Facebook og Ray-Ban lancerer smarte SoMe solbriller
Ray-Ban Stories er den seneste udvikling for kamerabriller
En solbrille der ved første øjekast ligner en version af Ray-Bans klassiske Wayfarer solbrille, trækker lige nu opmærksomhed fra tech-interesserede verden over.
Ray-Ban Stories er et par solbriller, som er resultatet af et samarbejde mellem Facebook go Ray-Ban/Luxottica, og gemmer på lidt tech - af typen der minder om Snapchats Snap Spectacles, der aldrig rigtig nåede til Danmark.
Brillerne indeholder funktioner, der gør det muligt at skyde billeder og video, lave opkald og lytte til musik.
Indmaden der gør dette muligt er blandt andet to 5 megapixel-kameraer, placeret i yderste hjørner ud for hvert brilleglas - en indbygget LED-lampe, højttalere og et setup med tre mikrofoner.
Dette setup muliggør altså en række funktioner - som ikke blot kan benyttes på Facebook, men også til at dele indhold på Instagram, WhatsApp, Messenger, Twitter, TikTok, Snapchat og flere.
Brillerne rulles i første omgang ud i USA, Australien, Canada, Irland, Italien og England, til en vejledende salgspris på 299 dollars.
Den smarte brille er i øvrigt tilgængelig i 20 forskellige variationer - og det er også muligt at få dem med styrke, så det ikke kun er folk der er for cool til solen, der kan benytte dem.