Anmeldelse: Gran Turismo

Verdens mest realistiske racerspil er nu blevet en spillefilm

Gran Turismo - Trailer

Tokyo Drift

Jann Mardenborough (Archie Madekwe), er en 19-årig dreng fra Darlington i England. Han bruger alt sin tid og alle sine penge på at spille og købe udstyr til Sonys PlayStation 2 konsolspil: Gran Turismo. Hans far, Steve, (Dijon Hounsou) er ikke glad for at sønnen bruger så meget tid foran skærmen og mener, at han spilder sin tid, mens moderen Lesley (Geri Halliwell Horner) er lidt mere støttende.

Sony Pictures - Anmeldelse: Gran Turismo Sony Pictures

Baby, you can drive my car

En dag bliver Jann udtaget til at være en blandt 10 heldige GT spillere, der skal deltage i et træningsprogram. Vinderen bliver certificeret racerkører og får tilmed lov at race i en vaske ægte Formel 1 bil, mod nogle af verdens førende kører. Dermed er Jann et skridt tættere på sin drøm, og selvom selvtilliden ikke fejler noget, er vejen lang og konkurrencen er hård, så teenageren må bruge alle de tricks han har lært i spillet på banen, hvis han skal have en chance for, at kører først over målstregen.

“Where the rubber meets the road.”

Konkurrencen er ledet af Nissans idealistiske motorsportschef Danny Moore (Orlando Bloom), der mener at Janns historie vil kunne inspirere millioner af unge mennesker og at Nissans bilsalg dermed vil stige. Til at træne Jann og de andre gamere, hyrer Moore den tidligere racerkører Jack Salter (David Harbour). Han tror ikke på, at de unge gamere kan hamle op med de professionelle kørere, men Janns manøvrer på banen overbeviser selv en gnaven gammel racer-rotte som Salter.

Brought to you by Nissan

Gran Turismo (2023) er omtrent lige så medrivende som at læse om et Le Mans løb på Wikipedia. Den er overfladisk, vi føler ikke noget for nogen af karaktererne fordi det hele er så ”paint by number”. Manuskriptforfatterne benytter sig alt for meget af velkendte klicheer og i det hele taget føles filmen blot som én lang reklame for Nissan og Gran Turismo spillet. Det er hovedsageligt kedeligt og uengagerede, fordi der mangler konflikt og modgang og karaktererne+ er så tynde.

The Need for Speed

Selvom en film er baseret på virkelige hændelser, betyder det ikke nødvendigvis, at historien er velegnet til at blive filmatiseret. Gran Turismo filmen er desværre ikke et vellykket forsøg. En af forfatterne, Zach Baylin, har udtalt at manuskriptet er inspireret af Rocky (1976) og Top Gun (1986). Begge eksempler benytter sig af ”Underdog” protagonisten, der mod alle odds overvinder diverse indre og ydre forhindringer og på den ene eller den anden måde ender på toppen. Vi holder af Rocky og Maverick fordi de er fejlbarlige mennesker, med drømme og længsler som vi kan identificere os med. Det kan vi ikke med Jann eller nogen af de andre karakterer i Gran Turismo.

Formulaic 1

Netop fordi filmen er så formularisk fortalt, punkterer den gang på gang sit eget drama. Når Jann f.eks. kommer ud for en voldsom ulykke lige omkring midtpunktet for filmen, ved vi at han nok skal klare den, for ellers var filmen jo slut. Ligeledes er der et forceret drama mellem Jann og hans far, som vi ved bliver forløst i tredje akt og en påklistret kærlighedshistorie der får Fifty Shades of Grey til at føles som en masterclass i følelser.

True story, bro.

Havde filmen ikke været baseret på virkelige hændelser, ville historien om Jann, nok være for utrolig at tro på. Ikke nok med at han, uden anden erfaring end at have spillet GT på sin computer, blev den yngste Formel 1 racerkører nogensinde, så opnåede han tilmed at deltage i et af de mest prestigefyldte og notorisk farlige racerløb der findes. Et bedre manuskript og måske bare en bedre instruktør kunne nok godt have løftet historien op på et højere niveau, men hvis det bare er et racer-fix du er ude efter, så vil jeg foreslå at du i stedet ser Days of Thunder (1990), Ford v Ferrari (2019) eller Steve McQueen’s Le Mans (1971), som Quentin Tarantino har udnævnt til den bedste racer film nogensinde.

Mein Kamp(f)

Instruktøren Neill Blomkamp, har siden sin fabelagtige debutfilm District 9 (2009) der, med sin realistiske stil og sit politiske budskab, tog publikum med storm, ikke helt kunne nå samme højder indenfor filmkunsten. Elysium (2013) var bestemt ikke en anmelder darling, selvom yours truly godt kunne lide den og action krimien Chappie (2015) samt sci-fi gyseren Demonic (2021) gik hurtigt over i glemmebogen. Blomkamp har, med andre ord, desperat brug for et hit. Om Gran Turismo bliver filmen der vender skuden for den sydafrikanske filmskaber, må tiden vise. Den faldt ikke helt i min smag, men jeg er nok heller ikke lige målgruppen. Gran Turismo drøner hen over lærredet fra i dag.

Drengerøvsfaktor: 50 %

Original titel: Gran Turismo

Land: USA/Japan, 2023