Motor
En æra er forbi: Nürburgring siger nej til motorcykler
Nürburgring har truffet en beslutning, der sender chokbølger gennem motorcykelverdenen.
Fra 2025 er det slut med motorcykler på touristenfahrten-dage på Nürburgring – motorsportens mest legendariske tempel, også kendt som “Det Grønne Helvede”.
På ikoniske dage touristenfahrten-dage, hvor enhver med en motor og en drøm kunne prøve kræfter med den frygtindgydende asfalt er motorcykler nu persona non grata.
Sikkerhed er forklaringen. Men for mange føles det som et forbud, der fjerner en stor del af banens sjæl.
Fra legendarisk frihed til kontrollerede ture
Nürburgring, der blev åbnet i 1927 og strækker sig over 20,8 kilometer gennem Eifelbjergene, er ikke en bane for sarte sjæle.
Den har over 170 sving og højdeforskelle, der kan gøre selv erfarne racerkørere hvide i ansigtet.
Med plads til 150.000 tilskuere og en historie spækket med legendariske øjeblikke – fra Niki Laudas frygtindgydende crash i 1976 til Sabine Schmitz’ legendariske ring-tid i en Ford Transit – er det en bane, der skaber helte.
Men nu bliver en hel kategori af fartentusiaster sendt til hjørnet.
Fremover må motorcyklister nøjes med guidede ture, mens bilerne fortsat får lov til at jagte sekunder på egen hånd.
For mange betyder det, at den rå og ucensurerede oplevelse af Nürburgring forsvinder – og erstattes af en mere steril, sikkerhedsfikseret version af det tidligere vildskab.
Hvorfor lige nu?
Den officielle forklaring er sikkerhed.
Banens ledelse har udtalt, at blandingen af motorcykler og biler på banen skaber for stor risiko – en påstand, der ikke er uden hold i virkeligheden.
Motorcykler har altid været ekstra udsatte på Nürburgring, hvor forskellen i hastighed mellem en hurtig superbike og en langsom hatchback kan være katastrofal.
Og man behøver ikke grave dybt i historiebøgerne for at finde eksempler på tragiske ulykker, hvor to-hjulede har betalt den højeste pris.
Men modstanderne af forbuddet mener, at det fjerner friheden og ånden fra Nürburgring.