Connery

Nyt King Kong-spil er en stærk udfordrer til årets dårligste franchise-spil

Skull Island: Rise of Kong får seriøse gorillatæsk - og sætter fokus på et vedholdende problem i spilbranchen

Hvem skulle have troet, at 2023, et år med så fantastiske spiludgivelser Zelda Tears of the Kingdom, Baldur's Gate III, Starfield og for den sags skyld Resident Evil 4 Remake, også ville byde på nogle af de mest nederdrægtige franchise-spil vi længe har set?

The Lord of the Rings: Gollum, der udkom i maj måned føltes i forvejen som et af de værste forsøg på at cashe ind på Ringenes Herre-universet på gaming-platforme, med en Metacritic brugerscore på 1.2 (ud af 10!) og en anmelderrating på 34 (ud af 100) lignede det top-contenderen til et af årets værste spil.

Men det er nu blevet gjort til skamme af spillet Skull Island: Rise of Kong. Spillet har intet at gøre med filmen fra 2017. Den eneste formildende faktor er, at det nye King Kong-spil tilsyneladende ikke er noget, som gamere sådan ægte har set frem til, og så alligevel. 

ANNONCE
Skull Island: Rise of Kong - IguanaBee - Nyt King Kong-spil er en stærk udfordrer til årets dårligste franchise-spil Skull Island: Rise of Kong - IguanaBee

For tre måneder siden udgav spillets udviklere den første trailer for et spil, der på mange måder lignede et PlayStation 2-spil i både grafik og udtryk, og eftersom spilverdenen for længst har bevist at lækker grafik langt fra betyder alt - kunne man forestille sig, at nogle håbefulde King Kong-fans forventede det bedst mulige fra dette spil. 

Det viser sig, ikke at være tilfældet. 

ANNONCE
Skull Island: Rise of Kong - IGN's anmeldelse
?si=FBI747LFmB3RQ8F1

Grimt, fyldt med fejl og bare kedeligt?

Anmelderne fra IGN har taget en for holdet og gennemspillet det nye spil, der gennem en ti minutter lang anmeldelse fremstår som en seriøs snorkefest, med konklusionen: 

"Skull Island: Rise of Kong er grimt og fyldt med bugs, men det ægte problem er, at det i bund og grund er kedeligt. Spillet gør ingen forsøg på at prøve noget nyt og smart, med tankeløs kamp og meningsløs platforming, føles det som en værre version af alle actionspil fra de seneste 20 år." 


Det er tydeligt for enhver, der er bare en smule interesseret i gaming, at det nye King Kong-spil overhovedet ikke rammer plet, efter bare kort tids gameplay. Grafikken er ikke noget at skrive hjem om, og her har udviklerne gjort brug af et træk, der skal få det til at se ud som om at det er et stilistisk valg, med clunky grafik: Det har nemlig fået et tegnefilms-agtigt filter. Det er en idé der er løftet fra mange indie-spil og set brugt på den rigtige måde, i et spilfranchise som Borderlands. Men i Rise of Kong, ser det bare sløjt ud. 

Spillet har absurd mange kritikpunkter fra brugere rundt omkring på nettet, og en af de mest gentagne, er det absurde faktum, at man i spillet ikke er lykkedes med at få King Kong til at ligne det gigantiske dyr han er - for resten af spiluniverset er skaleret totalt til ham. Det kan man selvfølgelig prøve at bortforklare, ved at etablere at hele biosfæren på Skull Island er drevet af ekstrem vækst. Så bliver resultatet bare, at man har en ret ordinær, sur gorilla, der kæmper mod meget store edderkopper og "normale" dinoer. 

ANNONCE
Peter Jackson's King Kong: The official game of the movie - Ubisoft - Nyt King Kong-spil er en stærk udfordrer til årets dårligste franchise-spil Peter Jackson's King Kong: The official game of the movie - Ubisoft

Ubisoft og Peter Jacksons spil fra 2005 er bedre

En af de ting der taler mod Skull Island: Rise of Kong fra 2023, er at et lille spil fra 2005, trumfer det på stort set alle fronter. 

Sideløbende med udgivelsen af Peter Jacksons King Kong i 2005, udkom spillet "Peter Jackson's King Kong: The official game of the movie". Spillet der dengang udkom til de aktuelle konsoller Xbox 360 og PlayStation 2, blev ret overset, som film-licenserede spil ofte gør - men i det nye King Kong-spils skygge, står det pludselig som et perle-eksemplar på et GODT King Kong spil. 

ANNONCE
King Kong 2005 Gameplay
?si=jdO5pDRbv2tnV0t8

King Kong-spillet fra 2005, var måske ikke et direkte mesterværk, men Peter Jacksons involvering i udviklingen af spillet, fik det bedste ud af datidens grafiske og hardwaremæssige egenskaber - og i en direkte sammenligning er Ubisofts 18 år gamle spil ligaer bedre end det aktuelle spil på alle fronter. Sammenligningen er vigtig, for den viser hvor meget et spil rent faktisk kan stråle, med det rette fokus på historie, gameplay og iscenesættelsen af den grafiske fidelitet, som er til rådighed. 

ANNONCE
Skull Island: Rise of Kong - IguanaBee - Nyt King Kong-spil er en stærk udfordrer til årets dårligste franchise-spil Skull Island: Rise of Kong - IguanaBee

Hvad gik galt for Rise of Kong?

Manglende tid og udvikler-crunch, er et par af forklaringerne. 
Techmediet The Verge rapporterer, at de har talt med flere udviklere fra spilstudiet IguanaBee, der udviklede Skull Island: Rise of Kong, havde deres at kæmpe med under tilblivelsen af spillet. 

Her har kilder fortalt, at holdet der udviklede Skull Island er ekstremt talentfulde, men at de aldrig fik muligheden for at formidle deres talent i dette spil. At deres udgiver GameMill kun tillod spillet en udviklingsproces på et år fra start til udgivelse. 

IguanaBee der er baseret i Chile, har tidligere arbejdet på licenserede titler, og ligesom med King Kong-spillet, har de tidligere spil også været på stramme deadlines. Det er let at påstå, at et team er talentfuldt (hvis de havde tiden), men når realiteten er, at der arbejdes under konstant crunch, er det ikke ligefrem underligt, at spillet ikke lever op til dets potentiale. Men det er nok kun den halve sandhed. 

Under alle omstændigheder, kaster Skull Island: Rise of Kong et spotlys på et af de største problemer i spilbranchen: Overarbejde, tidspres og urealistiske forventninger fra baglandets side, resulterer i dårlige resultater og utilfredse medarbejdere og udviklere. Problemet er ikke nyt, og det er svært at finde store spil gennem det seneste årti, hvor pressede budgetter og crunch ikke har haft en negativ indvirkning på aspekter af de udgivede spil. 

Men det er svært at finde et spil, der er lykkedes så fænomenalt med at være ligegyldigt, at der er blevet en trend, en nyhedshistorie, som Skull Island: Rise of Kong. 

ANNONCE
Del

Seneste nyt