Connery

Testkørt: Jaguar I-PACE

Kan man køre i firehjulstrækker og samtidig sende et signal om, at man går op i miljøet?


Det virker som et selvmodsigende spørgsmål, men faktum er, at flere af de nye elbiler teknisk set er firehjulstrukne - og den miljøbevidste signalværdi, den er der uden tvivl. 

Det er indiskutabelt, at Tesla var med til at gøre elbiler eftertragtede, men hvor Tesla banede vejen, er de traditionelle bilmærker nu ved at indhente frontløberen. 

En af de første mere luksuriøse elbiler på markedet er Jaguar I-PACE: En fremtidsorienteret Jaguar i sportsligt og voluminøst SUV-design, der har fået det bedste af teknologien fra Jaguars Formel-E racerbil. 

ANNONCE
Testkørt: Jaguar I-PACE

Det betyder, at de to elektriske motorer, en til forreste sæt hjul og en til bagerste, leverer intet mindre end 400 hestekræfter til vejen, der, igen takket være det øjeblikkelige elektriske drejningsmoment på 700 Nm, skyder den store SUV lynhurtigt afsted - med et stopur, der viser 4.8 sekunder, når speedometeret rammer 100 kilometer i timen. 

Selvfølgelig er der stadig nogle udfordringer med elbiler - rækkevidden er begrænset til 415 kilometer på vejene, og herefter skal man altså i pitstop for at trække mere power på batteriet. 

Til gengæld er opladningen ikke det store problem, hvis man har adgang til en af de stadigt få 100 kW-ladestationer. Her vil man nemlig kunne lade bilen op til 80 % på blot 45 minutter takket være fast charging. 

Og så er der det her med det nordiske klima: Jaguars teknikere har gennem mange måneder ”mishandlet” I-PACE på det groveste for at sikre, at den vil kunne klare alle krav.

Den er blevet testet i ekstremt høje temperaturer og har gennemgået omfattende tests i vintervejr med helt ned til minus 40°C på Jaguar Land Rovers arktiske testcenter i Arjeplog i det nordlige Sverige

ANNONCE
Testkørt: Jaguar I-PACE

Så hvordan kører den egentlig? 

Det er det gode 715.000 kroners spørgsmål. 
I-PACE vejer lige på den gode side af 2200 kilo, hvilket betyder, at den ligger ret så heftigt på vejen. Det er selvfølgelig takket være de tunge battericeller, der er bygget ind i bundrammen af bilen. Det giver også bilen et lavere tyngdepunkt end de mere traditionelle crossover-modeller fra Jaguar. 
De ekstra kilo pynter den. Man kan til stadighed forbavses over, hvordan elbiler reagerer, når man smider speederen i bund, og med det samme opdager en fantastisk velvilje til bevægelse - en velvilje, der selvfølgelig skyldes elmotorens øjeblikkelige trækmoment. 

Vi har her tre køreindstillinger at lege med: ECO, der er for dem, der absolut vil pine den maksimale rækkevidde ud af ladestationens seneste skud. Comfort, der er den dejlige mellemting, som gør sig godt på de lange ture og motorvejen, hvor den dynamiske fartpilot og lane assist-funktion gør pendlerturen til en leg. Til sidst har vi Dynamic - der er den sjove indstilling, du skal sørge for at skifte øjeblikkeligt over på, når naboen skal imponeres af det nye teknologiske vidunder - det er her klampen ryger i bund, og her hvor man 4.8 sekunder efter rammer 100 kilometer i timen. 

Styringen er meget dynamisk - også mere end man kunne forvente af bilens SUV-lignende fremtoning. Det er selvfølgelig ikke en sportsvogn, men det konstante træk på alle fire hjul og en god tyngde i vognen gør underværker for følingen med g-kræfterne på de små landeveje. 

Jaguar I-PACE er en sjov, rummelig og anderledes bil med et ganske tåleligt niveau af luksus, hvis man er typen, der er klar til at hjælpe regeringen i gang med at opnå 2030-målene for udfasning af benzin- og dieselbiler. 

ANNONCE
Jaguar I-PACE

Motor: 
EV400 med 90 kWh batteripakke og firehjulstræk.

Rækkevidde:
415 kilometer ved balanceret kørsel

Ladetid:
80% på 45 minutter ved en 100 kW ladestation
100% på omkring 12 timer ved en hjemmemonteret ladestation fra Clever.

Hestekræfter:
400

Moment:
700 Nm fra start

Acceleration og tophastighed:
0-100 km/t på 4.8 sek.
250 km/t

Pris:
Fra 713.880 kroner

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce