Anmeldelse: Blue Beetle

Superhelten Blue Beetle har fået sin egen spillefilm

Blue Beetle - Trailer

A Bug’s Life

Du kender utvivlsomt Batman, Spider-Man, Black Panther, Ant-Man og the Wasp, men superhelten Blue Beetle er måske ikke et navn, der umiddelbart ringer nogen klokker hos de fleste mennesker. Ikke desto mindre er karakteren 84 år gammel og har været en del af DC’s katalog siden 1983. Nu har han fået sin egen spillefilm og denne gang er det en 19-årig mexicansk dreng ved navn Jaime Reyes, der ufrivilligt får den mystiske skarabæs superkræfter.

Warner Bros. Pictures - Anmeldelse: Blue Beetle Warner Bros. Pictures

La Familia

Jaime (Xolo Maridueña) bor sammen med sin excentriske familie i et fattigt villakvarter i Palmera City, Mexico. På den anden side af floden vokser storbyen sig langsomt større og større og den fattige familie har ikke længere råd til at blive boende i deres hjem. Jaime er derfor fast besluttet på at skrabe nok penge sammen til at familien Reyes kan blive boende.

Robocops

På et af sine jobs møder han den unge, smukke Jennifer Kord (Bruna Marquezine), datter af den nu afdøde forretningsmand og opfinder Ted Kord og niece til den kapitalistiske og magtliderlige Victoria Kord (Susan Sarandon). Victorias ambition er at lave en hær af militære androider via en teknologi hendes bror har udvundet fra et rumvæsen, der til forveksling ligner en lille blå skarabæ bille og går under navnet Khaji-Da.

Jennifer’s Body

Jennifer deler ikke samme ambition som hendes faster og stjæler derfor Khaji-Da fra Kord kooperationens hovedkvarter. I et desperat forsøg på at gemme skarabæen fra vagterne, beder hun Jaime om at skjule den for hende og da Jaime er lun på Jennifer, vil han med glæde gøre hende den tjeneste, en tjeneste der skal vise sig at ændre Jaime og hans families liv for altid.

Paranoid Android

Khaji-Da udvælger nemlig Jaime til at være sin krops vært og overtager fuldkommen kontrollen over hans krop, til stor fortvivlelse og paranoia for Jaime. Skarabæen indkapsler ham nemlig i et skinnende blåt skjold, der er designet til at være et supervåben. Khaji-Da’s eneste mål er er at beskytte sin vært, koste hvad det vil. Det umage par får da også brug for alle deres superkræfter, for Victoria Kord har nemlig sin egen prototype af en dræbermaskine, hendes bodyguard Conrad Carapax (Damián Alcázar), som er programmeret til at destruerer både Jaime og Khaji-Da.

Blue is the Warmest Color

Blue Beetle er instrueret af den Puertoricanske filmskaber Angel Manuel Soto. Han har skabt en medrivende neonfyldt action-sci-fi film, der både har hjerte og sjæl. I modsætning til mange andre superhelte har Jaime nemlig en familie, som spiller en stor rolle i historien. Uden dem ville Jaime, i skikkelse af superhelten Blue Beetle, ikke have en chance for at besejrer Carapax og Victorias håndlangere.

Encanto

I det hele taget er Blue Beetle en usædvanlig veloplagt film fra DC’s hånd. Den har flotte actionsekvenser, befriende humor og et mangfoldigt cast af skæve og charmerende karakterer. Bevares, det er ikke nogen kommende klassiker, men når man tænker på DC Comics track record, når det kommer til deres extended universe film, så ligger Blue Beetle afgjort i den bedre ende af skalaen.

Beetlejuice, Beetlejuice, Beetlejuice!

Et af filmens højdepunkter er musikken, der er komponeret af den britiske kunstner Bobby Krlic aka The Haxan Cloak. Han har tidligere har stået bag musikken til Ari Asters’ Midsommar (2019). Med Blue Beetle har han skabt et elektronisk score, der minder om en blanding af Daft Punk/Hans Zimmers musik til Tron: Legacy (2010) og John Carpenters pulserende og oftest nervepirrende 70er og 80er synth. Det er rent guf for øregangene.

Beetlemania

Hvis superhero fatiguen ikke har indsat sig hos dig endnu og du blot har brug for 2 timers uforpligtende action, så er Blue Beetle måske lige, hvad du har brug for her på sensommeren. Det er som sagt ikke nogen kommende klassiker og du overlever bestemt også, hvis du vælger at springe filmen over, men har du tålmodighed til at lærer en ny superhelt at kende, er Blue Beetle bestemt ikke noget dårligt bekendtskab.

Drengerøvsfaktor: ’83 %

Original titel: Blue Beetle

Land: Mexico/USA, 2023