Connery

Drinkens historie

En hyldest til den kølige og varme drink.

Drinkens historie og udvikling

Rødderne til vore dages cocktails går langt tilbage. I 1806 kunne man i det amerikanske magasin, The Balance, læse, at en cocktail var "en stimulerende drik sammensat af spiritus, sukker, vand og noget bittert". De første cocktailopskrifter kom i 1862 i bogen The Bon Vivant"s Guide on How to mix drinks, skrevet af bartenderen Jerry Thomas på Metropolit hotelbar i New York.

Det var i USA, under spiritusforbudet, at den moderne cocktail blev til. Året var 1920, og amerikanske myndigheder forbød alt konsum og salg af spiritus. Det ironiske var, at spiritus af samme grund pludselig blev dobbelt så lokkende. Illegale brænderier og hemmelige klubber åbnede. Al Capone var smuglerkongen, og nye opskrifter opstod på samlebånd for at camouflere den dårlige spiritussmag. Mange af de drinks, vi kender i dag, blev skabt i disse år.

Fra USA spredte drinkskulturen sig, først og fremmest gennem rige amerikanere som rejste til Europa og tog deres drikkevaner med sig. Harry"s Bar i Paris og The American Bar på Hotel Savoy i London var de første til at imødekomme de oversøiske gæsters ønsker. Da spiritusforbuddet blev ophævet i 1933, var vanerne rodfæstnet. Drinks, som var særligt på mode var fx Manhattan, Martini og Daiquiri.

I 1930"erne vandt drinkskulturen for alvor frem ikke mindst på grund af påvirkningen fra Hollywood, hvor filmstjernerne ofte sås med en cocktail i hånden.

Under 2. Verdenskrig lukkede mange barer, da de fleste mænd var draget i krig, men alligevel blev endnu en klassiker født i disse år, nemlig Irish Coffee.
ANNONCE
Drinkens historie
Hollywoods påvirkning fortsatte igennem 1950"erne, hvor cocktailen blev et symbol for luksus. I disse år blev cocktails - oftest baseret på gin, rom eller whisky - også meget populære i Europa.

Samtidig slog nye kultur med jazz og rock"n"roll også igennem på drinksfronten. Coca Cola blev moderne, og da rom var mere eksotisk end den mere almindelige gin, så drinken Cuba Libre dagens lys for første gang.

Tresserne bød på hippiekultur, flower power og feminisme. Janis Joplin bidrog til, at whisky - og whiskylikøren Southern Comfort - steg kraftigt i popularitet. I slutningen af tresserne blev farveløs spiritus igen populær og flittigt anvendt i klassikere som fx Tequila Sunrise og Margarita.

Med halvfjersernes discokultur steg drinks i størrelse og faldt i alkoholprocent. De var ofte baseret på vin eller frugtjuice. Kir, Campari soda men også søde drinks som Pina Colada hører denne periode til.

I 80"erne, hvor yuppie-kulturen dominerede, blev drinks mere voldsomme: "Jo mere jo bedre" syntes at være devisen, og glassene blev stuvet fulde med parasoller, plastikdyr og farveglade pinde af alle slags.

Årtiet efter, 1990"erne, fik den klassiske cocktail et opsving igen, ikke mindst takket være TV-serien Sex and the City, hvis hovedpersoner flittigt besøger barer og ofte sås med højrøde Cosmopolitans i hånden.

Omkring årtusindeskiftet er cocktailkulturen stadig på sit højeste, og ikke mindst i USA og England er forbrugerne mere kvalitetsbevidste end nogensinde. Den kraftige fokus på helse betyder, at især amerikanere og englændere i dag ikke bare bestiller en drink, men giver bartenderen præcise instrukser om, hvilke spiritusmærker, den skal blandes på, ligesom de lægger stor vægt på, at drinken er baseret på naturlige råvarer.
ANNONCE
Drinkens historie
I Danmark er vi dog generelt endnu noget mere usikre, når det gælder cocktails, og danskerne vælger derfor som regel stadig de enkle, velkendte drinks som fx gin/tonic, vodka/cola eller rom/cola.

Drinks- og cocktailtendenser i 2005

I disse år er der en klar tendens til, at cocktails bliver mere og mere "voksne" og raffinerede. Naturlige ingredienser og frisk frugt er i højsædet frem for tidligere tiders pulveriserede pre-mixes.

Barer over hele verden har fået øjnene op for et publikum over de 30 år. Stederne er mere nedtonede, der er ikke larmende musik eller alt for mange mennesker stuvet ind i et lokale. I stedet lægges der øget vægt på god service, spændende kvalitetsdrinks, spændende spiritusbrands og klassiske cocktails.

Den øgede vægt på sundhed betyder, at de fleste kun bestiller en eller to drinks, men til gengæld ønsker tip-top kvalitet.

Generelt, og særligt i Europa, falder fødselsraterne, kvinder får børn i en højere alder, gifter sig senere og lever længere. Det betyder, at der kun er begrænset vækst på ungdomsmarkedet, hvorimod de største vækstmarkeder set med cocktailøjne ligger hos et publikum i 30"erne, 40"erne og 50"erne (Samantha fra Sex and the City er fx 52 år!)

Sammenfattet kan man sige, at cocktailrevolutionen er en afspejling af et samfund med masser af mandlige og kvindelige Bridget Jones'er, ugifte, uden børn, der har råd til at bruge en masse penge på sig selv. Så der er gode fremtidsudsigter for cocktails i disse år!
ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce