Anmeldelse: The Godfather

Gangsterfilmen over dem alle fylder 50 år!

The Godfather - Trailer

"I Believe in America"

Således starter en af de bedste film, der nogensinde er lavet. En simpel replik, der opsummerer et af filmens store motiver: Den amerikanske drøm og dilemmaet Michael Corleone står i, fanget mellem de to uforenelige verdener. De italienske immigranter der rejste til USA, ankom med drømme om en ny begyndelse og en lysere, fremgangsrig fremtid og for dem var Amerika mulighedernes land. De fleste bosatte sig i New York og mange startede små lovlige forretninger, men med de italienske immigranterne kom også mafiaen og den organiserede kriminalitet.

Paramount Pictures - Anmeldelse: The Godfather Paramount Pictures

Gangs-ters of New York

En af de immigranter var Vito Corleone, der som blot 9-årig, tilbage i 1901, ankom alene med færgen fra Sicilien til Ellis Island, NY. Han voksende op på gaden og kom som en naturlig del af livet, hurtigt i lære som gangster. Da vi møder ham i starten af filmen, er året 1946. Vito er nu en midaldrende mand og overhovedet af den magtfulde og berygtede Corleone-familie.

Family Business

Et attentatforsøg efterlader Don Vito Corleones (Marlon Brando) helbred så svækket, at han ude af stand til at tage sig af forretningen. Derfor påtager Dons temperamentsfulde søn Sonny (James Cann) sig rollen som familiens overhoved. Desværre får Sonny startet en regulær krig mellem de fem Mafia-familier i New York og ender med selv at blive myrdet i et bagholdsangreb. Broderen Fredo (John Cazale) er svag og er blevet delegeret til Nevada-afdeling, så Michael (Al Pacino), Don yngste søn, der er intelligent og handlekraftig, er derfor den eneste, der kan tage sin af familieforetagendet.

M’kay

Pludseligt er den unge, lovlydige soldat kastet ud en verden af kriminalitet, forræderi og mord. En verden han egentlig ikke ønsker at være en del af og som ikke helt kan forenes med forholdet til kæresten Kay (Diane Keaton). Men når man er en Corleone er ens skæbne desværre uundgåelig.

Shoot ’Em Up

Filmen, der er baseret på Mario Puzos bestseller, havde en svær fødsel. Dels pga. emnet (mafiaen prøvede flere gange at sabotere produktionen) og dels fordi produceren Robert Evens og den unge instruktør, Francis Ford Coppola, slet ikke var enige om noget som helst. Paramount Pictures, havde heller ingen tiltro til den uerfarende instruktør og stod klar med en fyreseddel og en afløser i kulissen. Det var først, da de så rå-optagelserne af scenen, hvor Michael skyder to mænd i en restaurant, midtvejs inde i filmen, at de blev overbevist om, at Coppola var den rette mand til jobbet.

An offer you can’t refuse

Nu fylder mesterværket så 50 år og i den forbindelse får den (og de to efterfølgere) repremiere i biograferne, i flotte restaurerede udgaver. 3’eren kommer sågar i en helt ny version med titlen The Godfather Coda: The Death of Michael Corleone, som Francis Ford Coppola har klippet om og strammet op i. Dette er et enestående tilbud som du, hverken kan eller må afslå. Især The Godfather og The Godfather Part II er obligatoriske og skal i virkeligheden ses som én film, så du ikke må snyde dig selv for at se-eller-gense dette første kapitel i sagen på det store lærred.

A Couple of Dons

The Godfather blev ikke blot Francis Ford Coppolas, men også Al Pacinos gennembrudsfilm og den dengang 31-årige skuespiller brænder da også igennem på lærredet i en grad sjældent set, til trods for at Paramount ikke ville have ham. Marlon Brando, som filmstudiet heller ikke ville have og som Coppola måtte kæmpe for at caste i hovedrollen, leverer en af sine bedste præstationer nogensinde og fik et velfortjent comeback og en Oscar statuette for den uforglemmelige rolle som Don Corleone.

The Big Picture

Det hele bindes på smukkeste vis sammen af Nino Rotas ikoniske musik og Gordon Willis’ stemningsfyldte fotografering og dystre lyssætning, der mesterligt sætter tonen for det lyssky familiefortagende. Filmen var nomineret til hele 11 Oscars og vandt for bedste film, bedste mandlige hovedrolle og bedste manuskript. Det er med andre ord filmproduktion når det er aller, allerbedst og filmen fortjener at blive set i biografen, så ”leave the gun – take the cannoli” og køb billetter til denne unikke filmoplevelse, før du vågner op med et hestehoved i fodenden af din seng, hvis du ved, hvad jeg mener.

Drengerøvsfaktor: 50 %

Original titel: The Godfather

Land: USA, 1972