Captain Fantastic [Anmeldelse]

Intet mindre end FANTASTIC!

Captain Fantastic - Trailer
Scanbox - Captain Fantastic [Anmeldelse] Scanbox

I skovens dybe stille ro

Ben Cash (Viggo Mortensen), Leslie Cash (Trin Miller) og deres 6 børn lever fuldkommen isoleret fra omverdenen, i en hytte midt i et kæmpemæssigt skovområde tæt på grænsen til Canada. Børnene er hjemmeskolede, kernesunde, dygtige jægere og samlere, flydende i flere sprog og ekstremt vidende om alt mellem himmel og jord, ud fra hvad de har læst sig til, for ingen af dem har nogensinde set civilisationen. Men Leslie er Maniodepressiv og må indlægges på hospitalet, hvor hun på tragisk vis tager sit eget liv, så Ben tvinges til at træffe en svær beslutning; Skal han og børnene tage til begravelsen eller er det bedst for alle, hvis de bliver i skovens dybe stille ro?

The Wolf Pack

Selvfølgelig bliver det til et roadtrip, ellers havde der ikke været nogen film, så Ben pakker deres gamle skolebus og begiver sig sammen med børnene ud på deres livs rejse, for nok er børnene intelligente, men de har meget få sociale redskaber til at kunne gebærde sig med, ude i samfundet.

O Captain! My Captain!

Captain Fantastic er en sjælden perle, i et filmlandskab med alt for mange remakes, reboots, Marvel, DC og andre lorte film, som Hollywood skider ud for tiden, Pardon my french. Matt Ross, kendt fra Silicon Valley, har skrevet og instrueret en utroligt rørende og sjov fortælling om virkelige mennesker i denne absurde, virkelige verden vi alle lever i, der er langt mere interessant end noget superhelteunivers nogensinde kommer til at være og det er dét, der gør Captain Fantastic til årets måske bedste film.

A Fantastic Dane

Halvt danske Viggo Mortensen har aldrig været bedre. Han er perfekt castet i rollen som hippien og outsideren Ben, der vil gøre alt for at beskytte sine børn fra samfundet og alle dens absurde normer som vi alle bare har accepteret som normale. Det er først når vi ser disse gennem en flok ”rumvæsners” øjne, at vi kan se, hvor meget skidt og støj vi fylder os selv og vores hverdag med. Det er en tankevækkende film, som alle burde se, for vores fælles fremtids skyld.

Drengerøvsfaktor: 40%

Original titel: Captain Fantastic

Land: USA, 2016