, tager hendes liv en uventet drejning. Hvad Cassandra ikke ved er, at hendes mor, Constance (Kerry Bishé), blev dræbt under en ekspedition i Amazonen, af en anden opdagelsesrejsende; Ezekiel Sims (Tahar Rahim) og at moderen lod sig bide af en særlig edderkop, så Cassandra kunne leve videre.

Ezekiel (25:17)

Efter selv at blive bidt en edderkop, har Ezekiel ligeledes visioner. Hans kommer i form af grusomme mareridt, hvori de tre teenagepiger, nørdede Julia (Sydney Sweeney), intelligente Anya (Isabela Merced) og skateren Mattie (Celeste O'Connor) slår ham ihjel. Han er derfor fast besluttet på at finde pigerne og dræbe dem, før hans fremtidsvision går i opfyldelse. Cassandra må opfylde sin skæbne og beskytte de tre piger, hvilket er lettere sagt end gjort, når ens modstander har selvsamme superkræfter som selveste Spider-Man.

Never send a woman…

Madame Web er instrueret af S.J. Clarkson, en erfaren kvinde når det kommer til produktioner beregnet til tv og streaming. Dette er hendes biografdebut og desværre har Clarkson ikke helt det, der skal til for at gøre historien cinematisk. Ofte føles scenerne flade, uinspirerede og decideret sløsede i deres eksekvering, dertil er der også alt for lidt handling til at udfylde de 117 minutters spilletid.

…to do a man’s j.. (oh, never mind!)

Det er ikke udelukkende Clarksons skyld at filmen mildest talt er middelmådig. Manuskriptet er nemlig skrevet af blandt andre Matt Sazama og Burk Sharpless, der tidligere har stået bag en af Marvels dårligste film: Morbius. De to herrer, der også har Dracula Untold og Power Rangers på resuméet, har leveret endnu et halvhjertet forsøg på en superheltefilm. Deres kluntede dialog og karakterudvikling (eller mangel på samme) er på amatørplan og deres world-building nærmest ikke eksisterende eller i hvert fald kraftigt inspireret af andres visioner.

50 Shades of Blue

Dakota Johnson har udtalt, at hun ikke er vant til at lave film med blue screen, hvor effekterne bliver sat ind som cgi efterfølgende og at hun derfor ikke vidste, om hun var troværdig, når hun reagerede på imaginære eksplosioner. Action-delen (der også halter) er desværre det mindste af filmens problemer, samtlige skuespillere virker nemlig som om, de ikke forstår deres karakterer og blot siger deres replikker, som læste de dem direkte fra manuskriptet, uden nogen følelse eller indlevelse.

Pepsi challenge

Værst af alle er Tahar Rahim, udover at hans karakter er så klichéfyldt som noget kan være og han princippet blot er en ond udgave af Spider-Man, så er han, trods alle hans superkræfter, også forbavsende nem at besejre, alt der skal til er et kæmpemæssigt, tydeligvis sponsoreret Pepsi neon skilt. Det gør det bestemt ikke bedre at alle hans replikker er eftersynkroniserede og at hans mund på intet tidspunkt passer med lyden.

Web of Lies

I deres marketing materiale benytter Sony sig heftigt af billeder af især Sydney Sweeney iført Spider-Girl kostumet. Problemet er bare at hun aldrig er i aktion som Spider-Girl i filmen. Superheltinden optræder nemlig kun i et par ultrakorte mareridtsekvenser, men Sweeneys karakter, Julia Cornwall, bliver aldrig decideret Spider-Girl i historien. Det er alt sammen blot for at tease og sætte en eventuel 2’er eller spin-off op.

From Spider-Verse to Spider-Worse

Det synes jeg ganske enkelt er respektløst af Sony at manipulere franchisens hovedsageligt unge fans på denne måde. De efterfølgere som filmskaberne så arrogant lægger op til her, bliver heller næppe til noget i fremtiden, for filmen kommer givetvis til at floppe i biograferne. Madame Web er med andre ord spild af publikums tid, penge og tillid. Dermed har Sony skudt sig selv i foden og alt den goodwill de havde opbygget med Tom Hollands version af Spider-Man og Spider-Verse filmene, er med ét blevet destrueret. Dét må siges at være en superkraft!

Original titel: Madame Web

Land: USA, 2024

Instruktør: S.J. Clarkson