MAG
Er du én af dem, der savner flere modstandere i Battlefield: Bad Company 2? Eller er du blevet træt af Modern Warfare 2's mangel på krigsstrategi? Kan du svare "ja" til ovenstående, kunne det være, du skulle give dig i kast med Sonys nye multiplayerkrigsspil til PS3'en.
www.tothegame.com
MAG er noget så simpelt som et FPS (First-Person-Shooter). Omdrejningspunktet er den såkaldte ”Shadow War”, der udkæmpes af verdens tre største PMC’s (Private Military Company) og er i bund og grund en kontraktkrig.
Verden har udviklet sig således, at det nationale militær er blevet afskaffet og verdenslederne i stedet benytter sig af PMC’s for at erobre ressourcer og informationer. Dette minder jo utrolig meget om højaktuelle Battlefield: Bad Company 2 og sidste års helt store sællert Modern Warfare 2, men der er to ting, der adskiller MAG fra de to ovennævnte. For det første er MAG udelukkende online, så hvis du ikke har en bredbåndsforbindelse eller simpelthen ikke kan fordrage at spille sammen med andre mennesker, skal du holde dig væk fra MAG. Singleplayerdelen findes ikke.
Derudover er det muligt at udkæmpe slag med hele 256! spillere online – så man skal have en god håndfuld venner, hvis man vil lave en lille lokal kamp.
Verden har udviklet sig således, at det nationale militær er blevet afskaffet og verdenslederne i stedet benytter sig af PMC’s for at erobre ressourcer og informationer. Dette minder jo utrolig meget om højaktuelle Battlefield: Bad Company 2 og sidste års helt store sællert Modern Warfare 2, men der er to ting, der adskiller MAG fra de to ovennævnte. For det første er MAG udelukkende online, så hvis du ikke har en bredbåndsforbindelse eller simpelthen ikke kan fordrage at spille sammen med andre mennesker, skal du holde dig væk fra MAG. Singleplayerdelen findes ikke.
Derudover er det muligt at udkæmpe slag med hele 256! spillere online – så man skal have en god håndfuld venner, hvis man vil lave en lille lokal kamp.
Disse 128 spillere på hver side kaldes et kompagni, der består af fire delinger, der igen består af fire grupper med otte i hver. Det er således muligt at blive både gruppefører, delingsfører og kompagnichef, hvilket åbner op for helt nye strategiske aspekter af spillet i forhold til B:BC2 og MW2.
Man får erfaring for at slå modstandere ihjel, udføre opgaver, genoplive holdkammerater etc. Disse erfaringspoint bruges til at stige i level og efterhånden som man stiger i level, får man flere og flere muligheder – både indenfor udstyr og ansvarsområder. For at blive gruppefører skal man eksempelvis være minimum level 15.
Man får erfaring for at slå modstandere ihjel, udføre opgaver, genoplive holdkammerater etc. Disse erfaringspoint bruges til at stige i level og efterhånden som man stiger i level, får man flere og flere muligheder – både indenfor udstyr og ansvarsområder. For at blive gruppefører skal man eksempelvis være minimum level 15.
www.tothegame.com
Spillet indledes af en ganske udmærket cinematic, der introducerer de tre forskellige PMC’s, du kan vælge at spille som.
De tre fraktioner er henholdsvis S.V.E.R. (Seryi Volk Executive Response), Valor Company Inc. og Raven Industries, Gmbh. S.V.E.R. er en flok rebeller, der rekrutterer tidligere soldater, borgere og kriminelle fra Rusland, Kina og Indien, hvorfor deres våben er de mest ”primitive”.
Valor består af tidligere officerer fra den amerikanske, britiske og mexicanske hær, hvilket deres udstyr bærer præg af.
Raven består mest af tyskere, franskmænd og italienere og har det mest high-tech udstyr. Så vidt jeg har forstået, er det blot et valg af udseende, når man vælger side, da ingen af de tre fraktioner er ”bedre” end de andre eller bisidder specielle egenskaber, hvilket jeg egentlig synes er ret synd, da det fjerner ideen i at skifte til en anden fraktion, når man rammer level 60.
De tre fraktioner er henholdsvis S.V.E.R. (Seryi Volk Executive Response), Valor Company Inc. og Raven Industries, Gmbh. S.V.E.R. er en flok rebeller, der rekrutterer tidligere soldater, borgere og kriminelle fra Rusland, Kina og Indien, hvorfor deres våben er de mest ”primitive”.
Valor består af tidligere officerer fra den amerikanske, britiske og mexicanske hær, hvilket deres udstyr bærer præg af.
Raven består mest af tyskere, franskmænd og italienere og har det mest high-tech udstyr. Så vidt jeg har forstået, er det blot et valg af udseende, når man vælger side, da ingen af de tre fraktioner er ”bedre” end de andre eller bisidder specielle egenskaber, hvilket jeg egentlig synes er ret synd, da det fjerner ideen i at skifte til en anden fraktion, når man rammer level 60.
www.tothegame.com
Ved hvert level modtager man et point, der kan bruges til at anskaffe sig nye evner, våben, våben-tilbehør og deslige og der er rig mulighed for at customize sin karakter, så den afspejler ens personlighed. Valgene man foretager kan dog gøres om ved at optjene ”re-spec points”, hvilket fungerer rigtig godt.
Du bliver belønnet for at følge ordrer i form af erfaringspoint. Ligeledes får du point for at genoplive holdkammerater og reparere anlæg og køretøjer. Dette fungerer rigtig godt og er med til at sørge for, at der ikke går ”Rambo” i den, når man rent faktisk spiller for at indtage forskellige mål. Når man har valgt side i krigen (jeg valgte personligt Valor), er det ikke muligt at oprette en ny soldat hos et andet PMC, før man runder level 60 – hvilket tager et godt stykke tid! Personligt var jeg ret træt af det, blandt andet fordi jeg jo gerne skulle opleve alle sider, men det er samtidig med til at give spilleren et slags tilhørsforhold til lige præcis det PMC, man kæmper for. Man føler faktisk, at man er en del af krigen og har valgt side.
Du bliver belønnet for at følge ordrer i form af erfaringspoint. Ligeledes får du point for at genoplive holdkammerater og reparere anlæg og køretøjer. Dette fungerer rigtig godt og er med til at sørge for, at der ikke går ”Rambo” i den, når man rent faktisk spiller for at indtage forskellige mål. Når man har valgt side i krigen (jeg valgte personligt Valor), er det ikke muligt at oprette en ny soldat hos et andet PMC, før man runder level 60 – hvilket tager et godt stykke tid! Personligt var jeg ret træt af det, blandt andet fordi jeg jo gerne skulle opleve alle sider, men det er samtidig med til at give spilleren et slags tilhørsforhold til lige præcis det PMC, man kæmper for. Man føler faktisk, at man er en del af krigen og har valgt side.
www.tothegame.com
Som i så mange andre FPS, er der flere forskellige spiltyper. Den første spiltype, man får mulighed for at prøve kræfter med (de låses op efterhånden, som man stiger i level) er ”Suppression”, som egentlig bare er en traditionel omgang deathmatch (dog udelukkende med spillere fra ens eget PMC) med 64 spillere.
Når man så er steget i level, låses der op fra ”Sabotage”. Her gælder det om at beskytte/indtage tre strategiske punkter på kortet. Når et hold har indtaget to punkter samtidigt, åbnes der op for indtagelsen af det sidste punkt, så det gælder om at arbejde sammen. Også denne spiltype er for 64 spillere.
”Acquisition” spilles af 128 spillere og handler om at skaffe kontrol over to prototype køretøjer. Derudover er der et væld af forskellige opgaver, der kan løses sideløbende, bunkere, morter-granater, anti-luftskyts og andet habengut kan overtages og bruges mod fjenden.
Den sidste spiltype er ”Domination”, der er et mix af de tre ovenstående. Her kæmper man 256 spillere om herredømmet over forskellige olie-relaterede mål.
Når man så er steget i level, låses der op fra ”Sabotage”. Her gælder det om at beskytte/indtage tre strategiske punkter på kortet. Når et hold har indtaget to punkter samtidigt, åbnes der op for indtagelsen af det sidste punkt, så det gælder om at arbejde sammen. Også denne spiltype er for 64 spillere.
”Acquisition” spilles af 128 spillere og handler om at skaffe kontrol over to prototype køretøjer. Derudover er der et væld af forskellige opgaver, der kan løses sideløbende, bunkere, morter-granater, anti-luftskyts og andet habengut kan overtages og bruges mod fjenden.
Den sidste spiltype er ”Domination”, der er et mix af de tre ovenstående. Her kæmper man 256 spillere om herredømmet over forskellige olie-relaterede mål.
www.tothegame.com
Spillet er let at gå til, men utroligt svært at mestre. Jeg er selv en stor fan af MW2 og skulle bruge lang tid på at vænne mig til MAG, da styringen, skademodellen, våbnene etc. føles så anderledes.
Alene det faktum, at man har ”health points” og har mulighed for at blive genoplivet eller ”bleed out”, var helligbrøde for mig i starten. Når du dør, bliver man spawnet på et bestemt punkt i et interval mellem 0-20 sekunder, hvilket fungerer forfærdeligt. Hvis du er i gang med at vælge noget andet udstyr, kan du lige pludselig misse et spawn og vente yderligere 20 sekunder. Læg så dertil, at der ofte er 10-20 sekunder hen til slagmarken i sprint og at man ofte bliver ramt af granater eller andet, der gør, at man ikke kan blive genoplivet, så er 20 sekunder lang tid at vente.
Lydene hos våbnene gjorde ikke det store for mig, rent faktisk lød det lidt som min 4-årige fætters plastikgeværer. Jeg savnede brag fra granaterne, hvislen om ørerne, når kuglerne fløj forbi og når jeg blev beskudt af artilleri, savnede jeg den der Omaha-beach følelse (fra Saving Private Ryan). Til tider føles det som om, man deltager i en kæmpe krig, men det bliver aldrig helt det samme som MW2, hvad angår krigsfølelsen.
Alene det faktum, at man har ”health points” og har mulighed for at blive genoplivet eller ”bleed out”, var helligbrøde for mig i starten. Når du dør, bliver man spawnet på et bestemt punkt i et interval mellem 0-20 sekunder, hvilket fungerer forfærdeligt. Hvis du er i gang med at vælge noget andet udstyr, kan du lige pludselig misse et spawn og vente yderligere 20 sekunder. Læg så dertil, at der ofte er 10-20 sekunder hen til slagmarken i sprint og at man ofte bliver ramt af granater eller andet, der gør, at man ikke kan blive genoplivet, så er 20 sekunder lang tid at vente.
Lydene hos våbnene gjorde ikke det store for mig, rent faktisk lød det lidt som min 4-årige fætters plastikgeværer. Jeg savnede brag fra granaterne, hvislen om ørerne, når kuglerne fløj forbi og når jeg blev beskudt af artilleri, savnede jeg den der Omaha-beach følelse (fra Saving Private Ryan). Til tider føles det som om, man deltager i en kæmpe krig, men det bliver aldrig helt det samme som MW2, hvad angår krigsfølelsen.
www.tothegame.com
Grafikken i MAG er set før. Det ser ganske pænt ud, men det er altså ikke MW2 eller B:BC2, så heller ingen topkarakter her – disse to titler kan dog ikke bryste sig med at understøtte op til 256 spillere.
I den tid jeg spillede, opdagede jeg ingen glitches eller grafiske fejl, hvilket må sige at være et plus.
Lydsiden, som jeg allerede har benævnt, er, ligesom grafikken, udmærket. Våbnene føles lidt impotente og krigsfølelsen af ikke altid tilstede, men momentvis fanges denne stemning og indlevelsen øges. Selve musikken er leveret af metal-gruppen Apocalyptica og er, i mine ører, meget standard.
I den tid jeg spillede, opdagede jeg ingen glitches eller grafiske fejl, hvilket må sige at være et plus.
Lydsiden, som jeg allerede har benævnt, er, ligesom grafikken, udmærket. Våbnene føles lidt impotente og krigsfølelsen af ikke altid tilstede, men momentvis fanges denne stemning og indlevelsen øges. Selve musikken er leveret af metal-gruppen Apocalyptica og er, i mine ører, meget standard.
www.tothegame.com
Da jeg først satte MAG i min Playstation 3, var jeg meget skeptisk. MW og MW2 har været mine foretrukne FPS’ lige siden de udkom og derudover havde jeg ikke hørt ret meget om MAG.
Mine første indtryk var også forfærdelige og jeg havde lyst til at smide spillet ud i ren og skær frustration. Dog formåede spillet at holde mig fast og efterhånden som jeg steg i level, kommanderede rundt med folk og opdagede, at jeg rent faktisk fik slået flere ihjel, udført flere opgaver og deslige, begyndte jeg at blive ret glad for spillet og dets akavede styring.
Jeg mener stadig ikke, at spillet kan hamle op med hverken MW2 eller B:BC2, men det behøver det heller ikke. Hvor fokus hos de to titler er på lige-på-og-hårdt-action, fokuserer MAG mere på det strategiske element i krigen, hvilket fungerer rigtig godt – såfremt dine holdkammerater ”spiller med”. For du kan også rende ind i hold, der bare ikke fungerer, fordi folk kører deres eget løb, undlader at genoplive, reparere og udføre opgaver – og det er rigtig ærgerligt. Men dette er et fåtal af gange og ligeså snart man er på et hold, der fungerer, er spillet rigtig sjovt – i lang tid!
Mine første indtryk var også forfærdelige og jeg havde lyst til at smide spillet ud i ren og skær frustration. Dog formåede spillet at holde mig fast og efterhånden som jeg steg i level, kommanderede rundt med folk og opdagede, at jeg rent faktisk fik slået flere ihjel, udført flere opgaver og deslige, begyndte jeg at blive ret glad for spillet og dets akavede styring.
Jeg mener stadig ikke, at spillet kan hamle op med hverken MW2 eller B:BC2, men det behøver det heller ikke. Hvor fokus hos de to titler er på lige-på-og-hårdt-action, fokuserer MAG mere på det strategiske element i krigen, hvilket fungerer rigtig godt – såfremt dine holdkammerater ”spiller med”. For du kan også rende ind i hold, der bare ikke fungerer, fordi folk kører deres eget løb, undlader at genoplive, reparere og udføre opgaver – og det er rigtig ærgerligt. Men dette er et fåtal af gange og ligeså snart man er på et hold, der fungerer, er spillet rigtig sjovt – i lang tid!
Grafik: 3/6
Lyd: 3/6
Holdbarhed: 5/6
Drengerøvsfaktor: 75%
MAG trailer
Information
Titel: MAGPlatform: Playstation 3
Genre: Action / FPS
Udvikler: Zipper Interactive
Udgiver: SCEE
Antal spillere: 256 (kun online multiplayer, ingen singleplayer)
Udgivelsesdato: 27. januar 2010
I samarbejde med
Spilanmeldelsen bliver leveret i samarbejde med Gamescribe.dk. Med Gamescribe.dk kan du leje dine spil billigt på nettet. Du beholder spillet, til du er færdig med at spille. Derefter sender du spillet portofrit tilbage. Når Gamescribe.dk modtager spillet retur, sender de dig et nyt.Det er en nem måde, at prøve mange forskellige spil, uden at investere for mange penge i dem selv. Der er desuden ingen bøder og gebyrer. Læs mere om Gamescribe.dk og oprettelse her
Bemærk:
Anmeldelsens karakter er ikke nødvendigvis Gamescribe.dk's vurdering af spillet. Karakteren gives 100% uafhængigt af samarbejdet.