Anmeldelse: Operation Mincemeat

I krig og kærlighed gælder alle kneb

Operation Mincemeat - trailer

Fleming… Ian Fleming.

Året er 1943 og Anden verdenskrig har nået et kritisk punkt. Hitlers jerngreb omkring Europa strammes for hver dag der går og briterne er nervøse for, at nazisternes næste mål er London. Hvis det lykkes Hitler at indtage den britiske hovedstad, kan krigen nemlig endegyldigt være tabt. Derfor planlægger de en dristig afledningsmanøvre udtænkt af ingen ringere end manden der opfandt James Bond: Ian Fleming (Johnny Flynn).

Warner Bros. Pictures - Anmeldelse: Operation Mincemeat Warner Bros. Pictures

Mamma Mia!

Operationen lyder da også som noget, der er taget direkte ud af en Bond film. En druknet britisk officer skyller i land med nogle vigtige dokumenter omhandlende briternes planer om at angribe nazisterne i Grækenland. Håbet er at disse dokumenter lander i nazisternes hænder således, at de bider på krogen og flytter størstedelen af deres tropper til Grækenland. Dermed kan briterne med lethed overmande de resterende nazister på Sicilien.

Dead Man Walking

I spidsen for missionen er de to efterretningsofficerer Ewen Montagu (Colin Firth) og Charles Cholmondeley (Matthew Macfadyen). Deres opgave er først og fremmest at finde et passende lig, som de skal opfinde en baggrund for. Ud over de hemmelige dokumenter, skal liget nemlig også have levet et liv og det er yderst vigtigt, at Ewen og Charles skaber så detaljeret og troværdig en baggrund for manden, som overhovedet muligt, således at tyskerne ikke fatter mistanke.

Suspicious Minds

Som Ian Fleming fortæller os i starten af filmen, så føres krig altid på to planer: Det overordnede i slagmarken og i de skjulte intriger, bag facaden. På Trods af at Ewen er gift, så kan han ikke helt undlade at være tiltrukket af sekretæren Jean Leslie (Kelly Macdonald). Problemet er bare, at det samme er Charles. Spørgsmålet er om Ewen og Charles i virkeligheden kan stole på hinanden, når alt kommer til alt og om dette trekantsdrama på nogen måde kan true operationen?

Operation Hakkedreng

Til trods for at titlen lyder som en animationsfilm om hakket oksekød og plottet kunne være en efterfølger til Weekend at Bernie's (1989), så er Operation Mincemeat altså et seriøst og ganske velfortalt drama, der utroligt nok er baseret på virkelige hændelser. John Madden (Shakespeare in Love, The Best Exotic Marigold Hotel, Miss Sloane) har instrueret det fortættede drama, der byder på gode præstationer fra Firth, Macfadyen og Macdonald.

All’s fair in love and war

Operation Mincemeat har ikke nogen store armbevægelser, men til gengæld er der fokus på det menneskelige drama, hvilket i denne situation var langt mere interessant end, hvad der foregik på slagmarken. Operation Mincemeat er ikke noget mesterværk og den vinder næppe nogen priser, men det er et klassisk melodrama, som briterne er mestre i at levere og den er en fornøjelse at se.

Drengerøvs faktor: 25%

Original titel: Operation Mincemeat

Land: USA/UK, 2021