Bad Boys for Life (Anmeldelse)

The Bad Boys are back in town!

Bad Boys for Life - Trailer
Sony Pictures - Bad Boys for Life (Anmeldelse) Sony Pictures

Old Boys, old boys, whatcha gonna do?

Sidst gang vi så noget til de to Miami betjente, Mike Lawrey (Will Smith) og Marcus Burnett (Martin Lawrence), var i 2003. 17 år kan både ses og mærkes, især på Martin Lawrence, der fylder betydeligt mere på lærredet i disse dage. Filmen starter med at Marcus er blevet bedstefar og ridser dermed hurtigt forskellen på Mikes og Marcus’ liv op. Marcus er familie menneske, mens Mike er stadig en playboy, der ikke har i sinde at stifte familie lige foreløbigt. Med forøgelsen i Burnett familien overvejer Marcus, om det ikke snart er på tide at gå på pension, for det er trods alt bedre at være en old boy end en dead man.

La Familia

Alle planer om pension, bliver dog sat på hold, da Mike bliver skudt af en maskeret gerningsmand. Han viser sig at være Armando Armas (Jacob Scipio), søn af den mexicanske narkokartel dronning Isabel Aretas (Kate del Castillo), der netop er stukket af fra fængslet og nu har sendt sin søn til USA, for at hævne sig på alle dem, der for 24 år siden satte hende bag tremmer.

Old school vs. high school tech

Til at hjælpe dem med at løse sagen, får Mike og Marcus hjælp af den nye, unge afdeling AMMO, der udfører deres opgaver ved hjælp af super avancerede teknisk udstyr, droner og gummi kugler. Især Mike har svært ved at vende sig til denne ”politiske korrekte” måde at arbejde på og det giver naturligvis spændinger mellem de gamle og de unge.

Alle ”gode” gange 3

Jeg skal gerne indrømme har aldrig været særlig stor fan af Bad Boys-filmene. Jeg hadede 1’eren og det gjorde jeg stadig, da jeg genså den fornyeligt. 2’eren er lidt bedre og vinder hovedsageligt på grund at de fuldstændigt hjernedøde vilde stunts, som jeg ikke mindes at have set bedre eller vildere i nogen anden film. Bad Boys for Life minder meget om de to foregående film, men den er desværre den dårligste i serien.

Telanovela, Bad Boys style

Plottet i 3’eren er latterligt, sæbeopera-agtigt og action sekvenserne, hvor Mike slås mod Armando, har tydeligvis fået computer hjælp, for at speede Will Smiths bevægelserne op. Det er decideret pinligt at se. Filmene har efter min mening altid haft et problem med balancen mellem humor og action. Der er simpelthen for mange dårlige one liners, og jokes der falder fladt til jorden gang på gang og her er Bad Boys for Life bestemt ingen undtagelse.

Has the Jury Reached a Vertict?

Instruktøren bag de to første film Michael Bay, da budgettet ikke var stort nok til hans vision af filmen, men de to unge instruktører Adil El Arbi og Bilall Fallah (Black, Patser) er dygtige til at genskabe Michael Bays ikoniske visuelle stil. Det rygtes dog at Michael Bay vender tilbage til franchisen i Bad Boys 4, der allerede er annonceret og som 3’eren da også lægger kraftigt op til. Dermed lader det til at vi som publikum har fået vores dom; Bad Boys, for life…

Original titel: Bad Boys for Life

Land: USA/Mexico, 2020

Instruktør: Adil El Arbi, Bilall Fallah