Anmeldelse: Morbius

Who’s afraid of the big black bat?

Morbius - Trailer

Batshit crazy

Biokemikeren Michael Morbius (Jared Leto) er et geni, vis hjerne er på et andet plan end de fleste andre dødelige mennesker, men hans krop er en forkrøblet skal, fordi han lider en af en sjælden blodsygdom, hvortil der ikke findes nogen kur. Derfor opfinder han selv en kur ved at splejse dna’et fra en sjælden art af flagermus sammen med sit eget blod. Desværre går forsøget galt og forvandler i stedet den gale videnskabsmand til blodtørstig vampyr, med overnaturlige superkræfter.

Sony Pictures - Anmeldelse: Morbius Sony Pictures

Blood junkies

Morbius’ bedsteven, rigmanden Milo (Matt Smith), lider af samme sygdom og bliver også inficeret med ”kuren”, men i modsætning til Morbius, kan Milo ikke styrer sin tørst for menneskeblod og bliver beruset over, for første gang i sit liv, at have fuld kontrol over sin egen krop. De medfølgende superkræfter stiger Milo til hovedet og han bliver forvandlet til en superskurk.

Right off the Bat

Morbius er instrueret af svenske Daniel Espinosa, der tidligere har stået bag den fremragende Sci-fi-gyser Life (2017), som i sin tid blev rygtet til at være en prequel til Venom (2018), det viste den sig ikke at være, men med Morbius, Marvels svar på Batman, er han bestemt rykket et skridt nærmere Venoms territorium. Desværre får han ikke så meget ud af universet, som man kunne forvente.

Been there, done bat

Morbius er nemlig en standard superhelte-oprindelses-historie: Et begavet forældreløst barn med en traumatisk opvækst bliver udsat for en livsforandrende hændelse, der giver ham eller hende superkræfter. Derefter skal superhelten kæmpe med sine egne dæmoner, såvel som mod en superskurk, der er den diametrale modsætning til helten. Protagonisten overvinder naturligvis skurken i en episk kamp og må lære at leve med sine dæmoner. Roll post-credit scene.

Man of a Thousand Faces

Jared Leto har tidligere spillet Jokeren i D.C.’s Suicide Squad (2016), en film og ikke mindst en præstation, der bestemt ikke faldt i god jord hos hverken fans eller kritikkere. Leto kan sagtens levere en god præstation, se bare på den morderiske John Lennon-fan Mark David Chapman i Chapter 27 (2007), eller Ray Fernandez, en slesk svindler med kvindetække i den undervurderede Lonely Hearts (2006) eller hans Oscarbelønnede rolle som transen Rayon i Dallas Buyers Club (2013).

Method to the madness

Men han går også alt for ofte over i den anden grøft, hvor hans berømte method acting tager overhånd og distraherer mere end den gavner. Så som med hans bling-bling udgave af Jokeren og den blinde Niander Wallace i Blade Runner 2049 (2017) eller senest som Paolo Gucci, familiens klovn, i House of Gucci (2021), hvor han minder mere som Super Mario end en virkelig person.

Vampire Weekend

Med Morbius rammer han heldigvis plet. Rollen som en mystisk rockstjerne-videnskabsmand ligger lige til højrebenet for Leto og det samme gælder for Matt Smith, der tydeligvis nyder at spille skurk. Desværre lever historien ikke op til skuespillet. Handlingen går for hurtigt i tomgang og filmen ender i et ligegyldigt og forudsigeligt klimaks. Der er helt klart potentiale i Morbius-karakteren, så man kan håbe at den næste film med vampyren, udforsker hans mørke side noget mere.

Original titel: Morbius

Instruktør: Daniel Espinosa

Cast: Jared Leto, Adria Arjona, Matt Smith, Jared Harris, Tyrese Gibson, Corey Johnson