Mad

McDonald’s søger om at få registreret sit navn med kyrilliske bogstaver i Rusland

Ansøgningen blev indsendt allerede i december sidste år.

McDonald’s søger om at få registreret sit navn med kyrilliske bogstaver i Rusland
Foto: Zac allan, Public domain, via Wikimedia Commons

Den amerikanske burgergigant McDonald’s, der forlod det russiske marked efter invasionen af Ukraine, vil nu alligevel gerne sikre sig en plads på den russiske fastfood-scene, bare skrevet lidt anderledes.

Fra Big Mac til Биг Мак

Ifølge den officielle russiske nyhedsbureau RIA Novosti har McDonald’s ansøgt om at få registreret sit varemærke skrevet med kyrilliske bogstaver.

Ansøgningen blev indsendt allerede i december sidste år, og i april gav Rospatent, det russiske patent- og varemærkekontor, grønt lys til at kigge nærmere på den.

Under det nye kyrilliske navn planlægger McDonald’s at producere og sælge drikkevarer og mad, inklusive hurtige kaloriebomber, samt tilbyde restaurantbesøg og mad- og drikkevarelevering i Rusland.

Alina Akinshina, direktør for Online Patent, udtalte til RIA Novosti: “Ansøgningen er i øjeblikket under behandling.

Chancen for, at den bliver godkendt, er selvfølgelig meget høj, eftersom selskabet beholdt rettighederne til alle sine nøglevaremærker i Rusland.”

En comeback-strategi

McDonald’s annoncerede den 8. marts 2022, at de ville suspendere deres aktiviteter i Rusland og lukke deres cirka 850 restauranter midlertidigt.

To måneder senere blev de solgt til den russiske forretningsmand og franchisepartner Alexandr Govor, med et løfte om at bevare medarbejdernes job i mindst to år.

Selvom Big Mac’en altså fik en pause i Rusland, virker det nu til, at McDonald’s, trods de storpolitiske spændinger, er klar til at tage endnu en bid af det russiske marked.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.