Anmeldelse: Tag min hånd

BREAKING: Mille Dinesen skal skilles

Tag min hånd - Trailer
Anmeldelse: Tag min hånd

Everything is Awesome

Maja (Mille Dinesen) har det perfekte liv. Hun har det perfekte arbejde som læge, den perfekte familie med manden Claes (Ulrich Thomsen) og teenage-sønnen, Magnus (Jasper Kruse Svabo). De bor i det perfekte hus, der ligger helt perfekt, lige udenfor Aarhus. Så da Claes en dag, efter 20 perfekte års ægteskab pludseligt siger, at han vil skilles, bryder Majas verden fuldkommen sammen.

Scanbox - Anmeldelse: Tag min hånd Scanbox

Head over Heals

Maja må derfor samle sig selv op og reevaluere sit liv. Hvad vil hun og hvem er hun overhovedet, når hun ikke først og fremmest er kone og mor? Det er fagre nye dating-verden, for Maja har ikke været single siden faxen blev opfundet, som hun selv siger. På en heftig bytur møder hun den unge, studerende Andreas (Troels Kortegaard Ullerup), som hun begynder at knalde med jævnligt.

It’s Complicated

Majas liv er bestemt ikke blevet mindre kompliceret efter skilsmissen, for aldersforskellen mellem hende og Andreas bliver mere og mere åbenlys, jalousien til eksmanden Claes’ nye kæreste, Susanna (Mille Lehfeldt) fylder også meget i hos Maja og så er der jo også lige sønnen Magnus’ forestående konfirmation…  Næ, det er ikke nemt at være ”single and ready to mingle” for den følsomme Maja.

Breaking up is hard to do

Tag min hånd er instrueret af Lars Kaalund og skrevet af Morten Dragsted. Jeg synes ikke de to herrer har fået det fulde potentiale ud af filmen. Historien er ret klichéfyldt og skøjter let og elegant hen over, hvad der kunne have været et rørende drama og skarpt portræt af en midaldrende kvindes ”spirituelle genfødsel”. Jeg forstår godt at de har valgt at holde filmen til den lette side og fokusere på komikken, men det gør også at filmen føles lidt for let, overfladisk og rosenrød.

And I’m feeling good

Desværre fejler filmen også ofte på komikken. Mange scener føles flade og i det hele taget er Tag min hånd en noget ujævn fornøjelse. Mille Dinesen er charmerende som altid og Ulrich Thomsen er god som den kolde eksmand, men når alt kommer til alt, kunne filmen godt bruge lidt mindre feel-good og lidt mere substans.

Drengerøvsfaktor: 0 %

Original titel: Tag min hånd

Land: Danmark, 2022