World of Tanks [Anmeldelse]

World of Tanks [Anmeldelse]

Hvem kan ikke lide at drøne rundt et i virtuelt krigsunivers og pløkke hinanden, mens man kører rundt i tanks?

Vi har for nyligt kigget nærmere på af det populære netspil World of Tanks fra Wargaming, som efter flere års ventetid endelig er landet til Playstation 4.

Efter utallige timer placeret i en valgfri tank placeret i random map med blodtørstige gamere, har jeg forsøgt at sætte et par ord på oplevelsen.

World of Tanks [Anmeldelse]

Online krigsførsel

En af de ting, man dog skal være forberedt på, er, at der ikke sker ret meget i den narrative udvikling andet end at du optimerer dine tanks, oplever nye baner og møder gradvist stærkere modstandere. Det er den type spil, hvor det meget er det samme, som man foretager sig.

Derfor er det så uhyre vigtigt, at online multiplayer-delen sidder lige i skabet og det gør den heldigvis. Med stor fokus på at opnå point og udvikling i gamerens experience, så kræver det meget tid i online mode med enten krigskampe eller en lille rundtur i universet. PS4-udgaven leverer en fortrinlig

online-oplevelse, hvor lag og andre tekniske skavanker hører til et minimum. Hvis man aldrig har spillet World of Tanks før, og forventer at man kan sætte sig i sofaen og blot drøne sig i gennem banerne med fuld kraft fremad og kanonerne på repeat - så bliver man overrasket.

Det hele handler nemlig om strategi, strategi, strategi. Kampene mod bots er betydeligt nemmere og mere forudsigelige, men når du er oppe i mod andre mennesker, så skal der tænkes, før der handles.

World of Tanks [Anmeldelse]

Med omkring 150 forskellige tanks er man allerede overvældet af mulighederne, men det er ikke det hele. Herefter kan man vælge de forskellige lande og udvikle sig videre gennem deres teknologiniveau, eller forsøge at bygge sig selv til perfektion i enten light, medium eller heavy.

Det giver en overraskende solid palet af muligheder for den enkelte gamer at skræddersy sin tank og sit strategiske angreb. Det tager lige nogle timer at finde hoved og hale i hele virvaret, men derefter er man klar til at udvikle videre på sin spillerprofil og komme længere op i hierarkiet. Lydmæssigt leverer spillet en ganske positiv fremstilling af krigsmentaliteten, hvor eksplosioner ikke nødvendigvis bør være i Michael Bay-proportioner og hvor lyden af granater, der splintrer armoren er sød musik i ørene.

World of Tanks [Anmeldelse]

Grafisk kvalitet og realistisk gameplay

En af de mest vindende faktorer i spillet er, at på trods af det simple gameplay formår den grafiske kvalitet at sidde lige i skabet. Der er ikke spildt tid på overdrevet lir eller skåret ned på små detaljer, men spillet har i stedet fået en vanvittig boost i den overordnede realisme. Hvis man kigger på den originale PC-udgave eller den sidste pack til X-Box, så finder man hurtigt ud af, hvor meget der kælet for detaljerne. Alt fra græsset til lakeringen på tanken er blevet finpudset og hele universet ser langt mere professionelt ud.

Spillet skaber et virkelighedstro gameplay i form af tanks med realistiske egenskaber - fart, holdbarhed og bevægelighed er noget, man skal øve sig længe for at kunne mestre teknikken, og det gør gameplayet til en forfriskende udfordring. Ofte er mange spil urealistisk 'nemme' i deres gameplay, hvor hvert eneste køretøj har fået et skud Fast & Furious i røven uden grund, men her får man en spiloplevelse lidt mere nede på jorden.Spillet er ikke som sådan revolutioneret meget fra sin originale PC-tilstand, men har alligevel finjusteret styringen og finmotorikken i mange af spillets grundlæggende elementer.

World of Tanks er efter min mening den type spil, hvor du lige har brug for et par timers afstresning eller terapeutisk, virtuel massakre - eller som et ideelt valg til den kedelige forelæsning. Jeg ville personligt ikke have passionen til at spille dette til døde fra nu af og så til dommedag, men spillet er favorabelt til solide overspringshandlinger og øjeblikke, hvor man lige trænger til at lægge hjernen på hylden og aflive nogle stressproblemer i form af tanks!