Anmeldelse: Returnal - Alien-shooter med dødsloop og controller-vridende frustrationsniveau er lige hvad PS5 har brug for

Hader du at blive slået hjem i Ludo? Så vil du elske at hade Returnal

Efter en nødlanding på en fremmed planet, har astronauten Selene et helt unikt problem: I sin søgen efter den hvide støj - der resulterede i nødlandingen, er hun fanget på en farlig og mystisk planet, der konstant ændrer sig. Samtidig er hun også fanget i et tidsloop. Hver gang hun dør bliver hun bragt tilbage til tidspunktet for nedstyrtningen - en smule klogere på den mystiske verden Atropos. Returnal har meldt sin ankomst.

Returnal - The Tide, launch trailer

Returnal er navnet på det nye eksklusive PlayStation 5 spil, der på overraskende vis blander AAA-grafik og storytelling med ekstremt mange elementer af roguelike-gameplay.

Roguelike-genren er bestemt ikke for alle: Spillestilen, hvor man ikke har mulighed for at game - hvor fejltagelser betyder permadeath og hvor man aldrig helt kan regne med hvordan spillet udarter sig - er en spillestil der er blevet stadig mere populær over årene.

Her ser vi spiltypen mikset ind i et alienshooter med virkelig flot grafik (4K 60 FPS og ray-tracing) og en historie, der hele tiden driver en videre.

Returnal kunne godt gå hen og blive den første gang rigtig mange konsolspillere støder på spilgenren, og for dem vil det i første omgang formentlig føles som et ekstremt afstraffende og frustrerende spil - ikke som i Demon's Souls, der er afstraffende på en anden måde, men simpelthen fordi spilstilen i Returnal kræver din tid og opmærksomhed på en anden måde end man normalt kender det fra single-player konsolspil.

Returnal er bygget op omkring et tidsloop - Hver evig eneste gang man dør, er man sat tilbage til startpunktet. Forfra - håb på bedre held, undgå at lave de samme fejltagelser: Måske kommer du længere. Formentlig.

Slået hjem

Hver gang man dør, bliver verden genstartet - mappet laves om og fjender og loot mikses rundt. Den primære mission er at finde kilden til "The White Noise", der i første gang medvirker Selene til at styrte ned på den Scott Ridley-inspirerede alien-planet Atropos. Det betyder at der altid er en vej - og det er frem. Medmindre du skal tilbage for at låse op for en reward du havde glemt. Det betyder timelange spilstræk - spilstræk der abrupt kan afbrydes ved spillerdød - hvor man er tvunget til at starte forfra.

Spillets natur gør at det ikke er muligt at gemme sit spil undervejs - de tilfældigt genererede maps, og selve spillets historie gør save games til et problem.

Forfra - men ikke helt fra nul

Når man dør, skal man starte forfra - men det er ikke helt fra nul. Undervejs i spillet låser man op for både midlertidige ting - men også permanente opgraderinger. Man bliver klogere, og det betyder at viden om de forskellige våbens funktioner og den fremmede teknologi gør det lettere at nå længere i spillet - for hvert eneste loop. At dø er en del af historien i Returnal. Undervejs støder man på sit eget lig, fra tidligere loops - dette kan give informationer der er vigtige i at stykke historien sammen. Man støder også på ny viden fra de fremmede væsener der bebor planeten - og stille og roligt, drages man ind i den usikre og ret horror-betonede historie, der omgærder mystikken på planeten Atropos.

Mine første timer med Returnal bød på uanede mængder af controller-vridende frustration, men lidt efter lidt blev det mere underholdende - og i det lange træk er Returnal et virkelig godt og engagerende spil, der på eksemplarisk vis gør det, som et godt spil kan: Det tager dig ind i øjeblikket og til en anden verden.

Et vigtigt PlayStation 5 spil

Returnal lander til PlayStation 5 på et helt perfekt tidspunkt. Selvom den nye konsol fra Sony havde et par stærke lanceringstitler, har der manglet spil, der gør brug af lige netop styrkerne som PlayStation 5 har, og her er Returnal en fænomenal showcase. For det første er grafikken helt i top - og de tilfældigt genererede baner (biomer) er tilgængelige med det samme, takket være den lynhurtige harddiskteknologi som konsollen gør brug af. Returnal har ingen loadingskærme eller ventetider - det er et kontinuerligt og flot skabt træk.

Der hvor PS5 for alvor shiner i samspil med Returnal, er i implementeringen af PlayStation 5 controllerens haptiske feedback og adaptive triggers - man mærker regnen der falder, modstanden i underlaget og den taktile fornemmelse af varierende modstand på aftrækkerne af de forskellige vilde våben, man pløkker aliens med. Styrken kommer også i spil med PlayStation 5's brug af 3D audio - som både er tilgængelig med PS5 Pulse headsettet - men også fra et controller-tilkoblet analogt headset, der medvirker til indlevelsen i det til tyder dystre og skræmmende spil.

Udvalget af spil der i den grad har været i stand til at trække på PS5-styrkerne er stadig ikke enormt, men Returnal er en genial PS5-showcase, i en spiltype, der let kunne være blevet overset, hvis det var lanceret sammen med andre og mere konventionelle konsoltitler, som de ventede Horizon Forbidden West og det næste God of War.

Returnal er et forfriskende take på roguelike-genren - og hvis du elsker space shooter-spil, er det et must.

Returnal

Karakter: 5/6