Motor

BMW træder på bremsen: Dropper milliardinvestering i Mini-fabrik

Elektriske biler skulle være fremtiden – men lige nu ligner det mere en batteridrevet blindgyde.

BMW træder på bremsen: Dropper milliardinvestering i Mini-fabrik
Foto: Ethan Llamas, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Kathrine Frich
Af Kathrine Frich 23. februar 2025

BMW har netop sat en kæmpe investering i deres Mini-fabrik i Oxford på pause, fordi efterspørgslen på elbiler er faldet markant.

Planen var ellers, at fabrikken skulle sprøjte elektriske Mini Coopers og Mini Aceman SUV’er ud på samlebåndet næste år, men nu er der tvivl om, hvorvidt projektet overhovedet bliver til noget.

BMW trækker i håndbremsen

I 2023 annoncerede BMW en massiv investering på 600 millioner pund (ca. 5,2 milliarder kr.) i den historiske Mini-fabrik i Cowley.

Målet var at omdanne den til en ren elbil-produktion. Projektet fik endda 60 millioner pund i statstilskud fra den britiske regering.

Men nu tager BMW en “vi ser lige tiden an”-tilgang. De mener, at usikkerheden i bilindustrien gør det svært at forpligte sig til en så stor investering lige nu.

”Vi revurderer timingen for at genindføre Mini-produktionen i Oxford,” siger BMW i en udtalelse.

Kinas ‘Elon Musk’ forklarer med 2 tal: Derfor er Vesten bagud på elbiler

Læs også: Kinas ‘Elon Musk’ forklarer med 2 tal: Derfor er Vesten bagud på elbiler

En industri i klemme

Bilmærker kæmper allerede med stigende regeringskrav om at sælge flere elbiler.

Den britiske regering kræver, at 28% af alle solgte biler i 2025 skal være elektriske, men virkeligheden ser anderledes ud – kun 21% af de nye biler, der blev solgt i januar, var elbiler.

Det betyder, at bilproducenter står i en klemme: Presset til at lave elbiler, men uden nok købere til dem.

Og BMW er ikke alene om at træde på bremsen – Jaguar Land Rover har truet med at skære ned på britiske investeringer, og Vauxhall lukker snart en stor fabrik i Luton, hvilket koster 1.100 arbejdspladser.

EU-tariffer gør ondt på BMW’s pengepung

Det britiske marked er ikke det eneste problem. Nye EU-afgifter på elbiler importeret fra Kina rammer BMW hårdt.

De må betale en told på 20,7% på de to el-Mini-modeller, de producerer i Kina.

Det gør det pludselig dyrt at sælge deres biler i Europa, og det er endnu en grund til, at BMW har valgt at vente og se, hvordan situationen udvikler sig.

Tesla tvinges til at rette én fejl i 4 millioner biler: koster dem 70 milliarder kroner

Læs også: Tesla tvinges til at rette én fejl i 4 millioner biler: koster dem 70 milliarder kroner

Mand afslører: Så lidt tid sparer du faktisk når du kører for stærkt

Læs også: Mand afslører: Så lidt tid sparer du faktisk når du kører for stærkt