Jaguar og Oslo er først med trådløst ladesystem til elektriske taxier
Jaguar I-Pace med trådløs opladning
Trådløs (induktion) opladning af elektriske biler har været godt på vej under de seneste år - og teknologien, der er godt hjulpet på vej af blandt andet udviklingen inden for Formel E-racing, nærmer sig markedsmodning.
Faktisk er teknologien så langt, at Jaguar i dag har afsløret, at de i samarbejde med et norsk taxi-selskab, implementerer verdens første trådløse ladesystem for taxier.
Den trådløse opladning er netop blevet tilgængelig som ekstraudstyr i den nyligt reviderede version af Jaguar I-Pace, og det er også disse biler, som det norske selskab ligeledes har indkøbt 25 af, i forbindelse med projektet.
Norge er et stort forgangsland for elektriske biler - hvilket du uden tvivl har lagt mærke til, hvis du har besøgt Oslo i løbet af de seneste år, og derfor giver det god mening, at det er byen for en af de første komercielle udbredelser af teknologien.
Jaguar Land Rover stiller 25 Jaguar I-PACE-modeller til rådighed for Cabonline, det største taxinetværk i de nordiske lande. I-PACE er konstrueret så den kan anvende Momentum Dynamics trådløse ladeteknologi, hvilket gør modellen ideel til netop denne opgave.
For at sikre en effektiv arbejdsdag har taxichauffører brug for et ladesystem, som ikke medfører, at de skal fravige deres rute i arbejdstiden, hvilket ofte er tilfældet, når de skal lade op ved ladestandere. I stedet installeres flere indbyrdes forbundne ladeplader i jorden med en ladeeffekt på 50-75 kilowatt ved taxiholdepladserne. Dette giver hver enkelt taxi mulighed
for at lade op, når den holder i kø til den næste tur. Det kabelfri system, som er placeret i jorden, kræver ingen fysisk forbindelse mellem lader og køretøj, aktiveres automatisk og leverer gennemsnitligt 6-8 minutters energi for hver enkelt opladning op til 50 kW.
Taxien oplades så flere gange i løbet af dagen, når den returnerer til ladeholdepladsen, hvilket sikrer, at batteriet opretholder en høj ladestatus, ligesom der er mulighed for at køre døgnet rundt uden begrænsninger af rækkevidden.
Oslo ElectriCity-samarbejdet er en del af Jaguar Land Rovers ambition om at gøre samfundet mere sundt og sikkert samtidig med, at udledningen reduceres.
Professor Sir Ralf Speth, Jaguar Land Rover Chief Executive, siger: "Vi er stolte af vores erfaring inden for elektrificering, og vi vil gøre det nemmere at eje og bruge elbiler. Taxibranchen er det ideelle testområde for trådløs opladning, især hvad angår
eldreven mobilitet med mange kilometers kørsel. De grundlæggende sikre, energieffektive og kraftfulde trådløse ladeplatforme bliver afgørende for flåder af elbiler, da infrastrukturen er mere effektiv end optankning af konventionelle køretøjer. Vi er meget begejstrede for at være en del af ElectriCity og stolte over fortsat at være førende inden for elbilsteknologi.
Dette er et stort fremskridt i vores bestræbelser på at opnå Destination Zero."
Oslo bliver verdens første hovedstadsområde, som installerer trådløse, induktionsbaserede ladestationer med høj ladeeffekt til eldrevne taxier for at gøre byens taxier udledningsfri allerede i 2024. Norge ønsker dog at gå endnu længere og indfører regler om, at alle nye køretøjer, der sælges i landet fra 2025, er nulemissionsbiler.