Anmeldelse: The Northman

Brutal vikinge-saga fra manden bag The Lighthouse

The Northman - Trailer

To be or not to be

Instruktøren bag vikingefilmen The Northman (2022), Robert Eggers, har tidligere stået bag den folkesagns inspirerede gyser The VVitch (2015) og den psykologiske thriller The Lighthouse (2019). Nu har han altså kastet sig over den nordiske mytologi og historien om prins Amleth, der ligger til inspiration for Shakespeares mere velkendte fortælling om Hamlet. Det er blevet til en barsk film om mord og hævn, som ville få enhver viking til at vende sig i graven.

United International Pictures - Anmeldelse: The Northman United International Pictures

Norwegian Wood

Året er 914. Netop hjemvendt fra krig bliver den norske vikingekonge Aurvandil (Ethan Hawke) myrdet af sin egen bror, Fjölnir (Claes Bang), for øjnene af Aurvandils søn Amleth. Fjölnir overtager tronen samt Amleths mor, dronning Gudrún (Nicole Kidman) som sin hustru. Den unge dreng er nødsaget til at flygte til Rusland, men sværger at vende tilbage en dag, hvor man vil hævne sin fars mord og befri sin mor.

Joy Division

Mange år senere er Amleth (Alexander Skarsgård) nu en voksen mand og en frygtindgydende viking, der er fortæret af hævn. Under en plyndring i en lille landsby møder han den smukke russiske troldkvinde, Olga (Anya Taylor-Joy), der tages til fange af krigerne og står til at blive solgt til Fjölnir. Da Amleth finder ud af dette, øjner han endeligt sin mulighed for hævn og smugler sig selv ombord på slavebåden med kurs mod Fjölnirs kongsgård på Island. Trods glæden ved gensynet mellem mor og søn, er alt i familiefortaget er dog ikke helt som Amleth husker det.

Emotional landscape

The Northman er en dyster fortælling og ganske som med VVitch og The Lighthouse, formår filmfotografen Jarin Blaschke at gøre landskabet til en del af historien. Denne gang er det de smukke, golde islandske sletter og Nordirlands barske bjerglandskaber, der danner rammen om dramaet. Man kan virkelig fornemme kulden fra den nådesløse, vindblæste og regnvejrsfulde natur som på elegant og dramatisk vis afspejler Amleths hævngerrige sindstilstand.

Valhalla Rising

Eggers benytter sig rigeligt af den nordiske mytologi til at skabe et omspændende univers af vikinger, guder, hekse og trolddom. Men jeg kunne godt have ønsket mig at han turde at tage den endnu længere ud, ligesom han gjorde det med The Lighthouse, hvor man følte at filmen var indspillet i 1890’erne under de grusomme forudsætninger. I The Northman er alting på en eller anden måde for poleret og pænt. Der er flere svulmende muskelbundter med sixpacks her end i Zack Snyders 300 (2006) og skuespillerne er tydeligvis lyssat med kunstlys, hvilket bryder illusionen. Det havde været fedt, hvis Eggers havde lade sig inspirere lidt af Stanley Kubricks tilgang til Barry Lyndon (1975) og udelukkende brugt eksisterende lys.

Bang, Bang, (My Baby Struck Me Down)

Alexander Skarsgård er overbevisende som den muskuløse viking på hævntogt, men det er Claes Bang der stjæler denne film. Normalt virker han altid meget ordentlig og reserveret, men som Fjölnir er han fuldkommen uhæmmet vildskab og nådesløs. Det er fedt at se og det er første gang, at jeg er overbevist om, at han godt kunne spille Dracula eller være en god Bond skurk f.eks. Det største fejltrin er casting af Nicole Kidman, der ellers normalt er fremragende, men i denne film mest af alt lyder som on hun er med i en pornofilm. Hendes åndedræt er på en eller anden måde fremhævet kraftigt og det er voldsomt distraherende.

Elevated viking

Alt i alt er The Northman en udmærket film, der holdt mig underholdt, men så heller ikke mere. Jeg havde forventet mere af Eggers, vis film øvrige film jeg er fan af og havde egentligt troet, at han kunne få mere ud af en genre som denne, end blot nogle beauty shots til sit portfolio og smule ”hokus pokus” mytologi. The Northman føles ikke som nogen episk film, dertil er historien for komprimeret og følelserne for monotone. Robert Eggers er udnævnt til kongen af "elevated horror", et udtryk han selv afviser, The Northman kunne godt have brugt noget af den "elevation" så filmen for alvor kom ud over lærredet og ind i publikums sjæl.

Drengerøvsfaktor: 70 %

Original titel: The Northman

Instruktør: Robert Eggers