Burger-iværksættere: Klar til at overtage Danmark

Daniel og Christoffer vil lave prisbillige kvalitetsburgere til hele landet.



27. juni, 2017 - kl. 11:20
Forfatter: Mikkel M. Vermeulen


Synes godt om Connery.dk

Del artiklen

Det er ved at være et godt to års tid siden, at den første WeDoBurgers joint åbnede i Århus, og der er blevet langet mange burgers over disken siden da både i Aarhus, Aalborg og senest i København - og vi har da også selv fortæret et par menuer derfra. (Læs: WeDoBurgers - Burgers uden bullshit)

Mændene bag restauranten, der nu har udbredt sig til et koncept, er Aarhus-drengene Christoffer No og Daniel "Danny Kool" Sørensen. Så da jeg forleden besøgte Daniel for at høre nærmere om hans comeback til musikken, lagde det også lige for at få en update på iværksættereventyret. 

WeDoBurgers nye lokation på Islands Brygge

Giv mig lige en update - hvor er det I har restauranter henne i dag?

I Aalborg har vi i Sankelmarksgade og lige åbnet op i Borgergade - en stor restaurant, den første vi har åbnet med siddepladser - med plads til 55 gæster. Det er endnu et skridt, vi har taget for at åbne op for en lidt større mængde. Der er mange, der har brokket sig over manglende siddepladser.

Vi har også lige åbnet op i København, Islands Brygge. Det gjorde vi den 15. maj. Og så åbner vi i Esbjerg i slutningen af juni, forhåbentlig.

Jeg synes, jeg har hørt jer sige, at I ikke var interesserede i at åbne i København pga. konkurrencen. Hvad har ændret sig?

Jamen, der er sket meget. For det første tror jeg på, at når man skaber en forretning, så skal man hele tiden udvikle sig. Man skal hele tiden innovere. Og vi har jo skiftet retning nogle gange. Vi har fået en sindssyg flot modtagelse i København, så vi er meget glade. Det var godt nok ikke helt planlagt med den butik... Det var min manager, som fandt lokalet og sagde: "Hey, der er et sindssygt godt lokale her." Vi kunne ikke sige nej til et godt tilbud. Det var ikke helt planlagt, men med det nye koncept her og de nye priser - så går vi ud og konkurrerer med nogle andre, end vi plejer. Jeg tror det koncept, vi har gang i nu, kan virke rigtig mange steder. Vi tænkte: "Hvis det kan virke i København, Århus og Aalborg - så er vi ved at have fat i et koncept, der holder." Nu vil vi gerne ud i nogle mindre byer. Jeg tør ikke sige, hvor mange butikker vi kommer op på næste år, men det bliver en del.

Vi er i udvikling, og folk er virkelig klar på at investere i det her. Så vi kan se, at vi har et godt brand. Vi er to unge fyre, som har meget energi og som brænder for det. På et tidspunkt var planen, at vi slet ikke skulle til København, men igen, hvis der kommer et godt tilbud på et lokale, så vil jeg ikke afvise det - men lige nu er fokus på Jylland.

Efter Esbjerg bliver det nok også flere lokationer i Jylland, vi åbner op i. Vi har ikke skrevet under på mere endnu, men vi er i dialog med flere.

 

Hvor ser I konkurrencen til jeres koncept lige nu?

Vi har sænket priserne og ændret lidt på det. Kvaliteten er det samme, som den altid har været, men mig og min partner satte os ned, og sagde: "Det er et spændende segment, det her." Vi kunne ikke have gjort det, hvis ikke vi havde sat os ned og lavet nogle gode aftaler med leverandørerne. Vi vil gerne åbne i lynets hastighed - og det var også god forretning for dem. Vi vil gerne nå ud til mainstream-fastfood-gæsterne.

Hvis du ligger i 100-kroners segmentet, er det lidt svært - der åbner flere og flere niche-burgersteder op, men McDonalds har stadig rigtig meget at lave - og det har vi bidt mærke i. Vi vil gerne åbne op mange steder og ikke bare have en butik. Hvis jeg bare skulle have en butik, ville jeg også gøre nogle ting anderledes - så ville jeg nok stå og hakke mit eget kød hver morgen og bage mine egne pommes og så videre. Men vi har ligesom sagt: Vi vil gerne lave en kæde, og så vil vi gerne nå ud til den almindelige dansker og lave noget, alle har råd til.

Nu koster vores cheeseburgermenu 65 kroner, og en menu ved de store fastfoodsteder kan godt koste 5-10 kroner mere. Men vi laver et ærligt og rent produkt. Rent oksekød og selve bollen er ikke proppet med sukker - så nu giver vi forbrugerne et valg: Nu kan I få et godt produkt til samme pris som de store virksomheder. Det synes vi, er et sjovt sted at stå - og vi kunne ikke gøre det på det tidspunkt, hvor vi bare havde én enkelt butik.

Nu ved vi, at vi skal åbne flere butikker. Jeg synes det er rigtigt fedt med gastronomiske burgere, men i den retning, vi går, kan vi gøre en forskel for dem, der får takeaway til hverdagen. Da vi startede, var der ikke nogle dedikerede burgerbarer i Aarhus, men nu er tallet jo oppe på 10-12 steder. Dengang var det kun sandwichsteder, pizzariaer og så den obligatoriske caféburger. Så det er jo godt. Nu vil vi gerne konkurrere med de store amerikanske burgerkæder.

Det går ikke, at det skal koste 150 kroner for et måltid - vi er sgu nødt til at være ærlige overfor os selv. Især når det kommer til takeaway. Det er dér, folk gerne vil spare mest. Det er fint nok, at vi kan bruge penge, når vi er ude i byen og spise af og til, men når folk skal have take-away, har de taget valget: Det skal være nemt, og det skal være hurtigt. Og derfor er folk tit ligeglade med, hvad de putter i munden. Der er der måske noget, vi kan lave om på.

Jeg ved godt, at man ikke får sixpack af at spise vores burgere, men man får et produkt, der ikke er proppet med sukker og tilsætningsstoffer. Det er rent oksekød og gode råvarer til samme pris som de andre. Jeg synes segmentet er spændende. Hvorfor ikke kunne give alle råd til at få noget godt take-away? Det er også derfor, vi har sænket priserne. Da jeg var studerende, kunne jeg heller ikke gå ned og bruge 150 kroner hver gang, jeg skulle have take-away. Det er ikke alle, der kan være med på at skulle give op mod 200 kroner for at købe en økologisk burgermenu.

 

Om take-away fast food: Hvorfor skal dét niveau være så dårligt, når det kommer til kvalitet?"

 

Så jeg håber, at vi når frem til, at økologi bliver så billigt, at vi alle kan gøre brug af det. Jeg ved, at hvis jeg putter en dyr økoburger på menuen, så vil den sjældent blive valgt, hvis den er så meget dyrere end det andet på menukortet. Jeg synes, det er fedt, at der efterhånden er så meget forskelligt take-away-steder, men lad os også lige hæve niveauet i den billige ende. Hvorfor skal det niveau være så dårligt, når det kommer til kvalitet?

 

Dem der spiser det, er mange gange dem, der spiser mest take-away. Ham der kører rundt i sin nye Porsche, han har ingen problemer med at træffe de 'rigtige', sunde valg. Det er ikke alle, der har den luksus.

Vi vil også gerne rykke ud i ghettoerne. Ud hvor det eneste de ellers kan få, er alt det usunde og dårlige. Jeg synes, det er mærkeligt, at alt det usunde skal være billigt - jeg er blevet meget bevidst om det, efter jeg har fået børn. I starten af måneden køber jeg mere økologi, men når slutningen af måneden dukker op, bliver der bare truffet lidt andre økonomiske valg.

Vi prøver at lave et bedre produkt til en pris, hvor alle kan være med. Der er sket meget på den front i København, men vi synes også, at resten af landet skal være med, og det vil vi gerne gøre vores til.

 

Så I skal ud og overtage Danmark?

Ja. Vi er klar til at udvide i høj fart nu. Men det tog dog også noget tid at komme hertil - vi har brygget på det i to år, og nu er vi klar til det. Vi føler, vi har brugt meget tid på at lave det gode fodarbejde. Kvaliteten skal være den samme. Selvfølgelig kan der ske fejl - vi er mennesker, ikke robotter. Men det har taget lidt tid at blive klar til det, nu føler vi,  at vi er klar.

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Mikkel M. VermeulenFølg på:FacebookInstagram

Kontakt: mmv@connery.dk

Mikkel er redaktør på Connery. Hans ypperste mål er at leve, af at have det sjovt, og at have det sjovt mens han lever. + øl.

[...læs mere]

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om connery.dkDel artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen