Anmeldelse: Immaculate

Sydney Sweeney opfylder et par teenagedrenges fantasier som nonne i denne hårrejsende gyser.

Immaculate - Trailer
?si=Ua5iDbMDWvnfQ-95

The New Girl

Stjerneskuddet Sydney Sweeney har med solide præstationer i serier som f.eks. White Lotus, Euphoria og The Handmaid's Tale hurtigt cementeret sig som Hollywoods seneste darling, såvel som et af internettets mest googlede navne i 2024 (Det har vidst noget at gøre med hendes store, tunge, øh... øjne).

Black Bear Pictures - Anmeldelse: Immaculate Black Bear Pictures

The Big Picture

Nu prøver hun for alvor at slå igennem på det store lærred. I år har hun således allerede medvirket i to andre film; den romantiske komedie Anyone But You (2023), og superhelte filmen Madame Web (2024) og selvom ingen af disse ligefrem har været box office succeser, bliver hun alligevel spået til at være den nye Scarlett Johansson eller Marilyn Monroe.

Keep the Faith

Hendes seneste film er gyseren Immaculate (2024), som hun i første gang blev tilbudt tilbage i 2014, da hun var blot 17 år gammel. Den gang faldt finansieringen igennem og filmen virkede dødfødt, men Sydney troede så meget på projektet, at hun valgte selv at producere filmen. Hun omskrev manuskriptet i samarbejde med Andrew Lobel, fandt selv instruktøren Michael Mohan og solgte efterfølgende distributionsrettighederne til filmselskabet NEON.

When In Rome

Efter at hun modtager en invitation om at blive nonne fra fader Sal Tedeschi (Álvaro Morte), rejser den unge amerikanske kvinde Cecilia (Sydney Sweeney) til Italien for at vige sit liv til den katolske kirke. Til at starte med bliver hun budt varmt velkommen på klosteret, der fungerer som en slags plejehjem for aldrende nonner, men efter at en af de andre søstre, i jalousianfald, prøver at drukne Cecilia, indser den nyudklækkede nonne, at der er noget helt galt på det lille kloster.

There can be miracles (when you believe)

Miraklernes tid er ikke forbi, som man siger, så da Cecilia, til trods for at hun stadig er jomfru, finder ud af at hun er gravid, bliver hun hurtigt behandlet som den næste jomfru Maria af de øvrige nonner, såvel som klosterets overhoved, kardinalen Franco Merola (Giorgio Colangeli).

Losing my Religion

Cecilia er dog ikke selv helt overbevist om ”miraklet”, så hun begynder at efterforske i klostrets arkiver, hvor hun finder sin journal, fyldt med personlige oplysninger fra hendes barndom. Pludseligt går det op for hende at, invitationen fra fader Sal Tedeschi, som hun troede var et kald fra Gud, måske i virkeligheden gemmer på en langt mere dyster forklaring.

Omen, I mean, Amen!

Tidligere på måneden anmeldte vi The First Omen (2024), en film der har et næsten identisk handlingsforløb med Immaculate. Forskellen på de to film er, at hvor The First Omen der overkomplicerer plottet og benytter sig at CGI gys for at få billige chok effekter, så holder Immaculate en simpel og elegant stil.

In the Eye of the beholder

I det hele taget føles Immaculate som et passion project hele vejen rundt. Fotografen Elisha Christian inkorporerer på genialvis subtile religiøse ikonografier i div. scener, så man hele tiden og ofte ganske underbevidst føler, at kirkens magt hænger og hviler over Cecilia. Komponisten Will Bates lægger ligeledes en effektiv tone for uhyggen og krydre på elegant vis sin musik med Schuberts ”Ave Maria”, for at underbygge temaer i historien.

Less is more…

Instruktøren Michael Mohan binder det hele sammen og leverer en stemningsfyldt og nervepirrende film, der med få midler formår at have en større impact end mange mainstream Hollywood produktioner kan. Jeg havde mine bekymringer over Sydney Sweeney, som jeg ikke altid synes er 100% overbevisende i sit spil, men hun har aldrig været bedre og brænder virkeligt igennem i denne film.

Sexed Up

Min eneste hage ved filmen er, at traileren lagde op til et lidt mere sexet film og jeg havde håbet at filmskaberne havde leget lidt mere med balancen i mellem det syndige og der religiøse, nu hvor det jo er katolikkerne vi fokuserer på her. Casting af Sydney Sweeney lægger jo ikke ligefrem op til en ”Julie Andrews i The Sound of Music uskyldsren nonne karakter”, så jeg havde gerne set at filmen havde spillet lidt mere på Sweeneys sexappeal.

Drengerøvsfaktor: 66(6) %

Original titel: Immaculate

Land: USA/Italien, 2024