Anmeldelse: Creed III

I feel the need, the need for Creed

Creed III - Trailer

Boyz n the Hood

Som teenagere var Adonis Creed og den lidt ældre Damian Anderson bedste venner. De plejede at tage til undergrundsboksekampe sammen og Damian var en yderst lovede amatørbokser. Men en skæbnesvanger nat kommer Adonis op at slås og Damian trækker en pistol for at hjælpe sin ven. Det koster Damian 18 års fængsel og med ét, er hans lovede boksekarriere skudt i sænk.

MGM - Anmeldelse: Creed III MGM

The Gloved One

Adonis Creed (Michael B. Jordan) er nu verdens ubestridte sværvægtsmester, men i en alder af 36 og en række hjernerystelser bag sig, er det på tide at lægge handskerne på hylden og tage sig af sin familie. Konen Bianca (Tessa Thompson) har travlt med sin musikkarriere, så Adonis må passe på datteren Amara (Mila Davis-Kent) og det viser at æblet ikke er faldet langt fra stammen, når man har Creed-blood i årerne.

MGM - Anmeldelse: Creed III MGM

Grudge Match

Efter at have afsonet sin dom, opsøger Damian (Jonathan Majors) sin gamle ven. Adonis hjælper ham i gang, som sparer for de professionelle boksere, men Damian vil have en rigtig kamp mod barndomsvennen, da han mener at Adonis skylder ham den tjeneste, fordi han har forsømt deres venskab, i alle de år Damian sad inde. Spørgsmålet er om Adonis vil satse sin status og sit helbred for et æreskodeks?

MGM - Anmeldelse: Creed III MGM

Out of the Shadow

Creed III er den første film i Rocky-universet uden Sylvester Stallone og selvom mit nostalgiske hjerte savner den gode Rocky, så må jeg indrømme, at det føles naturligt, at han ikke er der og at hans rolle som faderfigur ville have været overflødig. Hele pointen med dette tredje akt er nemlig at Adonis Creed er sin egen mand nu. Det vigtige er at Rockys ånd er intakt og det er den heldigvis.

MGM - Anmeldelse: Creed III MGM

Air Jordan

Michael B. Jordan har i den grad taget Creed-karakteren til sig. Ikke nok med at han endnu en gang er tilbage i fysisk topform, så har han også selv instrueret 3’eren. Jordan holder sig klogt nok til den velkendte Rocky-formular, men hans sans for surrealisme er det der løfter franchisen til et nyt niveau.

MGM - Anmeldelse: Creed III MGM

Rumble in the Asphalt Jungle

For eksempel transformeres en heftig boksekamp på et tidspunkt til en fængselscelle på en støvet slette i Afrika. Det er ganske enkelt et genialt greb, fordi Jordan formår at visualisere filmens tematikker og dermed giver det boksekampene et ekstra lager af intensitet.

MGM - Anmeldelse: Creed III MGM

Major league

Adonis havde dog ikke været meget uden er værdig modstander og det har han i dén grad i Creed III. Jeg kendte ikke selv Jonathan Majors før jeg så ham som Marvels nye superskurk, Kang, i Ant-Man and the Wasp: Quantumania, hvor han er det bedste ved den film og i Creed III er han intet mindre end mesterlig som den hævngerrige Damian.

MGM - Anmeldelse: Creed III MGM

Caged beast

Som en anden Mike Tyson, kan man se hans indre smerte fysisk på hans krop og i hans ansigt og samtidigt er der utilregnelighed og en dyrisk vildskab, der lurer under overfladen. Hans skuespil er så komplekst og nuanceret, at det er en sand fornøjelse at opleve. Alene pga. ham kunne jeg gense Creed III igen og igen. Han er Hollywoods nye store stjerne.

MGM - Anmeldelse: Creed III MGM

Champions league

Efter en lunken 2’er er Creed tilbage på toppen. Filmen kan snildt holde hof med de bedste af Rocky filmene og den første Creed film. Historien er måske ikke perfekt, der er noget med Adonis’ motivation til at vende tilbage til bokseringen, der halter lidt synes jeg, men der er så meget andet godt i denne film, at de små mangler den måtte have, ikke betyder det store, når handskerne er på og gong-gong’en lyder.

Drengerøvsfaktor: ’76 %

Original titel: Creed III

Land: USA, 2023