Historien bag Nikes logo til 35$
Swoosh.
Nikes logo er et af de mest genkendelige i verden. Det er (blevet) så ikonisk, at man skulle tro, at et stort bureau havde tegnet geni-stregen. Virkeligheden er dog en anden. Tilbage i 1971 fik Carolyn Davidson sølle $35 for at designe det ikoniske “Swoosh” logo.
Phil Knight, stifteren af Nike, gik med idéen om at skabe et atletisk sko-brand og manglede dengang et logo. Phil og Carolyn Davidson stødte ind i hinanden, og han tilbød hende 2$ i timen, hvis hun ville byde ind med et logo til Nike. Dengang, tilbage i 1971, studerede Carolyn grafisk design og manglede penge, så hun kunne få undervisning i oliemaling. Hun var derfor super klar på opgaven.
Hun bød ind med det kendte “Nike Swoosh”. Et minimalistisk fluebens-lignende ikon, som indikerer bevægelse og fart. Logoet kan også symbolisere en vinge, hvilket også flugter med navnet Nike, som også er navnet på den græske gud for sejr.
“'Well, I don't love it, but maybe it will grow on me” udtalte Phil Knight, da han så logoet første gang. Mon ikke han har ændret mening i dag?
Pris? 35$ svarende til cirka 220 danske kroner. Carolyn brugte altså omkring 17 timer på at designe logoet, hvilket slet ikke er unormalt i branchen.
Det oprindelige logo var dog ikke sort/hvid, som vi kender det fra i dag. I flere år brugte Nike en rød/hvid palette til logoet. Hvorfor? Den røde farve skulle symbolisere energi, passion og glæde, hvor hvid stod for ædelhed, renhed og charme.
Senere skiftede Nike dog sit farveskema, som vi kender det i dag, så det var mere elegant og klassisk.
Hos Grafikr Iever vi blandt andet af at designe logoer til ambitiøse start-ups og store brands, og ved, hvor meget et flot logo betyder. Selvfølgelig ville vi næppe kunne forudse succesen dengang, men opskriften er en sikker vinder – også i dag. Minimalisme taler til manges kvalitetsbevidste smag – og det vil man jo gerne signalere som virksomhed. Mange undervurderer et logo, men i sidste ende er det tit facaden til hele din virksomhed og det, du bliver associeret og husket med.
Nike blev kort efter lanceret og skoene havde allerede dengang det velkendte Nike-logo på siden.
Mange vil nok tro, at det første produkt var et par sneakers med et tilhørende Swoosh på siden, men faktisk var det en fodboldstøve, som var det første produkt til at bære logoet.
Det var tilbage i 1971, hvor Nike lancerede “The Nike” fodboldstøvle.
Den dag i dag holder logoet stadig vand og bliver brugt på siden af næsten alle sko fra Nike. Enten elsker du det eller også er du formentlig ligeglad – det vigtige er, at du og alle andre (gen)kender det.
I manges øjne lyder 35 dollars som en underbetaling, hvilket det nok også er. Tilbage i 1983 forærede Phil Knight en håndfuld aktier til Carolyn, dengang til en værdi af cirka $150. I dag er aktierne flere millioner værd. Senere fik Carolyn også en diamant- og guldringen med Nike logoet på.
Udover de 35 dollars, aktierne og ringen, så har hele forløbet med Nike givet Carolyn et anerkendt navn i designbranchen og været med til at give hende mange henvendelser.
Hvad med det populære slogan? Just do it
Et logo går tit hånd i hånd med et slogan, hvor Nike bruger den populære sætning, “Just do it”. Men hvordan er sloganet egentligt opstået? Måske kommer det bag på dig, men sloganet er inspireret fra de sidste ord fra seriemorderen, Gary Gilmore. Gary var dømt til døden i 1977 for at have røvet og dræbt to mænd, hvor han sagde “Let’s do it”, da han stod overfor sin henrettelse.
Det er barskt, men sandheden bag logoet. I det 20. årti blev sloganet rangeret som ét af de fem bedste slogans i verden.