Anmeldelse: Nightmare Alley

Guillermo del Toro er tilbage med et nyt mareridt

Nightmare Alley - Trailer

A History of Violence

Stanton "Stan" Carlisle (Bradley Cooper) er en karismatisk mand med en voldelig fortid og hemmeligheder på samvittigheden. Da han en regnfuld nat kommer på tværs af et omrejsende cirkus, hvor man møder den clairvoyante Zeena (Toni Collette) og hendes tankelæsende mand Pete (David Straithairn), ændres Stans skæbne. Pete tager nemlig Stan under sine vinger og lærer ham alle tricksene bag svindelnummeret.

Walt Disney Studios Motion Pictures - Anmeldelse: Nightmare Alley Walt Disney Studios Motion Pictures

Freaks and Geeks

Sammen med den smukke cirkusartist Molly (Rooney Mara), tager Stan til storbyen, hvor de to turtelduer hurtigt får stablet et show på benene, der går ud på at svindle og bondefange den rige elite i 1940’ernes New York. Men da Stan en dag møder den mystiske psykiater (Cate Blanchett), lader han sig forføre af både hende og udsigten til alverdens rigdomme fra hendes velhavende klienter. Spørgsmålet er bare om de to forretningspartnere nu også kan stole på hinanden?

Monsters Inc.

Instruktøren Guillermo del Toro er kendt for at skabe fabelagtige monstre, så som Pale Man fra Pan’s Labyrinth og Amphibian Man fra The Shape of Water, begge spillet af Doug Jones. I Nightmare Alley er monstrene hverken underjordiske væsner eller amfibiske skabninger, men i stedet os dødelige mennesker og alle de monstrøse handlinger vi begår for kærlighed, i had, i grådigheden og religionens navn og for blot at overleve i denne grusomme verden.

Mirror, mirror on the wall

På den måde konfronterer del Toro nærmest publikum med vores egne synder og tvinger os indirekte til at tage ansvar, for den måde vi behandler vores medmennesker på. Nightmare Alley er en skæbnefortælling og netop fordi her ingen fantastiske elementer er at finde, er filmen en af Guillermo del Toros mest dystre historier til dato. Her er ikke meget håb at finde for karaktererne og desværre heller ikke meget håb at finde for publikummet.

He flew the Coop

Der er som altid i del Toros film mange stemningsfyldte scener en lækker fotografering/lyssætning af danske Dan Laustsen og generel høj produktionsværdi, men i sidste ende, føles Nightmare Alley en anelse tyndbenet, når det kommer til substans og plot. Oprindeligt skulle Leonardo DiCaprio havde spillet hovedrollen, men sprang fra grundet uenigheder over hans gage og Bradley Cooper overtog derfor tjansen. Desværre passer Cooper ikke helt i rollen som den skruppelløse svindler og denne fejlcasting lider filmen også en smule under.

Nightmare? More like Snooze-fest

Tid sidst er der spilletiden på hele 150 minutter, hvilket er for langt. Den burde være strammet 15-20 minutter op. Der er simpelthen ikke nok kød på historien til at forsvare så lang en film. Alle disse små fejltrin gør desværre at Nightmare Alley forekommer en anelse ujævn og kedelig. Del Toros næste projekt er animationsfilmen Pinocchio for Netflix, der udkommer til december 2022. En historie der virker som skabt til del Toros dystre fantasi. Man kan håbe at mesteren har genfundet sin topform til den tid.

Drengerøvsfaktor: ’40%

Original titel: Nightmare Alley

Land: USA/Mexico, 2021