Anmeldelse: Eiffel

Historien om tilblivelsen af Eiffeltårnet

Eiffel - Trailer

The Scarlet Letter

Vidste du at Eiffeltårnet blev åbnet for offentligheden i 1889 og er opkaldt efter dets arkitekt, Alexandre Gustave Eiffel? Det er 330 meter højt og er formet som et A. Det er bare nogle af de ting man kan lære i Eiffel, den semibiografiske kærlighedshistorie om tilblivelsen af Paris’ mest besøgte turistattraktion.

Angel Film - Anmeldelse: Eiffel Angel Film

’Papa Don’t Preach’

Historien om Eiffel og hans gigantiske fallossymbol starter i 1866. Den gang var Gustave Eiffel (Romain Duris) en ukendt ingeniør, der overvågede bygningen af en jernbro over floden Garonne i byen Bordeaux. Her møder han den smukke rigmands datter Adrienne (Emma Mackey) og de to forelsker sig hovedkulds i hinanden. Hun bliver hurtigt gravid og han frier til hende, men Adriennes far vil ikke høre tale om ægteskabet og forbyder Adrienne at se Eiffel igen.

Iron-Man

Ca. 20 år senere er Eiffel nu en respekteret mand. Han har netop færdiggjort arbejdet på Frihedsgudinden i New York og har nu fået til opgave at være spydspids for Frankrigs nye vartegn. Et projekt det skal vært klar til Verdensudstillingen i Paris, i 1889. Hans vision er et 300 meter højt tårn, bygget af jern, som alle i Paris skal kunne nyde, uanset social status.

An Affair to Remember

Alt imens Eiffel er travlt optaget af sit projekt, dukker Adrienne atter op i hans liv. Hun er nu en gift kvinde, men det hæmmer ikke Gustave og Adrienne i at indlede en hed affære. Problemet er bare at Adriennes mand, Antoine de Restac (Pierre Deladonchamps), er en magtfuld herre, der kan skade Eiffels omdømme og sætte en endegyldig stopper for prestigeprojektet.

‘The Long and Winding Road’

Som sagt, så er Eiffel løst baseret på virkelige hændelser. Projektet har været længe undervejs, allerede tilbage i 1997 pitchede Caroline Bongrand historien for et filmstudie, men det skulle tage produceren Vanessa van Zuylen, for at få finansieret projektet og sat produktionen i gang.

Fuhgeddaboudit

Eiffel er desværre ikke det medrivende kærlighedsdrama, som man kunne have håbet på. Forholdet mellem Gustave og Adrienne bliver aldrig rigtig hverken hedt eller vedkommende. Som publikum er vi ret ligeglade om de to ender med at få hinanden og det er et problem, når det nu engang er filmens drivkraft. Så snart man forlader biografen er hele affæren glemt igen. En interessant detalje er, at før Adrienne træder ind i Eiffels liv igen, er han bogstaveligt og mentalt under jorden og vil bygge et metrosystem i Paris, men så snart han ser Adrienne igen, vil han rejse et gigantisk tårn, svulstigt, hårdt og sprængfyldt med livet… Åh, franskmændene…. altid så subtile.

Labour of Love

Den anden del af historien er tilblivelsen af Eiffeltårnet. Igen føles filmen lidt flad i sin fortælling. Martin Bourboulon prøver at skabe spænding, ved at fokuserer på de mange forhindringer som byggeriet møder undervejs, men eftersom de fleste publikummer nok godt ved, at tårnet blev opført og står i Paris den dag i dag, er der heller ikke her noget drama at udvinde fra historien.

Bingo!

Skal man se på det positive, så er filmen ganske billedskøn. Fotografen Matias Boucard har givet billedsiden en stemningsfyldt lyssætning, der giver Eiffel en troværdig, historisk fornemmelse. Skuespillet er også solidt, uden at det er prangende og selvom historien ikke er den mest medrivende af slagsen, som keder man sig nødvendigvis ikke undervejs. Eiffel er en perfekt pensionist film; Blød som en croissant og omtrent lige som ophidsende som et spil bingo.

Original titel: Eiffel

Land: Frankrig/Belgien/Tyskland, 2021

Instruktør: Martin Bourboulon