Saving Mr. Banks [Anmeldelse]

Disneyfiseret, semi-autentisk drama om Mary Poppins med Emma Thompson og Tom Hanks i hovedrollerne.

Walt Disney Studios/Sony Pictures Releasing - Saving Mr. Banks [Anmeldelse] Walt Disney Studios/Sony Pictures Releasing
Virkelighedens Mary Poppins
Forfatteren Pamela "P. L." Travers (Emma Thompson) er verdensberømt, hovedsageligt for sine bøger om barnepigen Mary Poppins, som Disney udødeliggjorde i deres charmerende musical fra 1964. Men rejsen fra bog til film er der ikke mange der kender og det er den historie Saving Mr. Banks fortæller. I starten af 1960’erne løber Pamela ind i økonomiske problemer. Der er ikke længere salg i hendes gamle bøger og hun har ikke skrevet nyt i omkring 10 år. Modvilligt accepter Pamela derfor at rejse fra sit hjem i London til Walt Disney studierne i Hollywood, for at deltage i et 2 ugers manuskriptmøde. Gennem næsten 20 år har Walt Disney (Tom Hanks) nemlig forsøgt at købe rettighederne til Pamelas bog, så han kan lave en film ud af hendes historie, som er Walts personlig yndlings bog, men Pamela afskyer idéen og ikke mindst Disneys tegnefilm.
Vejen til en kvindes hjerte
Walt gør alt for at kurtisere Pamela med alverdens luksus og legetøj, men hun er ikke til at hverken hugge eller stikke i. Det viser sig nemlig at historien og ikke mindst en af karaktererne i hendes bog, faderen Mr. Banks, har en helt særlig betydning for Pamela, så hun har ikke tænkt sig at sælge ud, blot fordi hun mangler penge. Hun sætter sig derfor for at overse hver en detalje i produktionen, inden hun beslutter sig for evt. at sælge sin historie til Walt.
Med et gran salt
Filmen er som sagt baseret på virkelige hændelser, men filmskaberne har taget sig et par friheder med autenticiteten og gjort historien mere Disneyvenlig end den i virkeligheden er. For godt nok gav P.L. Travers til sidst efter, men hun brød sig bestemt ikke om filmen, som hun betegnede som en god film på sine egne præmisser, der dog ikke havde meget med hendes bøger at gøre og hun tilgav aldrig Walt Disney for filmversionen af Mary Poppins.
En dejlig film
Men ser man bort fra den ”mindre” detalje, er Saving Mr. Banks ikke desto mindre en charmerende og velfortalt film. Både Hanks og Thompson er fremragende i deres roller og er man fan af enten P.L. Travers bøger eller Disney's Mary Poppins, så er Saving Mr. Banks en kærkommen lejlighed til at lære lidt mere om tilblivelsen af Disney's klassiker og evt. introducere begge for sine egne børn.
Drengerøvsfaktor: 20%

Original titel: Saving Mr. Banks
USA/UK/Austrailen, 2013