Motor

Audi rykker op i luksusklassen – og priserne følger med

Ny opgradering.

Audi rykker op i luksusklassen – og priserne følger med
Foto: Pexels
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 23. februar 2025

Audi planlægger at tage et stort skridt op ad luksusstigen ved at introducere dyrere og mere eksklusive modeller. Selvom det måske lyder som en risikabel strategi efter et skuffende 2024, hvor salget faldt med 11,8% til 1.671.218 biler, er målet klart: større profitmarginer frem for volumen.

Med konkurrenter som Tesla, der for første gang overhalede Audi i salg, samt BMW og Mercedes, der også ligger foran i luksussegmentet, kunne man tro, at højere priser ville skræmme kunderne væk. Men Audi går efter kvalitet over kvantitet og sigter mod at blive opfattet som et mere prestigefyldt mærke.

Højere priser og færre modeller

Ifølge Jose Miguel Aparicio, Audis nye chef i Storbritannien, handler det ikke kun om at hæve priserne:
“Vi tager et skridt opad i forhold til premiumfølelsen og øger mærkets prestige og tiltrækningskraft. Vi er mere interesserede i forretningens kvalitet end i kvantiteten.”

Det betyder, at Audi vil fokusere på færre, men dyrere modeller, og her starter forandringen allerede med udfasningen af de billigste modeller:

  • A1 Sportback og Q2 udgår, hvilket gør A3 til Audis nye indgangsmodel.
  • I den modsatte ende af spektret arbejder Audi på en luksuriøs efterfølger til A8, inspireret af Grandsphere-konceptet, som peger på et mere elegant og avanceret flagskib.

Nye luksusmodeller og konceptbiler

Audi har allerede givet et smugkig på fremtiden med sine Grandsphere og Urbansphere-konceptbiler:

  • Grandsphere peger mod en efterfølger til A8, der skal være endnu mere luksuriøs og teknologisk avanceret.
  • Urbansphere indikerer en high-end SUV placeret over Q7 og Q8, hvilket vil styrke Audis position i luksus-SUV-segmentet.

Men det bliver ikke en hurtig overgang. Den nuværende A8-model forventes at få en facelift og fortsætte i produktion nogle år endnu, inden Grandsphere-konceptet bliver en realitet senere i årtiet.

Strategi i den luksuriøse VW Group-hierarki

For at undgå at træde Porsche over tæerne, vil Audi distancere sig yderligere fra Volkswagen-brandet og placere sig tættere på luksusmærkerne i VW Group-hierarkiet. Det betyder, at Audi skal redefinere sig selv som mere eksklusiv og eftertragtet.

“Vi skal virkelig skabe denne mærketiltrækning og ønske,” forklarer Aparicio. Audi ønsker ikke bare at hæve priserne, men også at levere højere kvalitet og mere avanceret teknologi for at retfærdiggøre de dyrere prisskilte.

Konkurrencen i luksussegmentet

Audi er ikke alene om at bevæge sig op i luksusklassen:

  • Jaguar går all-in på luksus ved at blive et rent elbilmærke, hvilket har delt meningerne blandt traditionelle kunder.
  • DS Automobiles, ejet af Stellantis, har også luksusambitioner og sigter mod at konkurrere med selv Bentley.

Audi havde oprindeligt planlagt at blive et rent elbilmærke inden 2033, men har ændret kurs og ønsker nu at forblive “fleksible”. Dette betyder sandsynligvis, at Audi fortsætter med at tilbyde både el-, hybrid- og forbrændingsmotorer, så de kan tilpasse sig efterspørgslen i forskellige markeder.

Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Læs også: Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer

Læs også: Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer