Anmeldelse: The Whale

Oscarværdigt: Brendan Fraser imponerer i sin comeback-rolle i The Whale

The Whale - Trailer

The Comeback Kid

Brendan Fraser har været væk fra Hollywood i godt og vel et årti, men ligesom instruktøren Darren Aronofsky gjorde det med Mickey Rourke og The Wrestler (2008), har hans nye film, The Whale, fået Fraser tilbage i rampelyset og skuespillerens comeback præstation har sågar affødt en velfortjent Oscar nominering.

A24 - Anmeldelse: The Whale A24

‘Do you beliiiiieeeeeeve in life after love?’

Som i mange af Aronofskys øvrige film (The Fountain, Noah, Mother!), spiller tro og religion også her en stor rolle i historien. Således skydes historien også i gang, da en ung missionær ved navn Thomas (Ty Simpkins) banker på Charlies dør, alt imens Charlie har et hjertetilfælde. Herefter begynder en dialog, hvor tro og religion vendes og drejes, der fortsætter gennem hele filmen.

A24 - Anmeldelse: The Whale A24

Fortress of Solitude

Til trods for at Charlie (Brendan Fraser) kun er i slut 40’erne, er han en døende mand. Han vejer nemlig 272 kg og hans krop kan snart ikke mere. Siden hans samlever tog sit eget liv, har Charlie været i krise og levet som en eneboer i sin lejlighed, hvor skodder og persienner er hermetisk trukket for, så ingen, udover sygeplejersken Liz (Hong Chau) kan se, hvor morbidt stor han har ædt sig. Selv ikke det venlige pizzabud, der hver aften leverer to familiepizzaer til adressen, ved hvordan han ser ud.

A24 - Anmeldelse: The Whale A24

Shame

Charlie arbejder som lærer og afholder online skrivekurser for studerende, hvor webkameraet selvfølgelig altid er ”i stykker”, så eleverne ikke kan dømme ham. Han lever i det hele taget en ensom tilværelse med skyld og i skam. Skam over sin vægt, sin seksualitet og skyld over at have svigtet sin 17-årige datter, Ellie (Sadie Sink), som han ikke har set siden hun var 8 år.

A24 - Anmeldelse: The Whale A24

Ex’s and Oh’s

Den gang forlod Charlie nemlig datteren og ekskonen Mary (Samantha Morton) til fordel for en af hans mandlige elever, som han havde forelsket sig i og siden da har Mary forbudt Ellie at have noget som helst med Charlie at gøre. Han har derfor klynget sig til minderne om en solskindsfyldt familiedag på stranden og hans kæreste eje; en stil Ellie skrev i ottende klasse om Herman Melvilles roman Moby Dick.

A24 - Anmeldelse: The Whale A24

The Last Supper

Men nu, hvor Charlies dage er ved at være talte, kontakter han datteren for at prøve at hele fortidens sår. Til at starte med er Ellie fjendtlig overfor sin far, men de indgår en kontakt, der går ud på, at han hjælper hende med lektierne og til gengæld får hun hele hans opsparing, $120,000, når han dør. Spørgsmålet er, om det er for sent for Charlie at rette op på forholdet til datteren.

A24 - Anmeldelse: The Whale A24

The Sink and The Whale

Det er Brendan Fraser, der trækker det tunge læs (No pun intented) som Charlie, den store mand med det storte hjerte, en rolle der er som skabt til Frasers milde og følsomme sind. Fraser støttes godt af det øvrige cast, der alle leverer stærke præstationer. Især Hong Chau, kendt fra Alexanders Payne’s Downsizing er fremragende og lige så er Sadie Sink (Stranger Things), som den bitre, menneskehadende teenagedatter, der finder sin far frastødende og ikke vil have noget med ham at gøre, indtil han tilbyder hende penge.

A24 - Anmeldelse: The Whale A24

The Room

Filmen er baseret på et stykke af Samuel D. Hunter fra 2012. Adaptionen fra teaterstykke til film er ikke helt vellykket. Det fortættede drama foregår 95 % af tiden i Charlies lejlighed og derfor kan det ikke undgå at føles en anelse opstillet. Den er ikke det mindste cinematisk og Darren Aronofsky har endda valgt at gengive historien i et 4:3 (1.33:1) format, hvilket gør at filmen føles ekstra intim og til tider nærmest klaustrofobisk. Filmskaberens måde at fortælle os, at Charlie er fanget i sin egen lille verden.

A24 - Anmeldelse: The Whale A24

Charlie and the Chocolate Factory

The Whale er fuld af patos og er snublende tæt på at være følelsesporno. Charlie-karakteren er svær at få sympati for, da han lader til at have opgivet livet og kampen for overlevelse nærmest fra starten af. Hvis vi som publikum skal investere i en karakter, skal han være følelserne værd. Det er Brendan Frasers præstation, men det er Charlie karakteren og manuskriptet som helhed ikke. Filmen skal ses for de gode skuespilpræstationer, men et tur i biffen er ikke et must.

Drengerøvsfaktor og teknisk info

Drengerøvsfaktor: 20 %

Original titel: The Whale