Anmeldelse: Wonder Woman 1984

Wonder Woman er tilbage, på HBO.

Wonder Woman 1984 - Trailer

Greed is good

Det er 66 år siden første verdenskrig, hvor Wonder Woman aka Diana Prince (Gal Gadot) kæmpede mod den onde græske gud af krig; Ares og hendes livs kærlighed, Steve Trevor (Chris Pine), ofrede sit eget liv, for at redde verdenen. Siden da har Diana holdt til i Washington, hvor hun nu arbejder på der historiske Smithsonian museum. Her møder hun kollegaen Barbara Minerva (Kristen Wiig), en introvert nørd, der er kommet i besiddelse af en mystisk og magtful krystal kaldet Drømmestenen, der kan opfylde ønsker, men gemmer også på en frygtelig fortid med grådighed og destruktion.

Warner Bros. Pictures - Anmeldelse: Wonder Woman 1984 Warner Bros. Pictures

Be careful what you wish for

Ved et tilfælde ønsker Diana, mens hun holder krystallen, at Steve ikke var død og næste dag står han der pludseligt i levende live. Samtidigt ønsker Barbara, at hun var mere som Diana, stærk og selvsikker og næste dag er hun som forvandlet. Da Barbara lader sig forføre af den sleske oliemand og tv-kendis Maxwell Lord (Pedro Pascal) går tingene dog for alvor galt. Hans desperation forvandles til en syg magtliderlighed, der truer med at destruere hele den vestlige verden.

Welcome to the café 80’s

Denne gang zoomer instruktøren Patty Jenkins ind på midt 80’ernes egocentriske zeitgeist med fokus på kapitalisme, grådighed og koldkrigs paranoia. Filmen er samtidigt et nostalgisk billede af en tid der på en og samme tid føles gladere og mere simpel. Derfor har Wonder Woman 1984 også en betydeligt lettere tone, end den forgående film, hvilket bestemt klæder DC universet.

Lord of the Flies

For eksempel er filmens hovedskurk, Maxwell Lord, ikke nogen gud eller noget computergenereret monster, men en ganske almindelig mand, a la Lex Luthor og de politikere der leder verdenen. På grund af Maxwells taber-agtige karakter og desperate væsen, skabes der naturlig en masse komik undervejs i filmen. Dette er afgjort et bevidst valg, der er taget for at afspejle og hylde superhelte film, især Superman, fra 80’erne.

I have the power

Wonder Woman 1984 er måske derfor knap så ambitiøs en film som forgængeren når det kommer til dens historie og production value, men dens budskab er ikke til at tage fejl af. Gandhi sagde det først, har altid vidst det og nu siger Wonder Woman det altså så også; ”Be the change you wish to see on the world” og på den måde har vi jo alle muligheden for at være superhelte.

Drengerøvsfaktor: 50%

Original titel: Wonder Woman 1984

Land: USA, 2020