Motor
Elbiler ruster mere, end du tror – se om din model er i farezonen
Flere elbiler dumper syn på grund af problemer med rust.
Elbiler er fremtiden. Eller… det troede vi i hvert fald.
For nu viser det sig, at de elektriske vidundere ikke er så vedligeholdelsesfrie, som mange tror – og særligt rust er et problem, der kan ramme bilejere på pengepungen.
Elbiler og rust – en overset trussel
Du har droppet benzinslugeren, gjort miljøet en tjeneste og nyder den lydløse kørsel i din elbil. Men mens du kører derudad, er rusten i gang med at æde dine bremser op.
Fordi elbilers regenererende bremsesystem gør det muligt at køre stort set uden at røre bremsen, bliver bremser og skiver ofte overset. Og det er en fejl, advarer eksperterne.
Bilservicechef Harald Nordseth fra Vianor siger til norsk TV2:
“Mindst én gang om ugen bør du bremse hårdt og lade de fysiske bremser virke. Det er en af de vigtigste og nemmeste handlinger, en elbilejer kan gøre for at vedligeholde sin bil.”
Med andre ord: Hvis du aldrig trykker ordentligt på bremsen, risikerer du, at rusten sætter sig, og pludselig er en dyr reparation uundgåelig.
Elbiler dumper til syn
Som om rust og slidte bremser ikke var nok, klarer elbiler sig også elendigt til syn.
Ifølge Færdselsstyrelsen dumper næsten hver fjerde Tesla Model 3 allerede ved første syn – og den populære elbil er langt fra alene om det.
Også Skoda Citigo, Nissan Leaf og Peugeot e-208 er blandt de elbiler, der oftest får en synsrapport med røde streger.
Og hvorfor? Fordi elbiler ikke er fritaget for almindeligt slid – de kræver stadig vedligeholdelse, og det har mange bilejere tilsyneladende glemt.
Dyre reservedele
Hvis du tror, at reparationer på en elbil er en hurtig og billig omgang, kan du godt tro om igen.
Reservedele til elbiler er ikke kun dyre – de kan også være næsten umulige at skaffe.
Flere bilejere og værksteder melder om:
- Skyhøje priser på reservedele – en bagklap til den kinesiske E-HS9 koster eksempelvis over 20.000 kroner
- Lange ventetider på reservedele – din bil kan ende med at stå stille i månedsvis
- Biler, der skrottes unødvendigt – fordi det simpelthen ikke kan betale sig at reparere dem
Kort sagt: Hvis du ikke passer på din elbil, risikerer du at stå med en rusten regning, der gør det billigere at skrotte den end at reparere den.
Sådan undgår du rust på din elbil:
- Bremse hårdt mindst én gang om ugen – det holder dine skiver rene
- Få tjekket undervognen regelmæssigt – her sætter rusten sig ofte
- Hold øje med reservedelspriser – og undersøg, hvor lette de er at skaffe, før du køber en ny elbil
- Overvej udvidet garanti – det kan spare dig for store udgifter på sigt