Edge of Tomorrow [Anmeldelse]

Tom Cruise er tilbage i et dette veloplagte Sci-fi/actionbrag af instruktøren bag The Bourne Identity.

Warner Bros. Pictures - Edge of Tomorrow [Anmeldelse] Warner Bros. Pictures
En ny dag truer – Alien-style!
Europa angribes af frygtindgydende dræberuhyrer fra rummet kaldet ”Mimics”. Major William Cage (Tom Cruise) er en reklamemand, hvis firma gik nedenom og hjem, da krigen startede. For at undgå at blive sendt i kamp indgik han en aftale med militæret om at lave rekrutteringskampagner, men da Cage en dag nægter at lave en reportage fra frontlinjen, bliver han degraderet og sendt som menig til basen med fodsoldaterne, der står overfor en altafgørende kamp mod rumvæsnerne. Den utrænede Cage dør næsten omgående, men når lige akkurat at dræbe en alfahan og få dennes blod i årene, inden han ånder ud. Dette gør at han på mystisk vis ”vågner op” på basen, tidligere samme dag, som var den aldrig hændt. Det samme gentager sig igen og igen - han dør og vågner atter op på basen.
Mission Impossible – Alien-style!
Cage indser, at for at bryde mønstret må han have hjælp, så han opsøger krigens skrappeste soldat, Rita Vrataski (Emily Blunt) også kaldet 'Verduns engel' eller ”Full Metal Bitch”. På hendes første dag i kamp dræbte hun hele 114 uhyrer, men dette var ikke rent held. Det viser sig nemlig, at Rita også har oplevet de mystiske gentagelser og at netop dette fænomen muligvis er hemmeligheden til at tilintetgøre Omegaen, dronningen der styrer de drabelige Mimics og dermed endegyldigt kunne vinde krigen.
Back to the Future – Alien style!
Plottet i Edge of Tomorrow virker måske en anelse bekendt og det er da også svært ikke at sammenligne denne med film som Groundhog Day og Source Code. Ikke desto mindre er Edge of Tomorrow sin egen film. Den erfarne instruktør Doug Liman har nemlig skabt en hæsblæsende ruchebanetur der trods gentagelserne, ikke keder et eneste sekund, men derimod holder publikum på det yderste af sædet.
Starship Troopers – Even more alien-style!
Der hvor filmen halter lidt, er på logikken, som ikke helt på plads, hvis man tænker for meget over den - men i modsætning til f.eks. Godzilla, der led under samme problem, så gør det ikke så meget her. Man er nemlig vanvittigt godt underholdt. Der findes ikke mange skuespillere som Tom Cruise, der forstår at sælge varen og her er The Cruister fuldkommen i sit helt rette element. Det gør det selvfølgeligt ikke værre, at han har den overdrevet sexede Emily Blunt med som Ass-kicking eyecandy.

Kort sagt: Edge of Tomorrow er et rigtigt godt bud på sommerens ultimative blockbuster.
Drengerøvs faktor: 100%

Original titel: Edge of Tomorrow (3D)