Motor
Ny undersøgelse slår fast: Store biler er ikke sikrere end de små
I mange år har større biler som SUV’er og pickup trucks været synonymt med sikkerhed.
Den logiske antagelse har været, at jo større og tungere bilen er, desto bedre beskytter den sine passagerer.
Men en ny undersøgelse fra det amerikanske Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) sætter spørgsmålstegn ved denne opfattelse – og resultatet er langt fra behageligt for SUV-elskere.
Jo større, jo sikrere? Ikke helt
Undersøgelsen, der analyserer kollisioner mellem forskellige biltyper, viser, at ekstra vægt kun øger sikkerheden op til et vist punkt.
Hvis en bil vejer under gennemsnittet (1.815 kg), kan en vægtforøgelse på 225 kg faktisk reducere risikoen for dødelige ulykker.
Men når vægten overstiger dette gennemsnit, har ekstra kilo minimal effekt på beskyttelsen af føreren – og gør samtidig bilen langt farligere for andre i trafikken.
Dødsrisikoen stiger for andre trafikanter
Historisk set har større SUV’er og trucks været rene dødsfælder for mindre biler.
Før i tiden var deres chassiser placeret højere, hvilket resulterede i, at de kunne køre op over og knuse mindre biler i en frontal kollision.
Det har dog ændret sig. Producenterne har i de seneste år omdesignet SUV’ers strukturer, så de bedre matcher mindre bilers kollisionszoner. Det har sænket dødsrisikoen ved sammenstød mellem store og små biler.
Men der er stadig et stort problem – vægt.
Mellem 2011 og 2016 var risikoen for, at en person i en almindelig personbil døde i en kollision med en SUV på over 2.270 kg, hele 90 % højere end i en kollision med en anden personbil.
I perioden 2017-2022 faldt denne risiko, men den var stadig 20 % højere.
For pickup trucks er statistikken endnu mere ubehagelig: De fordobler risikoen for, at føreren af en mindre bil dør i en ulykke.
En trussel mod andre i trafikken
Undersøgelsen fastslår også, at når vægten på mindre biler øges med 225 kg, påvirker det ikke nævneværdigt sikkerheden for andre bilister.
Men når tungere SUV’er og trucks får ekstra kilo, falder den beskyttelse, de giver deres egne passagerer – mens dødsrisikoen for andre bilister stiger markant.
Kort sagt: Hvis du kører en stor og tung bil, er du ikke nødvendigvis meget sikrere, men du gør vejene mere farlige for alle andre.
Ifølge IIHS bør industrien designe lettere pickup trucks, da de færreste faktisk bruger dem til tunge opgaver.
SUV’er er allerede blevet lettere, hvilket har gjort dem mere sikre, men pickup trucks bliver stadig tungere – og farligere.