Cykler med sjæl
Når en cykel bliver mere end blot en havelåge, der skødesløst henkastes.
Selv kører jeg rundt på en Trek 2300 racer, hvor stort set alt er skiftet ud og det egentlig kun er stellet, der står tilbage i originalstand. Den står nu i en pris på over kr. 20.000. I øvrigt noget af en udfordring for en selvlært enthusiast. Det bliver nok en smule nørdet, når man skifter alt ud på en cykel, så mindre kan også gøre det.
Moda Forte banecykel.
Man kan dele cyklister op i tre kategorier: Dem der er ligeglade, dem der er mainstream og dem der er nytænkende.
De ligeglade kører rundt på havelåger eller cykler fra byggemarkeder, mens de mainstream er tilredse med Kildemoes, Everton, MBK, Batavus osv. Dem glemmer vi lige alt om, og kaster os frådende over de nytænkende.
Var det ikke for de nytænkende, var banecyklen fx aldrig kommet ud fra Ballerup Super Arena, de elegante håndbyggede cykler var forblevet et nichekendskab og Kronan cyklen var forblevet en hemmelighed i den svanske skærgård.
Banecykler kan nemt kendes ved den meget sparsommelige bestykning. Fra fabrikkens side leveres de uden friløb, uden bremser og er som udgangspunkt ikke egnede til kørsel i trafikken. Banecyklen er et stel, en forgaffel, et styr, en saddel, to hjul og et sæt pedaler.
En opgradering med et bremse- og reflekssæt, så er du klar til cykelstierne. Banecykler kræver dog en vis behændighed, da cykler af den kaliber er bygget til nemt, at opnå hastigheder på den anden side af 50 km/t. Forestil jer Peter på 18 år, der kommer bragende ud i et trafikeret kryds. BUM, et stk smadret cykel, en bule i bilen og blomster i hobetal til begravelsen. Det manglende friløb kræver virkelig øvelse!
Banecykler af nævneværdig kvalitet, kan du få fra omkring kr 5.000,-
De ligeglade kører rundt på havelåger eller cykler fra byggemarkeder, mens de mainstream er tilredse med Kildemoes, Everton, MBK, Batavus osv. Dem glemmer vi lige alt om, og kaster os frådende over de nytænkende.
Var det ikke for de nytænkende, var banecyklen fx aldrig kommet ud fra Ballerup Super Arena, de elegante håndbyggede cykler var forblevet et nichekendskab og Kronan cyklen var forblevet en hemmelighed i den svanske skærgård.
Banecykler kan nemt kendes ved den meget sparsommelige bestykning. Fra fabrikkens side leveres de uden friløb, uden bremser og er som udgangspunkt ikke egnede til kørsel i trafikken. Banecyklen er et stel, en forgaffel, et styr, en saddel, to hjul og et sæt pedaler.
En opgradering med et bremse- og reflekssæt, så er du klar til cykelstierne. Banecykler kræver dog en vis behændighed, da cykler af den kaliber er bygget til nemt, at opnå hastigheder på den anden side af 50 km/t. Forestil jer Peter på 18 år, der kommer bragende ud i et trafikeret kryds. BUM, et stk smadret cykel, en bule i bilen og blomster i hobetal til begravelsen. Det manglende friløb kræver virkelig øvelse!
Banecykler af nævneværdig kvalitet, kan du få fra omkring kr 5.000,-
snydercycles.com
De håndbyggede cykler er en historie for sig selv. Her ligger der stolte håndværksmæssige traditioner bag og du kan være forvisset om, at du med hver enkelt cykel, står med et helt unikt produkt - alle kender jo fx Christianiacyklerne eller Pedersen Bike.
Vælger du en løsning som denne, så har du rig mulighed for, selv at få dine tanker og drømme om din kommende cykel ført ud i livet.
Det amerikanske firma Snyder Cykles, er netop sådan et firma, hvor du sammen med deres designere, kan få ført dine cykeldrømme ud i livet. Der er dog omkring 3 mdrs. leveringstid, så hvis du går igang nu, så er du klar til april.
Priserne på de håndbyggede priser varierer logisk nok en del, men for kr. 15-20.000,- er du godt på vej.
Vælger du en løsning som denne, så har du rig mulighed for, selv at få dine tanker og drømme om din kommende cykel ført ud i livet.
Det amerikanske firma Snyder Cykles, er netop sådan et firma, hvor du sammen med deres designere, kan få ført dine cykeldrømme ud i livet. Der er dog omkring 3 mdrs. leveringstid, så hvis du går igang nu, så er du klar til april.
Priserne på de håndbyggede priser varierer logisk nok en del, men for kr. 15-20.000,- er du godt på vej.
saxilcykler.dk
Kronan cyklen er nok det tætteste du kan komme på en mainstrean cykel, uden at være det! Inspirationen til Kronan cyklen er hentet i den svenske militærcykel M42.
Den kan leveres både med og uden gear, men fælles for begge modeller er, at der i sagens natur er tale om en meget robust cykel. En del af charmen ved denne cykel, er de visuelt meget dominerende tromlebremser både for og bag.
Af andre charmeende features kan nævnes de meget robuste pedaler, den legendariske dynamolygte samt mulighed for at pimpe cyklen op med en frontbagagebærer til kr. 800,-. Charme, rugbrødsmotor og brede dæk til priser fra kr. 3.500,- uden gear i fire forskellige farver.
Den kan leveres både med og uden gear, men fælles for begge modeller er, at der i sagens natur er tale om en meget robust cykel. En del af charmen ved denne cykel, er de visuelt meget dominerende tromlebremser både for og bag.
Af andre charmeende features kan nævnes de meget robuste pedaler, den legendariske dynamolygte samt mulighed for at pimpe cyklen op med en frontbagagebærer til kr. 800,-. Charme, rugbrødsmotor og brede dæk til priser fra kr. 3.500,- uden gear i fire forskellige farver.
vidste du at...
...cyklen, som vi kender den i dag, blev ikke opfundet af en person på en bestemt dag. Der var derimod tale om en udvikling, hvor pedaler, kædetræk, diamant-rammen, lufthjul og gear gradvist blev føjet til sparkecyklen, som var den første konstruktion, der tilnærmelsesvis lignede nutidens cykler.Kilde: wikipedia.org