Anmeldelse: Speak No Evil

Tag til Holland og stil træskoene

Speak No Evil - Trailer

Under the Tuscan Sun

På en sommerferie i Toscana møder den lille danske familie: Louise (Sidsel Siem Koch) og Bjørn (Morten Burian) og datteren Agnes (Liva Forsberg) det hollandske par Karin (Karina Smulders), Patrick (Fedja van Huêt) og drengen Abel (Marius Damslev). Parrene nyder tydeligvis hinandens selskab og bliver nærmest adskillige under de italienske himmelstrøg. De spiser frokoster og middage sammen og bliver enige om, at danske og hollændere er meget lig hinanden og forstår at nyde livet, i modsætning til de kedelige svenskere.

Nordisk Film - Anmeldelse: Speak No Evil Nordisk Film

Going Dutch

Nogle måneder efter ferien modtager Louise og Bjørn et postkort fra Karin og Patrick, hvori de inviterer danskerne til at tilbringe en weekend sammen, i deres hjem i Holland. Danskere takker ja til invitationen og glæder sig, selvom de ikke rigtigt kender dem, til gensynet med deres nye venner.

Get Out

Til at starte med virker alt normalt, men langsomt som weekenden skrider frem, går det op for danskerne, at de måske ikke har så meget til fælles, for at sige det mildt, med deres hollandske venner som de først troede. Spørgsmålet er nu bare, hvordan hollænderne reagerer på at danskerne høfligt fortæller værtsparret, at de har haft nogle hyggelige dage, men at de altså nu gerne vil hjem før tid?

“Courtesy” of the Tafdrup brothers

Netop ”høflighed” er et af filmens store motiver. Jeg læste for nogle år siden en artikel, hvori der stod noget i stil med at mange mennesker ikke kan sige fra og hellere vil gå på kompromis med personlige principper og sågar lade sig underkaste og underkue end at droppe den overfladiske høflighed. Det er ret tankevækkende og netop denne problematik tager instruktøren Christian Tafdrup og vender på hovedet i sin gruopvækkende historie, som han har skrevet i samarbejde med sin lillebror Mads.

The Others

Filmen udforsker de to nationer og især kønsrollerne imellem os. Først og fremmest er vi danskere forkælede og forvendte og det er Louise der har bukserne på i forholdet. Bjørn er en svag, kastreret mand og curling-far, der flæber over ikke at kunne sige fra overfor konen, datteren og vennerne. I Holland er det Patrick, der styrer slagets gang. Han er en handlekraftig mand, der hviler i den han er og som tør at være en mand og stå ved sine følelser, på godt og ondt, selv når de virker upassende for os danskere.

Something Wicked This Way Comes

Speak No Evil er en effektiv lille gyser, der læner sig op ad film som Jordan Peeles Get Out og Us. Den har langt hen ad vejen ikke de store armbevægelser, men bygger langsomt op og får hårene i nakken til at rejse sig så det kribler i huden, ganske som hvis en edderkop pludseligt kravlede op ad armen på en. Min eneste anke er at musikken af Sune Kølster, er for bombastisk og tillader ikke publikum selv at opdage faren. Den udpensler fra første frame, at der er noget uhyggeligt på vej og det kunne sagtens have været gjort langt mere elegant og subtilt. Bortset fra denne detalje er Speak No Evil en lille dansk filmperle som ville give selv gysets mester, Alfred Hitchcock, gåsehud og åndenød.

Drengerøvs faktor: 60%

Original titel: Gæsterne

Engelsk titel: Speak No Evil