Motor

Kawasaki leger med stemmestyringsfunktion til motorcykler

Nye tider?

Kawasaki leger med stemmestyringsfunktion til motorcykler
Foto: Kawasaki
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 23. februar 2025

Stemmestyring er efterhånden blevet en naturlig del af hverdagen for mange, hvad enten det er Siri, Hey Google, Alexa eller Hey Cardo. Og selvom det kan føles en smule unaturligt at tale til sine gadgets, er det svært at benægte, at teknologien er kommet for at blive.

Men nu tager Kawasaki det et skridt videre ved at introducere stemmestyring på motorcykler. Ja, du læste rigtigt – du kan nu snakke med din motorcykel. Spørgsmålet er bare: Er det virkelig nødvendigt, og vil folk betale for det?

Hvad går det ud på?

Kawasaki har udviklet deres nye stemmestyringssystem i samarbejde med Cerence, der specialiserer sig i stemmestyringsteknologi. Systemet bliver integreret direkte i Kawasakis nye modeller og giver føreren mulighed for at udføre op til 18 forskellige kommandoer, herunder:

  • Foretage opkald
  • Afspille musik
  • Bruge navigation
  • Overvåge motorcyklens status
  • Tjekke vejret

Alt sammen uden at skulle tage hænderne af styret. Men lad os være ærlige – det er ting, du allerede kan gøre med en Bluetooth-intercom og din smartphone.

Her er “krydderen” – et årligt abonnement

Nu kommer det mest kontroversielle ved denne nye funktion: Det koster penge. Kawasaki har besluttet, at stemmestyringsfunktionen kræver et årligt abonnement. Det er ikke bare en engangsudgift – du skal betale hvert år for at beholde adgangen til funktionen.

Og her er endnu en interessant detalje: Licensen er knyttet til ejeren, ikke motorcyklen. Så hvis du ejer flere Kawasaki’er, kan du bruge stemmestyringen på dem alle uden at betale flere gange. Men hvis du sælger din motorcykel, følger licensen ikke med, og den nye ejer skal betale for at få adgang til funktionen.

Det er svært ikke at se det som en måde for Kawasaki at låse kunder fast til deres brand og samtidig tjene ekstra penge på brugte Kawasaki-modeller, da den nye ejer skal betale for at aktivere funktionen.

Krav og begrænsninger

Det lyder måske smart, men før du kan bruge stemmestyringen, skal du opfylde en række tekniske krav:

  • Bluetooth-headset med mikrofon (selvfølgelig kompatibelt med Kawasakis system)
  • Smartphone med Android 11 eller iOS 15 eller nyere
  • Minimum 3 GB RAM og 2 GB ledig lagerplads på din telefon

Og så er der spørgsmålet om sikkerhed. Selvom du holder hænderne på styret, kræver det stadig mental fokus at bruge stemmestyringen: Du skal tænke over kommandoerne, snakke med systemet og lytte til dets svar, hvilket potentielt kan fjerne din opmærksomhed fra vejen.

Er det bare en pengeko?

Der er ingen tvivl om, at Kawasaki forsøger at differentiere sig fra konkurrenterne og skabe en mere high-tech køreoplevelse. Men spørgsmålet er, om det virkelig giver mening at betale for noget, du allerede kan få gratis via Cardo eller Sena-intercoms, som integrerer med Siri og Google Assistant.

Desuden kan det diskuteres, om det overhovedet er nødvendigt at kunne tale med sin motorcykel. Er det virkelig mere bekvemt end de eksisterende stemmestyringsmuligheder?

Er fremtiden stemmestyret?

Kawasaki satser tydeligvis på, at stemmestyring bliver en game changer i motorcykelindustrien. Men det store spørgsmål er, om motorcyklisterne selv vil tage imod det, især når det kræver en årlig betaling.

Er det bare endnu en gadget, der kan distrahere føreren, eller kan det rent faktisk forbedre køreoplevelsen?

Måske vil nogle teknologinørder elske ideen om at snakke med deres motorcykel, mens andre vil ryste på hovedet af konceptet. Uanset hvad kommer det an på forbrugernes villighed til at betale for den ekstra funktionalitet.