Anmeldelse: The Equalizer 3

Denzel Washington er tilbage som snigmorderen The Equalizer.

The Equalizer 3 - Trailer
?si=rfk4UW2TDlTNBdcd

A History of Violence

Ud fra hypotesen at den første film, The Equalizer (2014) havde hentet inspiration hos Martin Scorseses Taxi Driver (1976) og efterfølgeren fra 2018 lænede sig op ad Sam Peckinpahs voldsorgie Straw Dogs (1971), så er The Equalizer 3 uden tvivl instruktøren Antoine Fuquas hyldest til Sergio Leone og spaghetti western genren: en film der afslutter trilogien med dens bedste udspil.

SF Studios - Anmeldelse: The Equalizer 3 SF Studios

Last (Mc)Call for Alcohol

Robert McCall (Denzel Washington) er taget til Europa i det tredje og efter sigende sidste kapitel i sagaen om The Equalizer. Mere specifikt er den tidligere marine og snigmorder taget til Sicilien, hvor han har opsnuset et narkokartel, der importerer amfetamin fra Syrien, forklædt som rødvin. Robert kontakter derfor DIA agenten Emma Collins (Dakota Fanning) og beder hende tage sig af sagen, da han selv har andre ting at se til.

Otium Paradiso

Under besøget i Italien, bliver Robert nemlig dødeligt såret og må søge ly i en lille charmerende landsby udfor kysten. Mens Robert kommer til hægterne igen og lærer byen og dens beboere at kende, ikke mindst den smukke servitrice Aminah (Gaia Scodellaro), oplever han hvordan mafiaen terroriserer borgerne. Til trods for at han stadig ikke er på toppen, kan retfærdighedens rytter naturligvis ikke sidde stille hen og blot se på mens de unge kriminelle ødelægger lokalsamfundet i hans nyfundne paradis.

A Fistful of Dinero

Som en anden ”Man with No Name” (Clint Eastwood) i A Fistful of Dollars eller ”Kuwabatake Sanjuro” (Toshiro Mifune) i Yojimbo er Robert McCall derfor nødsaget til at blive byens vogter og tage kampen op mod den nådesløse italienske mafia. Spørgsmålet er om den sårede og aldrende snigmorder stadig har lidt kamp tilbage i sig eller om han omsider har mødt sin overmand?

“When the Man Comes Around”

Tredje kapitel er uden sammenligning min favorit i serien. Stilmæssigt er det den mest af afdæmpende og samtidigt er det rent tonemæssigt den mest dystre af de tre film. På et tidspunkt borer McCall en kniv ind i hjertet på en af de kriminelle unge, mens han helt uden følelser ser ham dybt i øjnene. Det er nærmest som om han nyder at se livet forsvinde fra mandens krop. Scenen gav mig kuldegysninger, men denne lille detalje fortæller samtidigt så meget om karakteren som jeg ville elske at udforske i yderligere film.

Road to Perdition

Selvom man ikke skulle tro det ud fra hans fysik at dømme, så nærmer Denzel Washington sig så småt de 70 år. Derfor det giver fuldkommen mening at Robert McCall er begyndt at se tilbage på sit liv og angre alt den død og ødelæggelse det har medfulgt. Han stiller sågar spørgsmål ved om han er et godt eller et dårligt menneske og det åbner op for nye og interessante sider af manden, som beriger karakteren og franchisen som helhed.

“I’m the Baaaad guuuuuy, duh!”

Som med de to foregående film, så er det på skurkesiden, at denne film for alvor halter. Denne gang er det Andrea Dodero og Andrea Scarduzio, der spiller mafioso-brødrene Marco og Vincent, sidstnævnte er overhovedet for Quaranta familien. Selvom begge skuespillere er karismatiske, så er deres karakterer glemt lige så snart de har forladt lærredet. Robert McCall fortjener en bedre modstander, manglen på en sådan er hvad der forhindrer denne franchise i at være virkelig fantastisk.

Man on Fire 2: Phoenix Rising

På plus siden genforener The Equalizer 3 Denzel Washington og Dakota Fanning, der spillede sammen i Man on Fire. Antoine Fuqua har tidligere udtalt at The Equalizer 3 er hans uofficielle efterfølger til Tony Scotts fremragende actionfilm fra 2004 (en film Fuqua iøvrigt oprindeligt skulle have instrueret). Selvom det på ingen måde spiller ind i handlingen af Fuquas film og heller ikke rigtigt giver mening i forhold til Man on Fires historie, er det for fans af Scotts film (undertegnet) trods alt et sjov lille easter egg at taget med sig som et multiverse scenarie.

Drengerøvsfaktor: 75 %

Original titel: The Equalizer 3

Instruktør: Antoine Fuqua