Connery

De jyske gutter løfter i flok

Biler, teknik og maskiner… Interessen for biler og teknikken bag har ført den unge jyske virksomhed fra Billund, Nimalift, langt siden den spæde start i 2009. Nimalift har specialiseret sig inden for salg af både autolifte, dækmaskiner og afbalanceringsmaskiner, og med fokus på service og benene plantet solidt i den jyske muld har drengene formået at skabe en succesforretning.

Det hele startede tilbage i 2009, hvor to unge gutter fra Jylland fik en rigtig god ide. Interessen for biler og især fælge og dæk havde længe været der, og nu var alderen endelig nået til, at de selv kunne få hjul under fødderne, som der kunne pusles omkring.

De to jyske drenge, Mads Brink og Niklas Sørensen, ville dog mere end blot selv køre rundt med nye dæk og flotte fælge. De ville udbrede interessen for disse autodele, og kombineret med en lyst til at drive egen forretning, begyndte den rejse, som ligger til grund for successen i dag. Derfor begyndte de at kigge efter forretningsmuligheder inden for deres passion, og hurtigt opdagede de, at det kunne betale sig at købe fælge og dæk billigt i England og derefter videresælge dem i Danmark i Den Blå Avis.

ANNONCE
De jyske gutter løfter i flok

Passion for biler og økonomiske hoveder

Både Mads og Niklas har haft en livslang interesse for biler, og derfor kommer det ikke som en overraskelse, at netop denne interesse skulle være omdrejningspunktet i deres forretning. At en simpel ide hurtigt kunne udvikle sig skyldes nemlig, at de to fyre er passionerede omkring deres felt og samtidig besidder en solid mængde know how. Hertil kommer også, at begge er uddannede inden for økonomi, idet Niklas har en kandidatgrad i økonomistyring, mens Mads er markedsføringsøkonom.

Den gode sans for økonomi og forretning fik hurtigt Nimalift op at stå, og efter ideen med at købe dæk og fælge blev forretningen udvidet med indkøb af dækmaskiner og autolifte fra udlandet, som kunne videresælges i Danmark. Det blev også startskuddet til, at Nimalift blev drengenes hovederhverv, og i 2014 arbejdede begge fuldtid i virksomheden.

”Vi oplevede hurtigt en stor efterspørgsel på både autolifte og dækmaskiner, og vi erfarede hurtigt, at vores indkøbte maskiner blev solgt igen stort set med det samme. Da besluttede vi at satse for alvor på Nimalift og gøre drengedrømmen til en levevej”, fortæller Mads Brink, som i dag er 28 år og salgschef i virksomheden.

Mere end blot tilbehør til værksteder

Selv om Nimalift er en virksomhed, som i dag har hovedfokus på autolifte, dækmaskiner og afbalanceringsmaskiner, og hvor salg er vigtigt, så forklarer Mads Brink også, at Nimalift har nogle meget klare og stærke værdier, som hver medarbejder arbejder ud fra:
”Vi er i dag 5 medarbejdere i Nimalift, og vi arbejder ud fra den filosofi, at vores kunder er omdrejningspunktet. Vi forhandler kun kvalitetsprodukter, men en stor del af vores forretningsgrundlag ligger også i kundeservicen. Vi er meget opmærksomme på vores kunder og deres behov”.

Det betyder også, at man altid kommer til at tale med en medarbejder, som har stor indsigt i alle de forhandlede produkter. Alle 5 medarbejdere har nemlig en dyb passion for biler og teknik, og medarbejderne er så grundigt inde i produkterne, at de altid vil kunne hjælpe kunderne. Det gælder både, hvis kunderne allerede har købt et produkt fra Nimalift, eller hvis de ønsker at anskaffe sig et.

Dag til dag-levering

Nimalifts kunder er overvejende erhvervskunder, men der findes også privatkunder. Det er ofte værksteder, som benytter sig af Nimalifts produkter, og især er det autoliftene, som der er efterspørgsel på. Der er dog også godt salg i både dækmaskiner og afbalanceringsmaskiner.

Eftersom de to kompagnoner bag Nimalift er økonomiuddannede, ved de begge godt, at der altid er gang i den på værksteder og meget at lave. Derfor vil der ofte være brug for deres ekspertise og assistance, og et af de stærke principper fra Nimalift er dag til dag-leverancen, som betyder, at hvis man bestiller et produkt, så bliver det leveret næste dag. Derudover holdes lageret også hele tiden ajour, således at der altid er en masse reservedele på lager. På den måde undgår værkstederne også at stå stille, da det før i tiden kunne tage flere uger at få en ny maskine.

”Udover at vi leverer fra dag til dag, så har vi også vores egen servicemand, som har en meget stor teknisk ekspertise. Han vil altid stå til rådighed for vores kunder, således at de ikke selv skal stå og bakse med eventuelle problemer”, forklarer Mads Brink yderligere.

Kunderne som omdrejningspunkt
Opvæksten i det jyske har sat sit præg på Nimalifts forretning. Virksomheden gør nemlig en dyd ud af at holde begge ben plantet i den jyske muld og i stedet lade service og produkter tale. Grundlæggende værdier som god behandling og omgangstone, venlighed, hjælpsomhed og arbejdsomhed er i høj kurs hos Nimalift, og alle medarbejdere arbejder ud fra det synspunkt, at et godt produkt, god service og et godt forhold til kunderne er alfa og omega.

”Vi er en ung og frisk virksomhed, og det vil vi gerne have kommer til udtryk. Det betyder også, at vi er med på beatet og har den nyeste viden inden for vores felt, således at vi altid kan hjælpe vores kunder. Vi har også haft et stort fokus på at udvikle vores hjemmeside og gøre den brugervenlig. Derfor har vi blandt andet lavet flere forskellige animationsvideoer, som viser hvordan de forskellige produkter skal monteres. Således bliver det lettere for kunderne, men hvis de har spørgsmål, kan de altid ringe til os”, uddyber Mads Brink.

Effektivt online-univers
Netop hjemmesiden og online-universet er to aspekter, som Nimalift har haft stort fokus på, når det kommer til at effektivisere. Virksomheden er dog også godt klar over, at der er udfordringer ved at sælge så store maskiner over internettet.
”Det er ikke ligefrem det samme som at sælge sko eller strømper”, forklarer Mads Brink med et smil. ”Vi forhandler store maskiner på op til 700 kilo, så de kan ikke bare lige pakkes ned i en papkasse og så sendes afsted. Fragten har været en klar udfordring for os, men vi ved også godt, at online-salg er fremtiden”, fortsætter han. Størstedelen af Nimalifts salg foregår da også i dag via hjemmesiden.

Hjemmesiden har af samme grund fået et løft, som gør, at den lever op til den moderne standard. Det er derfor let at bestille de ønskede maskiner eller dele, og med dag til dag-leveringen skal det gå hurtigt. Derfor satses der på at holde effektiviteten høj, og det er også en af grundene til, at videoer og billeder har så stor en plads på hjemmesiden. Udover videoer af maskinerne i brug findes der nemlig også animationsvideoer som viser hvordan maskinerne skal monteres og masser af billeder af reservedele og maskiner, så man som kunde hurtigt kan finde enten det ønskede produkt eller få eventuel hjælp.

Blikket rettet mod fremtiden


Nimalift har det mål at være bedst på deres felt i Danmark, men er dog også begyndt at se ud over hjemlandets grænser.

”Vi er i gang med at udvide virksomheden med fokus på det svenske marked”, forklarer Mads Brink om fremtidsplanerne. ”Vi vil gerne yde den samme service til svenskerne som til danskerne, og eftersom vi allerede har fået forespørgsler fra Sverige, så virker denne udvikling som den mest naturlige”.

Når det ellers kommer til fremtidsplaner, så er Nimalift meget klar over deres niche: Salgschefen er nemlig også godt klar over, at værkstedsbranchen er lidt sin egen, og at det ofte er anbefalinger og mund til mund-metoden, som skaber nye kunder. Derfor er den gode tone og de gode forhold til samarbejdspartnerne utrolig vigtige komponenter, når det kommer til at skabe en rentabel forretning.

”Vi har jo som mål at være de bedste inden for vores felt, og forretningsmæssigt vil vi gerne nå ud til endnu flere værksteder. Ifølge vores egen filosofi og overbevisning, så opnår man de bedste resultater ved at levere gode produkter og en ordentlig service”, slutter Mads Brink af.

ANNONCE
Hvad forhandler Nimalift?

Nimalift forhandler både maskiner og reservedele til forskellige maskiner, som typisk findes på et værksted. Herudover kommer en grundig service, som følger med i købet. Herunder er en beskrivelse af de forskellige produkt grupper, som Nimalift forhandler:

Autolifte
Autolifte som dem Nimalift sælger finder du på stort set alle værksteder. Liften løfter bilerne op i en passende arbejdshøjde og gør derfor arbejdet for mekanikeren meget mere effektivt og gør det muligt at arbejde under bilen. Mads Brink forklarer, at Nimalift både forhandler autolifte med 2 søjler, 4 søjler og saxelifte. De 2-søjlede er de mest populære, og dem de fleste vælger til et autoværksted. Du kan læse mere om Nimalifts forskellige autolifte på deres hjemmeside her

Dækmaskiner
En anden af de maskiner, som Nimalift er specialiseret i, er dækmaskinerne. Dækmaskinerne sælges i alle størrelser fra de små til hobbyfolket og til de store til dækcentrene. Maskinerne sætter bruges til at sætte dækket på fælgen og til at afmontere dækkene. Der kræves mere og mere af disse maskiner, f.eks. er det i dag meget normalt at man har hjælpearm på maskinerne, hvilket gør det meget nemmere at montere lavprofildæk på fælgene. 
 
Afbalanceringsmaskiner
En afbalanceringsmaskine skal anvendes, når dækket er sat på fælgen. Her vil der nemlig ofte være nogle ubalancer, og så skal man bruge en afbalanceringsmaskine til at sætte små vægtklodser på for at udjævne og udligne ubalancerne. Det lyder af lidt, men det er faktisk en meget vigtig proces, da rattet i bilen ellers kan ryste.

Herudover forhandler Nimalift også kompressorer og værkstedsinventar.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce