Mercedes-AMG løfter sløret for den første egenudviklede elektriske SUV: "Born in Affalterbach"
Mercedes-AMG går all-in på elbiler med sin første egenudviklede SUV, og det er ikke bare en ny EL-udgave af en kendt model - det er taler fuldblods off-roader bygget fra bunden på deres nye elektriske AMG.EA-platform. En platform, der (ifølge dem selv) er skabt med en særlig opskrift: “AMG First, EV Second.”
Det er altså først og fremmest en AMG og dernæst en elbil - hvilket lyder lovende, når vi taler om at løfte tungt tyske muskler op i fremtidens batteridrevne territorium.
En arv fra ML 55 til den elektriske æra
For 25 år siden sparkede AMG døren ind til performance-SUV’ernes verden med ML 55 AMG - en bil, der satte en ny standard for, hvordan rå performance og off-road kunne forenes i én pakke. Efter ML 55'eren kom en parade af ikoner fra GLA til GLB, GLC, GLE og de elektriske EQE-modeller og så selvfølgelig kronjuvelen i samlingen, Geländewagen G 63, der vel nærmest er selve definitionen på en AMG-SUV. Men nu skal vi altså se, om AMG også kan tage arven ind i en elektrisk fremtid med "Born in Affalterbach," som netop er designet til at kunne klare både hårdt terræn og hård konkurrence.
Performance-SUV på fuldelektrisk platform
AMG’s nye SUV vil blive bygget på AMG.EA-platformen, som er dedikeret til deres mest sportslige elbiler. Platformen lover fleksibilitet, hvilket i AMGs bog betyder, at du får en bil, der ikke kun er en performance-SUV, men en SUV, der bærer AMG’s signatur. Ifølge Michael Schiebe, bestyrelsesformand for Mercedes-AMG og ansvarlig for både G-Klassen og Mercedes-Maybach, bliver det her en bil, hvor følelsen af en ægte AMG ikke bliver kompromitteret af batteriet.
”SUV’er har været blandt vores mest populære modeller i mange år,” udtaler Schiebe og tilføjer, at “Born in Affalterbach” tager de bedste elementer fra AMG’s motorsport-DNA og tilpasser dem til en elektrisk off-roader. Filosofien bag? AMG-first og EV-second - en tilgang, der skal sikre, at følelsen og køreglæden ikke forsvinder i det elektriske univers.
Winter is coming: Første testkørsler til vinter
De første prototyper skal ifølge planen testes allerede denne vinter. Vi kan altså se frem til at få et sneak peek på, hvordan AMG’s bud på fremtidens performance-SUV klarer sig, når temperaturen falder, og kravene til både rækkevidde og off-road-evner for alvor bliver testet.
Så hvem ved - måske får vi snart en elbil, der ikke kun er ren og grøn, men også hårdtslående nok til at køre mudder og bakker over som en ægte AMG. Det bliver spændende at følge, om "Born in Affalterbach" kan give det samme kick som en brølende V8 bare uden afgangsrørene...