Connery

Bjarke Ingels og Jakob Lange opfører gigantisk diskokugle til årets Burning Man Festival

Let's get the party started.

De fleste af os, kender det der med at uddelegere opgaverne, når årets festival-camp skal arrangeres: Per, du husker bajerne - Søren, du tager teltet med og Anders... Husk ølbongen. 

Ved BIG - Bjarke Ingels Group, går turen ikke til Roskilde eller Smukfest, men derimod til Burning Man Festival. Og selvom nogen sikkert skal huske et telt, er der altså også helt andre ting på spil...

Og i år er det Bjarke Ingels og Jakob Lange, der står for en del af udsmykningen; nærmere præciseret: En 30 tons tung discokugle med en diameter på 25.5 meter! 

ANNONCE
BIG - Bjarke Ingels og Jakob Lange opfører gigantisk diskokugle til årets Burning Man Festival BIG

Den amerikanske festival Burning Man, som hvert år samler 70.000 mennesker fra hele verden i en midlertidig by, Black Rock City, løber af stablen fra den 26. august til 3. september under temaet ”I Robot”. I år kan gæsterne opleve festivalpladsen, også kaldet Playaen, fra et helt nyt perspektiv, da en gruppe af kunstnere, heriblandt de danske arkitekter Bjarke Ingels og Jakob Lange, bidrager med et gigantisk kunstværk i form af en spejlkugle.

“Burning Man er som et menneskeskabt fatamorgana midt i Nevada-ørkenen, hvor surrealistiske drømme bliver til virkelighed. ORB’en vil spejle livet under og omkring skulpturen - og give Burners et helt nyt perspektiv på kunsten, arkitekturen, energien og de sociale interaktioner på Playaen. Jeg glæder mig til at se det liv, ORB’en kommer til at tiltrække og reflektere,” siger Bjarke Ingels. 

”Vi tænkte, at det kunne være sjovt at tage det virvar og den mangfoldighed, som folk har med derude, og spejle det op som en form for vartegn – et monument udgjort af den mangfoldighed, folk bringer til Burning Man.”

ANNONCE

For at kunne bringe projektet helt i mål, har kunstnergruppen iværksat en Indiegogo-kampagne, hvor kunstelskere, Burning Man-fans og andre indtil videre har doneret cirka 115.000 kroner. Kunstnergruppen har selv finanseret de 1000 timers svejsearbejde samt de 1500 timers sy-arbejde, det har taget at skabe ORB’en. Målet med kampagnen er at rejse cirka 300.000 kroner til shipping og forsendelse i august. 

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce