Anmeldelse: Jurassic World: Dominion

Sidste kapitel i Jurassic sagaen er nu i biografen.

T-Rex steak, anyone…?

Det er fire år siden Isla Nublar blev destrueret af et vulkanudbrud og siden da har mennesker og dinosaurer levet blandt hinanden. Der er dog langt fra The Flintstones (1960) og Dinosaurs (1991) idyl, for desværre for dinosaurerne behandler vi mennesker dem ikke særlig godt og udnytter dyrene som eksotiske fødevarer, underholdning og samlerobjekter.

United International Pictures - Anmeldelse: Jurassic World: Dominion United International Pictures

Cabin in the Woods

Owen (Chris Pratt), Claire (Bryce Dallas Howard) og Maisie (Isabella Sermon) bor i en hytte i skoven, men farerne lurer overalt, for det magtfulde firma Biosyn Genetics vil gerne have fingrene i den unge klon, så Owen og Claire er overbeskyttende overfor Maisie, der bare gerne vil have lov til at leve som en normal teenager.

A Bugs Life

Biosyn står også bag en insekt-plage, der hærger verden over. Kæmpemæssige, gensplejsede græshopper er nemlig i færd med at udrydde verdens kornmarker. En plan Biosyns ondskabsfulde CEO, Lewis Dodgson (Campbell Scott), har udtænkt i samarbejde med Dr. Henry Wu (BD Wong), for at tage kontrol over verdens kornlager.

Saints and Synners

Ellie Sattler (Laura Dern) og Alan Grant (Sam Neill) bliver hidkaldt til Biosyn, hvor deres gamle ven Ian Malcolm (Jeff Goldblum) arbejder som etisk konsulent. Han har fået nys om Biosyns luskede græshoppe foretagende og er stærkt besluttet i at stoppe Dodgson. Samtidigt er Claire og Owen også på vej til Biosyn for at redde Maisie. Nååå, ja. Og så er der en masse glubske dinosaurer, der konstant prøver at æde alle vores helte.

Gods and Monsters

Jurassic World: Dominion er den 6. film i rækken og det kan mærkes. Godt nok er filmen bedre end den foregående (Jurassic World: Fallen Kingdom), men Jurassic-universet har mistet alt sin charme, varme, vidunder og interesse i dinosaurerne. I den første film fra 1993, fornemmede man hvordan karaktererne var fascinerede af de kæmpemæssige fortidsvæsner, men i Jurassic World: Dominion bliver dinosaurerne udelukkende brugt som monstre, uhyrer der enten har menneskelignende intelligens eller er hjernedøde dræbermaskiner, styret af en laser pen.

Spared no Expense

Eftersignende er Jurassic World: Dominion afslutningen på hele Jurassic franchisen, således forsøger instruktøren Colin Trevorrow at binde fortiden og nutiden sammen ved at bringe Ellie Sattler og Alan Grant tilbage til serien. De har desværre ikke meget at gøre og forekommer mest af alt som to comic reliefs der blot er med som blikfang. De er langt fra de karakterer de var i Jurassic Park (1993)

R.I.P.

Og hvad har vi så lært gennem de seks film? Ikke meget mere end vi lærte i den første film. Det er etisk og moralsk forkert at lege Gud og hvis de fik chancen, ville dinosaurerne udrydde os som apex rovdyr. De overlevede meget længere end os og fortjener ærligtalt at overtage planeten. ”Dominion” er ikke den værste film i serien, men den er fuldkommen overflødig. Jurassic Park (1993) bragte dinosaurerne tilbage til live med et brøl, Jurassic World: Dominion lægger dem endegyldigt i graven igen, med ikke meget mere end et træk på skulderen.

Original titel: Jurassic World: Dominion

Land: USA/Malta, 2022

Instruktør: Colin Trevorrow