Independence Day: Resurgence (Anmeldelse)

Today, we celebrate our Independence Day! Again…

Independence Day: Resurgence - Trailer
Twentieth Century Fox - Independence Day: Resurgence (Anmeldelse) Twentieth Century Fox

They’re baaaack!!!

Det er 20 år siden menneskeheden besejrede de grumme rumvæsner og cementerede vores uafhængighed. Siden da har jordens befolkning levet i fred og fordragelighed og sat alle deres forskelle om religiøse overbevisninger osv. til side. Vi har også lært at mestre rumvæsnernes teknologi, så vi har fået nye transportmidler, der ophæver tyngdeloven og nye højteknologiske våben. Men intet godt varer som bekendt evigt, så da rumvæsnerne vender tilbage til jorden for at fuldfører deres mission om at bore ned til jordens kerne og suge al kraft fra vores planet, må vi atter trække i uniformen og sparke rumvæsen rum.

Welcome back to earth!

Independence Day: Resurgence har mange problemer; en af dem er, at Will Smith ikke er med denne gang. I stedet handler historien om hans søn Dylan (Jessie T. Usher), der må overtage kampen for sin far. Han får hjælp af ærkerivalen Jake (Liam Hemsworth), kæresten Patricia (Maika Monroe), samt vennerne Rain (Angelababy) og Floyd (Nicolas Wright). Ingen af dem, heller ikke til sammen, har Will Smiths karisma eller star quality og det lider filmen gevaldigt under.

Discount udgave

I det hele taget virker Independence Day: Resurgence som en discount udgave af 1’eren, og det er til trods for, at den har kostet tre gange så meget som 1’eren at lave. Historien er mere eller mindre en gentagelse, bare dårligere fortalt. Effekterne er blevet lidt bedre, mens andre (især green screen-optagelserne) halter og ironiske nok ligner noget fra 90’erne. Og de stakkels skuespillere kæmper med at holde liv i de tynde karakterer og gøre dem relevante for os, desværre også uden held.

Plan better

Selvom 1’eren var en cheesy katastrofefilm, så havde den alligevel en charme og nogle mindeværdige sekvenser. 2’eren er en sjæleforladt money-machine, der er glemt, så snart lyset tændes i biografen. I filmen siger Jeff Goldblum, at rumvæsnerne har haft 20 år til at forberede sig, hvis bare filmskaberne havde brugt deres tid på samme måde, kunne der måske være kommet en ordentlig film ud af det men ak, sådan skulle det altså ikke være…

Original titel: Independence Day: Resurgence

Land: USA, 2016

Instruktør: Roland Emmerich