The BFG [Anmeldelse]

Steven Spielberg er tilbage med kæmper og prutte-jokes

The BFG - Trailer
Walt Disney Pictures - The BFG [Anmeldelse] Walt Disney Pictures

Midt om natten

Den 10-årige Sophie (Ruby Barnhill) bor på et børnehjem. Hun er ensom, for hun har ikke nogen venner og ingen familie. Om natten når forstanderinden og alle de andre piger ligger og sover, begiver Sophie sig på opdagelse, sammen med sin kat. For det er efter sigende når klokken slår 3, at heksetimen begynder og alle de dunkle ting kommer frem. Det er også her at Sophie første gang møder den store kæmpe, som hun kalder for BFG (Mark Rylance). Hans job er at indfange og uddele drømme til alle byens beboere og for alt i verden undgå et blive set undervejs.

Se mor, jeg har fanget en Fraggel

BFG tager hende med til sin hytte i Kæmpeland, så hun ikke sludrer og sladrer til alle og enhver om at kæmper eksisterer. De to udvikler hurtigt et tæt venskab, for det viser sig nemlig, at BFG også selv er et meget ensomt væsen, der bliver drillet og trynet af de andre kæmper, der bor i Kæmpeland. Kæmper der elsker at spise små piger! Sophie og BFG må derfor udtænke en snedig plan, så de onde kæmper ikke opdager at BFG gemmer Sophie i sit hjem.

Spielberg kæmper med historien

Historien er skrevet af Roald Dahl, bl.a. kendt for Charlie and the Chocolate Factory og manuskriptet af Melissa Mathison, der også skrev en af Spielbergs største hits; E.T. tilbage i 1982. The BFG er bestemt en sød film og sikkert perfekt til børn, men det er ikke en af Spielbergs bedste. Historien virker en anelse tynd og selvom Mark Rylance gør, hvad han kan og klart er det bedste ved filmen som CGI-kæmpen, bliver filmen aldrig rigtig interessant, levende eller særligt vedkommende.

The Big Flopping Giant

Faktisk er det over 10 år siden, at den kære Spielberg sidst har lavet en rigtig god film. (Her tænker jeg på Munich fra 2005) Den største synd en historie fortæller kan begå et at kende sit publikum og Spielbergs seneste 4 film har været meget tæt på at begå denne synd. I USA er The BFG blevet et sjældent flop for Spielberg og man må derfor spørge sig selv, som mange andre også har gjort, om Hollywoods ”golden boy” i en alder af 69 år omsider har mistet taget? Hvad mener du?

Drengerøvsfaktor: 30%

Original titel: The BFG

Dansk titel: Den Store Venlige Kæmpe